Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Öğrenme Materyalinin Özel Eğitimde Kullanımı

Yıl 2019, , 119 - 142, 01.03.2019
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349

Öz

Bu çalışmada özel eğitim bölümü öğretmen adaylarının
deneyimlerinden yola çıkarak dijital öğrenme materyallerinin (DÖM) özel
eğitimde kullanımı betimlenmiş ve kullanmayı tercih ettikleri DÖM geliştirme
ortamları gerekçeleri ile ortaya koyulmuştur. Araştırmada fenomenoloji deseni
kullanılmış ve araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 49 özel
eğitim öğretmenliği öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 6
hafta dijital öğrenme materyali, 6 hafta artırılmış gerçeklik uygulamaları, 1
hafta materyal geliştirme etkinlikleri ve 1 hafta görüşmeler olmak üzere
toplamda 14 hafta şeklinde yürütülmüştür. Araştırma verileri görüşmeler
aracılıyla toplanmış ve elde edilen veriler 2 döngü kodlama ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının dijital öğrenme
materyallerini ve artırılmış gerçeklik uygulamalarını özel eğitimde kullanmayı
tercih ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarına göre dijital
öğrenme materyalleri ve artırılmış gerçeklik uygulamaları özel eğitime ihtiyacı
olan öğrencilerin akademik, sosyal, öz bakım ve iletişim becerilerini
destekleyebilmektedir. Ek olarak, kolay kullanım sağlaması, düşük maliyeti,
öğrenci katılımını kolaylaştırma gibi nedenlerden dolayı öğretmenlerin işlerini
kolaylaştırırken, bireyselleştirmedeki zorluk ve teknik sorunlardan dolayı
geliştirme sürecinde sorunlar yaşanabileceğini de dile getirmişlerdir. 

Kaynakça

  • Adebisi, R.O., Liman, N.A. Longpoe, P.K. (2015). Using assistive technology in teaching children with learning disabilities in the 21st Century. Journal of Education and Practice. 6(4). Erişim Adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1078825.pdf
  • Arpacık, Ö. (2014). Zihinsel engelli öğrencilere yönelik çoklu ortam materyallerinin geliştirme süreci ve kullanımının öğretmenlere ve öğrencilere etkisi, Yayınlanmış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Becker, H. J. (2001). How are teachers using computers in instruction? Paper presented at the 2001 Meetings of the American Educational Research Association, University of California-Irvine. Erişim Adresi: https://msu.edu/course/cep/807/*cep240studyrefs/beckeraera2001howtchrsusing.pdf
  • Beirne-Smith, M., Patton, J. R., Kim, S. H. (2006). Mental retardation (7th Ed.). Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Çetin, Ç.(2004).Özel eğitim alanında çalışmakta olan farklı meslek grubundaki eğitimcilerin yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2004. 5 (1). Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ozelegitimdergisi/article/download/5000162390/5000146260
  • Chiou, C. C., Huang, H. S., Hsieh, J. H. (2004). Applying hypermedia assisted concept maps to construct accounting inventory teaching material. Journal of National Taipei Teachers College, 17(2), 57-8
  • Christensen, L.B, Johnson, R. B., Turner, L. A. (2010). Research methods, design and analysis. Boston, MA: Allyn& Bacon. Erişiö adresi: https://geoerapg09.files.wordpress.com/2017/09/larry-b-christensen-r-burke-johnson-lisa-a-turner-research-methods-design-and-analysis-pearson-2014.pdf
  • Creswell, J. W., Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice. 39 (3), 124 -130. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1477543?seq=2#page_scan_tab_contents Doğru, S. S. Y. (2009). Özel eğitimde kullanılan alternatif programlar, TÜBAV Bilim Dergisi, 2 (1), 113- 122. Erişim adresi: dergipark.ulakbim.gov.tr/tubav/article/download/1013000028/1013000065
