Tepki ipuçlarının sunulduğu yanlışsız öğretim yöntemlerinden biri olan eşzamanlı ipucuyla öğretim yönteminin, yetersizliği olan bireylere tek basamaklı ve zincirleme davranışların öğretiminde etkili olduğunu kaydeden araştırmalar bulunmaktadır (Morse ve Shuster, 2004). Bu araştırmanın amacı ise eşzamanlı ipucu ile öğretim yönteminin, yetersizlikten etkilenmiş bireylere beceri/kavram öğretimi üzerindeki etkililiğini inceleyen Türkiye’de yürütülmüş olan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. 1999 ile 2012 yılları arasında Türkiye’de yapılmış olan, yetersizliği olan çocuklarda tek basamaklı veya zincirleme alt davranışların öğretiminde eşzamanlı ipucu ile öğretim yönteminin etkililiğinin incelendiği 20 lisansüstü tez (2 doktora, 18 yüksek lisans), betimsel özetleme ve meta-analizi yapılarak incelenmiştir. Araştırmanın betimsel analiz bulguları, ilgili lisansüstü tezlerde, eşzamanlı ipucu ile öğretim yönteminin yetersizliği olan çocuklara tek basamaklı veya zincirleme davranışların öğretiminde etkili olduğunun raporlandığını ortaya koyarken, meta-analizi sonucunda ortaya çıkan etki büyüklükleri eşzamanlı ipucu ile öğretim yönteminin ‘’etkili’’ olduğunu göstermiştir
Eşzamanlı ipucuyla öğretim meta-analizi betimsel analiz yetersizlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 02 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.