This study purposes to evaluate how the benefit, value
and impact of accreditation can be optimize the quality of patient care in a
health care organization and what kind of achievement for accreditation of
health services in Turkey. This study provides a thematic review of the
literature related to benefit, value and impact of health services
accreditation. At the same time, the literature search focused on these issues.
In this context, we searched well-known databases (i.e. EBSCOHOST,
ScienceDirect, ERIC, Springer LINK, Scopus, Web of Science) from 2003 until
2018 for English and Turkish language. Institutions and organizations seeking to provide
quality healthcare services should measure the quality of the service they
present, plan and implement improvements in the order of employee, clinic and
institutional level, and make the re-evaluation process continuous within a
system. The necessity of a reliable audit in health services
is important in terms of ensuring and maintaining confidence in health
professionals, experts and institutions. According to published evidence,
accreditation is one of the evaluating tools in health care organizations and
in the accreditation, by a third party confirms that the service is in
compliance with standards.
Accreditation audit impact of accreditation benefit of accreditation value of accreditation
Bu çalışma, akreditasyonun yararı, önemi ve etkisinin
sağlık hizmeti sunan bir kuruluşta hasta bakım kalitesini nasıl
iyileştireceğini ve Türkiye’de sağlık hizmetleri akreditasyona yönelik ne tür
kazanımlar olduğunu değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma sağlık hizmetleri akreditasyonunun yararı,
değeri ve etkisi ile ilgili literatürün tematik bir incelemesini sunmaktadır.
Aynı zamanda literatür araştırması bu konulara odaklanmıştır. Bu kapsamda
2003'ten 2018'e kadar İngilizce ve Türkçe dillerinde iyi bilinen veri tabanları
(örn. EBSCOHOST, ScienceDirect, ERIC, Springer LINK, Scopus, Web of Science)
araştırılmıştır. Kaliteli sağlık hizmeti sunmak isteyen kurum ve
kuruluşlar, sunduğu hizmetin kalitesini ölçmek, çalışan, klinik ve kurum
düzeyinde iyileştirmeler planlayıp uygulamak ve yeniden değerlendirme sürecini
bir sistem dahilinde sürekli hale getirmek durumundadır. Sağlık hizmetlerinde güvenilir bir değerlendirmenin
gerekliliği; sağlık profesyonellerine, uzmanlarına ve kurumlarına güvenin
sağlanması ve sürdürülmesi açısından önemlidir. Yayınlanan kanıtlara göre
akreditasyon, sağlık kuruluşlarını değerlendirmede kullanılan araçlardan
birisidir ve akreditasyonda üçüncü bir taraf, standartlara uygun hizmet
sunulduğunu yapılan denetimlerle doğrulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 11, 2019 |
Acceptance Date | March 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |