Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

4+4+4 Eğitim Sisteminin Ortaöğretime Yansımalarına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4774 - 4823, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.909516

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen ve yöneticilerin görüşleri alınarak, 4+4+4 eğitim sisteminin ortaöğretime yansımalarına ilişkin paydaş görüşlerini ayrıntılı bir şekilde incelemektir. Araştırma 2017 yılı Şubat-Haziran ayları arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Tokat ilinde bulunan çeşitli ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticiler oluşturmaktadır. 15 öğretmen ve 15 yöneticiden oluşan araştırma örneklemi, amaçlı örneklem yöntemlerinden “maksimum çeşitlilik örneklemesi” ile belirlenmiştir. Bu araştırma nitel bir araştırmadır ve bir nitel araştırma yöntemi olan “görüşme yöntemi” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler ve yöneticilerden ortaöğretimin zorunlu olmasının doğru olduğunu ve yanlış olduğunu ifade edenler olduğu görülmüştür. Geçiş sürecinin hızlı olduğunu, planlamanın yapılmadığını, liselerdeki eğitimin niteliğinin olumsuz etkilendiğini, okulların gerekli fiziki altyapı ve teknolojik açıdan yeterli olduğunu, eğitim programlarının güncel olduğunu, zorunlu ortaöğretim sayesinde öğrencilerin kontrol altında tutulduğunu, sanayide ara eleman eksikliği olacağını ve açık lise eğitiminin gerekli olduğunu ifade etmişlerdir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, yeni eğitim sistemine geçilirken geçiş sürecinin çok kısa tutulmaması ve yapılan değişiklikler hakkında öğretmen ve yöneticilere gerekli hizmet içi eğitim ve bilgilendirmelerin yapılması önerilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akkan, E. (2013). 4+4+4 Eğitim Modelinin değişim yönetimi bakımından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Badur, S. (2014). 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminde okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Başaran, B. P. (2016). 4+4+4 Eğitim sisteminde yöneticilerin ve öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, İ. ve Çınkır, Ş. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Başkaya, A. (2016). 4+4+4 Eğitim sistemi ile yeniden düzenlenen ortaokul matematik programı hakkında öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Çamlıbel, F. (2015). Okul müdürü ve öğretmenlerin 12 yıllık zorunlu eğitim uygulamasına ilişkin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çapar, M. (2015). 12 yıl zorunlu eğitim düzenlemesine dair öğretmen ve öğrenci algısı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, S. B., Doğan, S. ve Pınar, M. A. (2013). 4+4+4 Yeni eğitim sisteminin görüşleri yansımaları: Beşinci sınıflardaki eğitim öğretim sürecinin branş öğretmenlerinin doğrultusunda değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8(9), 1081-1098.
  • Ercan, H. (2016). İlköğretim öğretmenlerinin ve yöneticilerinin 4+4+4 eğitim sisteminin uygulama sürecine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Erginer, A. (2004). Türkiye’ de on iki yıllık zorunlu eğitim için bir model önerisi ve uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergün, M. (2003). Türkiye eğitiminde ortaöğretim reformu. İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve fatih projesi yasa tasarısı = reform mu? İlköğretim Online, 11(3), 556-577.
  • Kılınç, M. (2014). Eğitim sistemindeki değişimlerden 4+4+4 eğitim modeline ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (24.06.1973). Sayı:14574
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar G. F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sümbül, A. M. (2008). Eğitime yeni bakışlar. Ankara: Eğitim Akademi.
  • Şişman, M.(2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tok, F. (2013). 12 yıllık zorunlu eğitim uygulamasına ilişkin öğretmen, yönetici ve veli görüşlerinin incelenmesi (Gaziantep İl Örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Topdemir, S. (2014). 4+4+4 uygulamasının okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Diyarbakır İl Örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Türer, A. (2009). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türer, A. (2011). Türk eğitim tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş 9. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Views of Teachers and Principals on Reflections of 4+4+4 Education System on Secondary Education

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 4774 - 4823, 15.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.909516

Öz

The aim of this study is to analyse stakeholder views on reflections of 4+4+4 education system on secondary education in detail by taking the opinions of teachers and principals. The research was carried out between February and June 2017.The population of the research was composed of teachers and principals who work in various high schools in Tokat in Turkey. The research sample, consisting of 15 teachers and 15 principals, was determined by using “maximum variation sampling method”, which is one of the purposeful sampling methods. This is a qualitative research and “interview method” was used. Descriptive analysis was used in the analysis of the data obtained in this research. In the research results, it was found out that there were some teachers and principals who stated that the compulsory secondary education is right and there were some who stated that it is wrong. They stated that, the transition process was fast, no planning was done, education quality was affected in negative way in high schools, schools were qualified with necessary physical infrastructure and technological equipments, curricula were up-to-date, students were under control thanks to the compulsory secondary education, there would be lack of intermediate staff in the industry and open high school education was necessary. In line with the results obtained in the research, it was suggested not to keep the transition process too short while transitioning to a new education system and to give the teachers and the principals necessary in-service training and information about the changes.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akkan, E. (2013). 4+4+4 Eğitim Modelinin değişim yönetimi bakımından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Badur, S. (2014). 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminde okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Başaran, B. P. (2016). 4+4+4 Eğitim sisteminde yöneticilerin ve öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başaran, İ. ve Çınkır, Ş. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Başkaya, A. (2016). 4+4+4 Eğitim sistemi ile yeniden düzenlenen ortaokul matematik programı hakkında öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Çamlıbel, F. (2015). Okul müdürü ve öğretmenlerin 12 yıllık zorunlu eğitim uygulamasına ilişkin algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çapar, M. (2015). 12 yıl zorunlu eğitim düzenlemesine dair öğretmen ve öğrenci algısı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, S. B., Doğan, S. ve Pınar, M. A. (2013). 4+4+4 Yeni eğitim sisteminin görüşleri yansımaları: Beşinci sınıflardaki eğitim öğretim sürecinin branş öğretmenlerinin doğrultusunda değerlendirilmesi. Turkish Studies, 8(9), 1081-1098.
  • Ercan, H. (2016). İlköğretim öğretmenlerinin ve yöneticilerinin 4+4+4 eğitim sisteminin uygulama sürecine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Erginer, A. (2004). Türkiye’ de on iki yıllık zorunlu eğitim için bir model önerisi ve uygulanabilirliği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ergün, M. (2003). Türkiye eğitiminde ortaöğretim reformu. İstanbul: Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Güven, İ. (2012). Eğitimde 4+4+4 ve fatih projesi yasa tasarısı = reform mu? İlköğretim Online, 11(3), 556-577.
  • Kılınç, M. (2014). Eğitim sistemindeki değişimlerden 4+4+4 eğitim modeline ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (24.06.1973). Sayı:14574
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar G. F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sümbül, A. M. (2008). Eğitime yeni bakışlar. Ankara: Eğitim Akademi.
  • Şişman, M.(2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tok, F. (2013). 12 yıllık zorunlu eğitim uygulamasına ilişkin öğretmen, yönetici ve veli görüşlerinin incelenmesi (Gaziantep İl Örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Topdemir, S. (2014). 4+4+4 uygulamasının okul yöneticilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Diyarbakır İl Örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Türer, A. (2009). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türer, A. (2011). Türk eğitim tarihi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş 9. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Kayıp Bu kişi benim 0000-0003-1306-0398

Şefik Kartal 0000-0002-1448-0987

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Kabul Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kayıp, S., & Kartal, Ş. (2021). 4+4+4 Eğitim Sisteminin Ortaöğretime Yansımalarına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 4774-4823. https://doi.org/10.26466/opus.909516