Üstün
yetenekli çocuklar, belirli gelişim alanlarında yaşıtlarından daha üst seviyede
performans gösteren çocuklar olarak tanımlanırlar ve gelişimsel olarak tüm
alanlarda üstün oldukları önyargısı oldukça yaygındır. Hâlbuki üstün yetenekli
bir çocuk bazı gelişimsel alanlarında yaşıtlarından üstün olup, diğerlerinde ortalama,
hatta daha geride bir gelişim sergiliyor olabilir. Bu duruma “üstün yeteneklilerde görülen eş zamanlı
olmayan gelişim” denmektedir. “Eş zamanlı olmayan gelişim” kavramı özel
gereksinimli gruplarda oldukça önemsenmekte ve farklı çalışmalara konu
olmaktadır. Buna karşın bu kavramın üstün yetenekliler grubundaki görünümü ve
yapılabilecekler hakkında çok fazla derleme, örnek olay çalışması veya uygulama
çalışması bulunmamaktadır. Bu çalışmada üstün yetenekli çocukları tanımlayan ve
çoğunlukla yeterince bilgi sahibi olunmayan önemli kavramlardan olan eş zamanlı
olmayan gelişim kavramı ayrıntılarıyla ele alınarak bu konudaki sorunlar ve
çözüm yolları ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmada 5 yaş 3 aylık Rüzgâr
rumuzlu üstün potansiyelli çocuğun eş zamanlı olmayan gelişim örüntüsü örnek
olay çalışması yöntemiyle sunulmuştur. Bu çalışmanın özellikle erken yaştaki
üstün potansiyelli çocukların tanılanmaları, sosyo-duygusal gelişimlerinin
desteklenmesi, ailelerin ve öğretmenlerin akademik ve sosyal anlamda çocuğun
davranışlarını anlaması ve oluşabilecek sorunların baştan çözümlenebilmesinde
pek çok yararlı bilgiyi sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmanın sonuç kısmında
ortaya çıkan tabloya göre oluşturulabilecek erken müdahale yolları tartışılarak
bu konularla ilgilenen öğretmenlere, ailelere ve uzmanlara öneriler
getirilmiştir.
Üstün potansiyel üstün yetenek eş zamanlı olmayan gelişim erken müdahale örnek olay çalışması
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.