  • Ergin, D.Y, N. Tosun, N., Papatğa, E. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan bireylerin gelişiminde bilgisayar destekli eğitimin katkısının ailelerce değerlendirilmesi, 2nd International Conference on New Trends In Education and Their Implications, Antalya, 1712-1718. Erişim adresi: http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/307._demirali.ergin.pdf
  • Hasselbring, T., Glaser, H. (2000). Use of computer technology to help students with special needs. The Future of Children Chıldren and Computer Technology. 10 (2). Erişim adresi: https://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/docs/10_02_04.pdf
  • Huang, H. S., Chiou, C. C., Chiang, H. K., Lai, S. H., Huang, C. Y., Chou, Y. Y. (2012). Effects of multidimensional concept maps on fourth graders’ learning in web-based computer course. Computers and Education, 58, 863-873. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511002600
  • Koch, K. (2017). Stay in the Box! Embedded Assistive Technology Improves Access for Students with Disabilities. Education Science. 7. Erişim adresi: file:///C:/Users/tugra/Downloads/education-07-00082.pdf
  • Linkoln, Y. S, Guba, G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publication.
  • Povian, C. P., Gurza, V. G., Dumitrescu, C. (2013). Special education tools, concepts and design for children in need. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 996 -1002. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814035927
  • Schwier, R., Misanchuk, E., Boling, E. (2000). Discourse on designing an illustrated hypermedia book. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 9(3), 223.251
  • Şimsek, A. (2000). Öğretim tasarımında yeni yaklaşımlar. Kurgu Dergisi. 17. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/150381
  • Meriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Male, M. (1997). Reading, language development, and written expression with word processing and desktop publishing. In R. Short (Ed.), Technology for inclusion: Meeting the special needs of all students (pp. 78-102). Boston: Allyn & Bacon
  • Quenneville, J. (2002). Technology tools for students with learning disabilities: Infusion into inclusive classrooms. Preventing School Failure. 45 (4), 167 – 170.Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10459880109603332
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (S. Çelik-F. Ö. Karataş, Çev.). Ankara: Pegem Akademi
  • Welman, J. C., Kruger, S. J. (1999). Research methodology for the business and administrative sciences. South Africa: International Thompson.
  • Williams, P. (2011). Barriers to the creation and use of an accessible web portal for people with learning disabilities. International Journal of Education, 3(2) . Erişim adresi: http://macrothink.org/journal/index.php/ije/article/viewFile/1283/1073
  • Wong, M.E., Tan, S.S. (2012). Teaching the benefits of smart phone technology to blind consumers: Exploring the potential of the iPhone. Journal of Visual Impairment & Blindness. 106, 646–650. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ996219
  • Yıldız, S. (2010). Bilgi ve letiim Teknolojileri Yoluyla Özürlüler çin Gelecee Bir Kapı Açma. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi. 3(11). Erişim Adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt3/sayi11pdf/yildiz_sitki.pdf
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Seçkin Yayınevi, Ankara.

