Farklı özel gereksinimlere sahip olan okul öncesi yaş
grubundaki çocukların normal gelişim gösteren akranları ile aynı ortamlarda
gerekli sınıf içi ve sınıf dışı destekler sağlanarak eğitim almaları, tarihsel
süreç içerisinde entegrasyon, kaynaştırma ya da bütünleştirme yaklaşımları
kapsamında Amerika Birleşik Devletleri’nin yanı sıra diğer gelişmiş ülkelerde
70’li yıllardan beri kullanılagelen bir uygulamadır. Kaynaştırma eğitiminin
başarılı bir şekilde uygulanması için temel gerekliliklerden birisi, özel gereksinimli
çocuklar ile kaynaştırma ortamlarında çalışan öğretmenlerin öğretimde özel
gereksinimli çocuklara uyarlama yapma, etkili doğal öğretim yaklaşımlarını
belirleme ve bu yaklaşımları kullanma becerilerine sahip olmalarıdır. Bu
çalışmanın amacı, kaynaştırma eğitimi kapsamında, özel gereksinimli çocukların
gelişim ve öğrenmelerini desteklemek için geliştirilmiş doğal öğretim
yaklaşımlarını, bu yaklaşımların temel bileşenlerini ve bilimsel dayanaklarını
açıklamaktır. Bu bağlamda, ilk olarak, doğal öğretim yaklaşımlarının ortak
özellikleri ve tarihsel gelişimi sunulmuş ve takiben alanyazında en çok
rastlanan ve en sık kullanılan beş doğal öğretim yaklaşımı (fırsat öğretimi,
doğal bağlama dayalı dil öğetimi, etkinlik temelli müdahale, geçiş temelli
öğretim, ve gömülü öğretim) ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Makalenin sonunda,
öğretmenleri doğal öğretim yaklaşımlarını kullanma konusunda eğitmek için
önerilerde bulunulmuştur.
Kaynaştırma doğal öğretim gömülü öğretim fırsat öğretimi doğal bağlama dayalı dil öğetimi geçiş temelli öğretim etkinlik temelli müdahale
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.