Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Duyguları Tanıma Becerileri

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 03, 207 - 229, 21.11.2016
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267314

Öz




Bu araştırmada
öğrenme güçlüğü olan ve normal gelişim gösteren çocukların (
yüz ifadeleri, hareket/duruş, ses tonları ve
sosyal hikayelerle
aktarılan) duyguları
tanıma becerileri ve isimlendirme süreleri karşılaştırılmıştır.
Çalışma
grubunu üçüncü, dördüncü, beşinci sınıfa devam eden 60 öğrenme güçlüğü olan ve
60 normal gelişim gösteren toplam 120 çocuk oluşturmuştur. Değerlendirmeler
“Sözel Olmayan İpuçlarını Algılama Becerilerini (SOİAB) Değerlendirme Aracı”
kullanılarak yapılmıştır. Çocuklardan, değerlendirme aracında yer alan 6
duyguyu (mutluluk, üzüntü, kızgınlık, korku, şaşkınlık ve tiksinme)
isimlendirmeleri istenmiştir. Tek yönlü varyans analizi sonucunda, öğrenme
güçlüğü olan çocukların duyguları tanımada normal gelişim gösteren akranlarından
daha düşük performans gösterdikleri ve duyguları daha yavaş isimlendirdikleri
belirlenmiştir. Mutluluk, yüz ifadeleri ve sosyal hikayeler alanlarında tüm
çocuklar tarafından en doğru yanıtlanan duygu olmuştur. Korku duygusu yüz
ifadeleri alanında en sık şaşkınlıkla karıştırılmıştır. Çocuklar korku duygusunu
en kolay hareket/duruş alanında tanırken; kızgınlığı en kolay ses tonları
alanında tanımışlardır. Elde edilen sonuçlar alanyazın çerçevesinde tartışılmış
ve öneriler sunulmuştur.




Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2005). Beden dili-sözsüz iletişim. İstanbul. Alfa Yayıncılık.
  • Arı, M., Bayhan, P., Üstün, E., Akman, B., & Şahin, S. (1995). 48-72 aylar arasındaki çocukların duygusal ifadeleri tanımlama ve algılamalarının yaş ve cinsiyete göre incelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 2(3), 119-125.
  • Axelrod, L. (1982). Social perception in learning disabled adolescents. Journal of Learning Disabilities, 15, 610-613.
  • Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38, 45-61.
  • Bender, W. N. (2008). Learning disabilities: Characteristics, identification, and teaching strategies (6th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Bryan, T. (1977). Learning disabled children’s comprehension of nonverbal communication. Journal of Learning Disabilities, 10, 36-41.
  • Boyatzis, C. J., Chazan, E., & Ting, C. Z. (1993). Preschool children’s decoding of facial emotions. The Journal of Genetic Psychology, 154, 375-382.
  • Bursuck, W. (1989). A comparison of students with learning disabilities to low-achieving and higher achieving students on three dimensions of social competence. Journal of Learning Disabilities, 22, 188-193.
  • Camras, L. A., & Allison, K. (1985). Children’s understanding of emotional facial expressions and verbal labels. Journal of Nonverbal Behavior, 9, 84-94.
  • Carlson, C. I. (1987). Social interaction goals and strategies of children with LD. Journal of Learning Disabilities, 20, 306-311.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Kılıç-tülü Bu kişi benim

Cevriye Ergül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 03

Kaynak Göster

APA Kılıç-tülü, B., & Ergül, C. (2016). Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Duyguları Tanıma Becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(03), 207-229. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267314




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download