Usage of Digital Learning Material in Special Education

Yıl 2019, , 119 - 142, 01.03.2019
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of special education teacher candidates regarding usage of digital learning materials in special education in their experience and reveal favorite digital learning materials platforms and reasons for preference. This study was designed with the phenomenological research method, and the participants of the research consisted of 49 freshman pre-service teachers of special education at a large university in the academic year of 2014-2015, Turkey. Research was continued for a total of 14 weeks: The first 6 weeks learning of digital learning material (DLM) tools, second 6 weeks learning augmented reality tool, 1 week developing materials and the last week interviewing with special education teacher candidates. Inductive content analysis was used in analyzing the data. Teacher candidates having their education at private institutions have stated that they wish to improve and use DLM. DLM is essential concerning increasing academic, social, self-care and communication skills. Additionally, teacher candidates have stated that DLMs support teachers with lower costs and time, student engagement, ease in preparation, fun and useful outcomes, and increase the variety and sources of materials. Participants have mentioned that unless the required technical equipment is provided, developing and using DLMs will not be possible. 

Kaynakça

  • Adebisi, R.O., Liman, N.A. Longpoe, P.K. (2015). Using assistive technology in teaching children with learning disabilities in the 21st Century. Journal of Education and Practice. 6(4). Erişim Adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1078825.pdf
  • Arpacık, Ö. (2014). Zihinsel engelli öğrencilere yönelik çoklu ortam materyallerinin geliştirme süreci ve kullanımının öğretmenlere ve öğrencilere etkisi, Yayınlanmış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Becker, H. J. (2001). How are teachers using computers in instruction? Paper presented at the 2001 Meetings of the American Educational Research Association, University of California-Irvine. Erişim Adresi: https://msu.edu/course/cep/807/*cep240studyrefs/beckeraera2001howtchrsusing.pdf
  • Beirne-Smith, M., Patton, J. R., Kim, S. H. (2006). Mental retardation (7th Ed.). Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Çetin, Ç.(2004).Özel eğitim alanında çalışmakta olan farklı meslek grubundaki eğitimcilerin yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 2004. 5 (1). Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ozelegitimdergisi/article/download/5000162390/5000146260
  • Chiou, C. C., Huang, H. S., Hsieh, J. H. (2004). Applying hypermedia assisted concept maps to construct accounting inventory teaching material. Journal of National Taipei Teachers College, 17(2), 57-8
  • Christensen, L.B, Johnson, R. B., Turner, L. A. (2010). Research methods, design and analysis. Boston, MA: Allyn& Bacon. Erişiö adresi: https://geoerapg09.files.wordpress.com/2017/09/larry-b-christensen-r-burke-johnson-lisa-a-turner-research-methods-design-and-analysis-pearson-2014.pdf
  • Creswell, J. W., Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice. 39 (3), 124 -130. Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1477543?seq=2#page_scan_tab_contents Doğru, S. S. Y. (2009). Özel eğitimde kullanılan alternatif programlar, TÜBAV Bilim Dergisi, 2 (1), 113- 122. Erişim adresi: dergipark.ulakbim.gov.tr/tubav/article/download/1013000028/1013000065
  • Ergin, D.Y, N. Tosun, N., Papatğa, E. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan bireylerin gelişiminde bilgisayar destekli eğitimin katkısının ailelerce değerlendirilmesi, 2nd International Conference on New Trends In Education and Their Implications, Antalya, 1712-1718. Erişim adresi: http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/307._demirali.ergin.pdf
  • Hasselbring, T., Glaser, H. (2000). Use of computer technology to help students with special needs. The Future of Children Chıldren and Computer Technology. 10 (2). Erişim adresi: https://www.princeton.edu/futureofchildren/publications/docs/10_02_04.pdf
  • Huang, H. S., Chiou, C. C., Chiang, H. K., Lai, S. H., Huang, C. Y., Chou, Y. Y. (2012). Effects of multidimensional concept maps on fourth graders’ learning in web-based computer course. Computers and Education, 58, 863-873. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131511002600
  • Koch, K. (2017). Stay in the Box! Embedded Assistive Technology Improves Access for Students with Disabilities. Education Science. 7. Erişim adresi: file:///C:/Users/tugra/Downloads/education-07-00082.pdf
  • Linkoln, Y. S, Guba, G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publication.
  • Povian, C. P., Gurza, V. G., Dumitrescu, C. (2013). Special education tools, concepts and design for children in need. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 996 -1002. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814035927
  • Schwier, R., Misanchuk, E., Boling, E. (2000). Discourse on designing an illustrated hypermedia book. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 9(3), 223.251
  • Şimsek, A. (2000). Öğretim tasarımında yeni yaklaşımlar. Kurgu Dergisi. 17. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/150381
  • Meriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Male, M. (1997). Reading, language development, and written expression with word processing and desktop publishing. In R. Short (Ed.), Technology for inclusion: Meeting the special needs of all students (pp. 78-102). Boston: Allyn & Bacon
  • Quenneville, J. (2002). Technology tools for students with learning disabilities: Infusion into inclusive classrooms. Preventing School Failure. 45 (4), 167 – 170.Erişim adresi: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10459880109603332
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (S. Çelik-F. Ö. Karataş, Çev.). Ankara: Pegem Akademi
  • Welman, J. C., Kruger, S. J. (1999). Research methodology for the business and administrative sciences. South Africa: International Thompson.
  • Williams, P. (2011). Barriers to the creation and use of an accessible web portal for people with learning disabilities. International Journal of Education, 3(2) . Erişim adresi: http://macrothink.org/journal/index.php/ije/article/viewFile/1283/1073
  • Wong, M.E., Tan, S.S. (2012). Teaching the benefits of smart phone technology to blind consumers: Exploring the potential of the iPhone. Journal of Visual Impairment & Blindness. 106, 646–650. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ996219
  • Yıldız, S. (2010). Bilgi ve letiim Teknolojileri Yoluyla Özürlüler çin Gelecee Bir Kapı Açma. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi. 3(11). Erişim Adresi: http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt3/sayi11pdf/yildiz_sitki.pdf
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler. Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğra Karademir Coşkun 0000-0003-4295-2440

Ayfer Alper 0000-0003-2312-6311

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Karademir Coşkun, T., & Alper, A. (2019). Usage of Digital Learning Material in Special Education. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(1), 119-142. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.423349




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download