Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Affective Factors of In-Service and Preservice Primary School Teachers About Music Education of The Article

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4746 - 4773, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.890948

Öz

The aim of the study is to investigate relationship between in-service and preservice primary school teachers’ attitude, interest and self-efficacy related to music education based on various variables. The study group consists primary school teachers who serve in the primary schools in Adana and Gaziantep during 2019-2020 academic year and preservice teachers from the Department of Primary School Education in the same cities. Data collection tools include “Music Education Self-Efficacy Scale”, “Interest in Music Scale” and “Attitude towards Teaching Music”. Data were analyzed via descriptive statistics, independents samples t-test, one way ANOVA and correlation analyses. The significance level was p<.05. The results showed that mean scores of self-efficacy, interest and attitude scales of in-service and preservice primary school teachers were high. Students interest and attitude scores changed based on their gender, while there was no significant difference in their self-efficacy scores based on gender. Self-efficacy and attitude scores of teachers showed no significant difference based on their educational background, whereas they differed based on their length of service. In addition, interest in music scores did not differ based on length on service, while it differed based on educational background. Preservice teachers, on the other hand, had no significant difference in their self-efficacy, interest and attitude mean scores based on gender, grade level, and the type of high schools they attended. There was a significant difference in favor of the people who played a musical instrument in both groups. Furthermore, there was a positive, significant, and moderate level correlation between self-efficacy and attitude, interest and attitude, and a positive low-level correlation between self-efficacy and interest.

Kaynakça

  • Abril, C. R. and Gault, B. M. (2005). Elementary educators' perceptions of elementary general music instructional Goals. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 164, 61-69.
  • Afacan, Ş. (2008). Müzik Öğretimi Öz Yeterlilik Ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-11.
  • Afacan, Ş. ve Şentürk, N. (2016). Okul Öncesi ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dallarına Yönelik Müzik Okuryazarlığı Ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 25, 228-247.
  • Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15.
  • Barış A. D. ve Özata, E. (2009). Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 27-42.
  • Barry, N. H. (1992). Music Education in the Elementary Music Methods Class. Journal of Music Teacher Education, 2(1),16-23.
  • Baydağ, C. (2020). Üniversitelerin farklı lisans bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin müziğe yönelik ilgi düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,30(1),145-158.
  • Berke , M. and Colwell, C. (2004). Integration of Music in the elementary school: The principal's perspective. Journal of Research in Music Education, 23(1), 6-20.
  • Birch, L. W. (1969). Factors related to differences in classroom teacher's attitudes toward music. Unpublished Doctora Thesis. University of Sothern California.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Çalhan, N. (2020). Taksim yapmaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Çelik, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tututmları öz yeterlilik inançları ve müzik yeteneklerine ilişkin öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal BilimlER Enstitüsü, Amasya.
  • Çelik, Y.ve Yetim , H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12),150-170.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Delice, F. (2019). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretimine yönelik öz yeterlik düzeyleri üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Demir Yıldız, Z. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançlarının ve mesleğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Dinç Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632.
  • Eren, B. ve Engür, D. (2019). Özel eğitim öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2000-2018.
  • Evans, C. H. (1958). A study of factors affecting the attitude of the elementary classroom teacher toward teaching music. Northwestern University, Illinois.
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe giden yol genç müzisyenin el kitabı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Garvis, S. (2013). Beginning Generalist Teacher Self-Efficacy for Music Compared with Maths and English. British Journal of Music Education, 30(1), 85-101.
  • Giles, A. M. and Frego, R. D. (2004). An Inventory of Music Activities Used by Elementary Classroom Teachers: An Exploratory Study. Applications of Research in Music Education, 22(2), 13-22.
  • Gülle, A. ve Akay, C. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik inançlarının müzik kavramına yönelik yazılı ve görsel metaforlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1043-1057.
  • Günay, E. ve Özdemir, M. A. (2012). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Hash, P. M. (2010). Preservice classroom teachers' attitudes toward music in the elementary curriculum. Journal of Music Teacher Education, 19(2), 6-24.
  • Karan, M. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimi alanındaki yeterlilikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniverstesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kılıç, I. (2012). Okul öncesinde müzik eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kurtuldu, M. K. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 8(2), 510-519.
  • Okay, H. H., Gençel Ataman, Ö. ve Kırtak Ad, V. N. (2015). Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği (MYİÖ)'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 51, 62-71.
  • Öztopalan, E. (2007). İlköğretim düzeyindeki özel okullar ile devlet okullarının 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin ttutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Şeker, S. S. ve Saygı, C. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages and History of Turkish or Turkic, 8, 1237-1246.
  • Topoğlu , O. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akdemi.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Administration: Theory and Practice, 45, 109-127.
  • Vannatta-Hall, J. E. (2010). Music education in erly childhood teacher education: The impact of a music methods course on pre-service teachers' percieved confidence and competence to teach music. Doctoral Dissertation, University of Illinois, Illinois.
  • Yağışan, N., Sünbül, A. M. ve Yücalan, Ö. B. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 243-262.
  • YükseköğretimKurulu.yok.gov.tr: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pd adresinden alındı 12.01.2021

Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4746 - 4773, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.890948

