Amaç: Bu araştırma, 15-49 yaş evli kadınların aile planlamasına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel-tanımlayıcı tipte olan araştırmanın örneklemini, Nisan-Haziran 2019 tarihleri arasında, Türkiye’nin doğusunda bulunan bir ilde çalışmaya katılmayı kabul eden 323 kadın oluşturdu. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Aile Planlaması Tutum Ölçeği (APTÖ)” ile toplandı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanıldı.
Bulgular: Kadınların “APTÖ” puan ortalaması 109.1±18.7΄dir. “Toplumun Aile Planlamasına İlişkin Tutumu”, “Aile Planlaması Yöntemlerine İlişkin Tutum” ve “Doğuma İlişkin Tutum” alt ölçeklerinden alınan puan ortalamaları sırası ile 48.8±10.1, 35.1±6.5 ve 25.1±5.4΄tür. Okuma-yazma bilmeyen kadınların APTÖ puan ortalamaları 100.2±19.0, üniversite mezunlarının 125.2±18.4΄tür (p<0.05). Çekirdek ailede yaşayan kadınların APTÖ puan ortalaması 110.6±18.8, geleneksel ailede yaşayan kadınların APTÖ ortalaması 101.8±16.8’dir (p<0.05). Hiç doğum yapmayan, aile planlaması konusunda danışmanlık alan ve modern yöntem kullanan kadınların APTÖ puan ortalaması, 3 ve üzerinde doğum yapmış, aile planlaması danışmanlığı almamış ve geleneksel yöntem kullanan kadınların APTÖ puan ortalamasından yüksektir (p<0.05). İstenmeyen gebelik ve isteyerek düşük yapma ile APTÖ puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır (p>0.05).
Sonuç: Araştırmanın sonucunda, kadınların aile planlaması yöntem kullanmaya yönelik tutumlarının olumlu ancak yeterli düzeyde olmadığı, eğitim düzeyi yüksek, çekirdek ailede yaşayan, çalışan ve daha önce aile planlaması danışmanlık hizmeti alan kadınların APTÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptandı. Bu sonuçlar doğrultusunda, toplumda aile planlamasına olumlu tutum geliştirilmesi için verilecek eğitimlerde; eğitim düzeyi düşük olan, geniş aile yapısına sahip olan, çocuk sayısı fazla olan ve aile planlaması konusunda bilgi almayan kadınlara öncelik verilmesi önerilebilir.
Objective: This research was conducted to determine the attitudes of married women aged 15-49 towards family planning.
Methods: The sample of the research is cross-sectional, between April-June 2019 to participate in a province in the east of Turkey has created 323 women who accepted. The data were collected using "Personal Information Form" and "Family Planning Attitude Scale. Descriptive statistics, independent groups t-test and one-way analysis of variance were used in data analysis.
Results: Women's FPAS mean score is 109.1±18.7. The mean scores obtained from the subscales of society's attitude towards family planning, attitude towards family planning methods and attitude towards birth were 48.8±10.1, 35.1±6.5 and 25.1±5.4, respectively. FPAS mean score of illiterate women is 100.2±19.0, university graduates are 125.2±18.4 (p<0.05). The mean APTÖ score of women living in a nuclear family is 110.6±18.8, and the mean of women living in a traditional family is 101.8±16.8. Women who never gave birth, received consultancy about family planning and used modern methods, mean FPAS score average of women who gave birth to 3 or more, did not receive family planning counseling, and used traditional methods (p <0.05). There is no significance between unintended pregnancy and induced miscarriage and FPAS score (p>0.05).
Conclusion: As a result of the study, it was determined that women's attitudes towards using family planning methods were not at a positive but sufficient level, women with a high level of education, living in the nuclear family, working and previously receiving family planning counseling service had higher mean FPAS scores. In line with these results, in the trainings to be given to develop a positive attitude towards family planning in society; It may be suggested to give priority to women with a low level of education, an extended family structure, a high number of children and no information on family planning.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3 |