Bu çalışmada, Amerikalı misyonerlerin okullarında uyguladıkları eğitim sistemi ve faaliyetle-rinin Ermeni Milliyetçiliğine etkisi ele alınmıştır. Osmanlı genelinde ve Bitlis özelinde ele alınan bu konu ayrıntılı bir şekilde okuyucuya sunulmaya çalışılmıştır. Üç ana bölümden oluşan bu çalışmanın amacı Amerikalı misyonerler tarafından açılan eğitim kurumlarının çalışma sistemi, müfredatı, okutulan dersler, okullarda öğretilen lisanlar ve misyonerlerin gizli emellerini bu kurumlar aracılığı ile nasıl gerçekleştirdiklerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada misyonerlerin verdiği eğitim ve yaptığı faaliyetler sonucunda Ermeni milliyetçili-ğinin nasıl ortaya çıktığı ve bu milli duyguların ayaklanmaya dönüşerek Osmanlı Devleti’ne karşı bağımsızlık mücadelesine evrildiğini Bitlis özelinde açıklamaya çalıştık. Çalışma, geniş bir literatür taraması yapıldıktan sonra Osmanlı Arşivi ve ABCFM Arşivi (Archive is in Houghton Library of Harvard ve Mount Holyoke and Hampshire College Archives) belgeleri temel alınarak, bu konuda yazılmış tezler, makaleler, kitaplar ve diğer yayınlar kullanılarak oluşturulmuştur. Bu çalışmada misyoner okullarına ait eğitim sistemi ve müfredatı ile ilgili verilen ayrıntılı bilgilerin alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
In this study, the educational system implemented by the American Missionaries in their schools and the impact of their activities on Armenian Nationalism are discussed. This subject dealt with the Ottoman Empire in general and Bitlis in particular has been trying to be presented to the reader in detail. This study, which consists of three main parts, is to reveal the working system of the educational institutions opened by the American mission-aries, the curriculum, the courses taught, the languages taught in the schools, and how the missionaries rejuvenated their secret ambitions through these institutions. In this study, we have tried to explain how Armenian nationalism emerged due to the missionaries' educa-tion and activities and how these national feelings turned into an uprising and evolved into a struggle for independence against the Ottoman Empire in the case of Bitlis. The study was created after an exhaustive literature review based on the documents of the Ottoman Archive and the ABCFM Archive (the Archive is in Houghton Library of Harvard and Mount Holyoke and Hampshire College Archives), using theses, articles, books, and other publica-tions written on this subject. It is believed that the detailed information provided in this study on the education system and curriculum of missionary schools will contribute to the field.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Kurumları ve Medeniyeti (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |
İndeksler / Indexes
SCOPUS, TÜBİTAK/ULAKBİM TR DİZİN [SBVT]
INDEX COPERNİCUS [ICI], ISAM, SOBIAD, İdealOnline ve Scilit tarafından dizinlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.