Öz

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adayları ve sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik, tutum ve müziğe yönelik ilgi düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemek ve bunlar arasında bir ilişki olup olmadığını, varsa bu ilişkinin ne yönde ve hangi düzeyde olduğunu belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Gaziantep ve Adana illerinde çalışan/öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, “Müzik Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği”, “Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği” ve “Müzik Öğretimine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimsel analiz, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans ve korelasyon analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik ortalamalarının orta düzeyde; tutumlarının olumlu ve müziğe yönelik ilgi düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin müzik öğretimine ilişkin tutum ve müziğe yönelik ilgi puan ortalamaları cinsiyetlerine göre farklılaşırken; müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik ve tutum puan ortalamaları istatistiksel olarak mezuniyet durumlarına göre farklılaşmazken; kıdemlerine göre farklılaşmakta, müziğe yönelik ilgi puan ortalamaları ise kıdemlerine göre farklılaşmazken; mezuniyet durumlarına göre farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının ise müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik, tutum ve ilgi puan ortalamaları arasında cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma görülmemiştir. Her iki grupta da müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik, tutum ve ilgi puan ortalamalarında müzik aleti çalan grubun lehine anlamlı bir farklılaşma olduğu belirlenmiştir. Ayrıca müzik öğretimine ilişkin öz yeterlik ve tutum; tutum ve ilgi arasında orta düzeyde, öz yeterlik ve ilgi arasında ise düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abril, C. R. and Gault, B. M. (2005). Elementary educators' perceptions of elementary general music instructional Goals. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 164, 61-69.
  • Afacan, Ş. (2008). Müzik Öğretimi Öz Yeterlilik Ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 1-11.
  • Afacan, Ş. ve Şentürk, N. (2016). Okul Öncesi ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dallarına Yönelik Müzik Okuryazarlığı Ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 25, 228-247.
  • Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15.
  • Barış A. D. ve Özata, E. (2009). Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 27-42.
  • Barry, N. H. (1992). Music Education in the Elementary Music Methods Class. Journal of Music Teacher Education, 2(1),16-23.
  • Baydağ, C. (2020). Üniversitelerin farklı lisans bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin müziğe yönelik ilgi düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,30(1),145-158.
  • Berke , M. and Colwell, C. (2004). Integration of Music in the elementary school: The principal's perspective. Journal of Research in Music Education, 23(1), 6-20.
  • Birch, L. W. (1969). Factors related to differences in classroom teacher's attitudes toward music. Unpublished Doctora Thesis. University of Sothern California.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Çalhan, N. (2020). Taksim yapmaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Çelik, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tututmları öz yeterlilik inançları ve müzik yeteneklerine ilişkin öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi Sosyal BilimlER Enstitüsü, Amasya.
  • Çelik, Y.ve Yetim , H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(12),150-170.
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145-168.
  • Delice, F. (2019). Müzik öğretmenlerinin müzik öğretimine yönelik öz yeterlik düzeyleri üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Demir Yıldız, Z. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançlarının ve mesleğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Dinç Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632.
  • Eren, B. ve Engür, D. (2019). Özel eğitim öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2000-2018.
  • Evans, C. H. (1958). A study of factors affecting the attitude of the elementary classroom teacher toward teaching music. Northwestern University, Illinois.
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe giden yol genç müzisyenin el kitabı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Garvis, S. (2013). Beginning Generalist Teacher Self-Efficacy for Music Compared with Maths and English. British Journal of Music Education, 30(1), 85-101.
  • Giles, A. M. and Frego, R. D. (2004). An Inventory of Music Activities Used by Elementary Classroom Teachers: An Exploratory Study. Applications of Research in Music Education, 22(2), 13-22.
  • Gülle, A. ve Akay, C. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik inançlarının müzik kavramına yönelik yazılı ve görsel metaforlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1043-1057.
  • Günay, E. ve Özdemir, M. A. (2012). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Hash, P. M. (2010). Preservice classroom teachers' attitudes toward music in the elementary curriculum. Journal of Music Teacher Education, 19(2), 6-24.
  • Karan, M. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimi alanındaki yeterlilikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniverstesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Kılıç, I. (2012). Okul öncesinde müzik eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kurtuldu, M. K. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 8(2), 510-519.
  • Okay, H. H., Gençel Ataman, Ö. ve Kırtak Ad, V. N. (2015). Müziğe Yönelik İlgi Ölçeği (MYİÖ)'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 51, 62-71.
  • Öztopalan, E. (2007). İlköğretim düzeyindeki özel okullar ile devlet okullarının 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin ttutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Şeker, S. S. ve Saygı, C. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumlarını ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages and History of Turkish or Turkic, 8, 1237-1246.
  • Topoğlu , O. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
  • Türkmen, E. F. (2016). Müzik eğitiminde öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akdemi.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Administration: Theory and Practice, 45, 109-127.
  • Vannatta-Hall, J. E. (2010). Music education in erly childhood teacher education: The impact of a music methods course on pre-service teachers' percieved confidence and competence to teach music. Doctoral Dissertation, University of Illinois, Illinois.
  • Yağışan, N., Sünbül, A. M. ve Yücalan, Ö. B. (2007). Müzik bölümü öğrencilerinin benlik imgeleri ve denetim odaklarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 243-262.
  • YükseköğretimKurulu.yok.gov.tr: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pd adresinden alındı 12.01.2021
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Açılmış 0000-0003-4687-7070

Bilge Kuşdemir Kayıran 0000-0001-6664-2688

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Kabul Tarihi 20 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Açılmış, H., & Kuşdemir Kayıran, B. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4746-4773. https://doi.org/10.26466/opus.890948