Araştırma Makalesi
PDF EndNote BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması

Yıl 2017, Cilt 18, Sayı 01, 27 - 43, 13.02.2017
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.292065

Öz

Bu çalışmada, işaret dili ile dikte edilen bir metin incelenerek, işitme engelli öğrencilerin yazma performanslarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 6.,7. ve 8. sınıfa devam eden 10 işitme engelli öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacıların hazırladığı, uzman görüşü alınmış ve gündelik hayatta sık kullanılan sözcüklerin yer aldığı 57 kelimeden oluşan bir metin kullanılmıştır. Yazılı metinlerdeki, yazma hataları analiz edilmiştir. Elde edilen yazılı metinlerde harf ve/veya hece atlama (letter and/or morpheme omission), harf ve/veya hece ekleme (addition of letter and/or morpheme), sözcük atlama (word omission), sözcük ekleme (addition of word) hataları olduğu görülmüştür. Ayrıca kelimenin yanlış olarak kullanılması ve çekim eki hataları gibi hatalar yaptıkları belirlenmiştir. İşitme engelli öğrencilerin, yazılı anlatım becerilerindeki sınırlılıklarının, günlük yaşam ve akademik beceriler üzerindeki etkisi alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır. 


Kaynakça

  • Allen, T. (1986). Patterns of academic achievement among hearing impaired students: 1974 and 1983. In A. Schildroth & M. Karchmer (Eds.), Deaf children in America (pp. 161-206). San Diego, CA: Little, Brown.
  • Bloom, L., & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Burman, D., Nunes, T., & Evans, D. (2007). Writing profiles of deaf children taught through British Sign Language. Deafness & Education International, 9(1), 2-23.
  • Burman, D., Evans, D., Nunes, T., & Bell, D. (2008). Assessing deaf children's writing in primary school: Grammar and story development. Deafness & Education International, 10(2), 93-110.
  • Christie, K., Wilkins, D. M., Betsy-McDonald, H., & Neuroth-Gimbrone, C. (1999). Get-to-thepoint: Academic bilingualism and discourse in American Sign Language and written English. In E. Winston (Eds.), Story telling and conversation: Discourse in deaf communities (pp. 162-177). Washington, DC: Gallaudet University Press.
  • Davies, S. (1994). Attributes for success: Attitudes and practices that facilitate the transition towards bilingualism in the education of deaf children. Bilingualism in Deaf Education, 27, 103-121.
  • Demir, S. A. (2010). Sessizliğin dili: Türk İşaret Diline dair gözlemler. Bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 1-20.
  • Dostal, H. M., & Wolbers, K. A. (2014). Developing language and writing skills of deaf and hard of hearing students: A simultaneous approach. Literacy Research and Instruction, 53(3), 245-268.
  • Erdiken, B. (1996). Anadolu Üniversitesi İÇEM lise düzeyindeki işitme engelli öğrencilerin, yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde işbirliği-gözlem yöntemi ile anlatım yönteminin karşılaştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fabretti, D., Volterra, V., & Pontecorvo, C. (1998). Written abilities in deaf Italians. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 3(3), 231-244.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reşat Alatlı>


Ceyhun Servi>

0000-0002-3960-347X

Yayımlanma Tarihi 13 Şubat 2017
Yayınlandığı Sayı Yıl 2017, Cilt 18, Sayı 01

Kaynak Göster

Bibtex @araştırma makalesi { ozelegitimdergisi292065, journal = {Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi}, issn = {1304-7639}, eissn = {2149-8261}, address = {}, publisher = {Ankara Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {18}, number = {01}, pages = {27 - 43}, doi = {10.21565/ozelegitimdergisi.292065}, title = {Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması}, key = {cite}, author = {Alatlı, Reşat and Servi, Ceyhun} }
APA Alatlı, R. & Servi, C. (2017). Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi , 18 (01) , 27-43 . DOI: 10.21565/ozelegitimdergisi.292065
MLA Alatlı, R. , Servi, C. "Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması" . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 (2017 ): 27-43 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ozelegitimdergisi/issue/28499/292065>
Chicago Alatlı, R. , Servi, C. "Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 (2017 ): 27-43
RIS TY - JOUR T1 - Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması AU - ReşatAlatlı, CeyhunServi Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.292065 DO - 10.21565/ozelegitimdergisi.292065 T2 - Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 27 EP - 43 VL - 18 IS - 01 SN - 1304-7639-2149-8261 M3 - doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.292065 UR - https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.292065 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması %A Reşat Alatlı , Ceyhun Servi %T Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması %D 2017 %J Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi %P 1304-7639-2149-8261 %V 18 %N 01 %R doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.292065 %U 10.21565/ozelegitimdergisi.292065
ISNAD Alatlı, Reşat , Servi, Ceyhun . "Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 18 / 01 (Şubat 2017): 27-43 . https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.292065
AMA Alatlı R. , Servi C. Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması. AÜEBFÖED. 2017; 18(01): 27-43.
Vancouver Alatlı R. , Servi C. Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2017; 18(01): 27-43.
IEEE R. Alatlı ve C. Servi , "Ortaokula devam eden işitme engelli öğrencilerin yazı performanslarının incelenmesi: Örnek grup çalışması", Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, c. 18, sayı. 01, ss. 27-43, Şub. 2017, doi:10.21565/ozelegitimdergisi.292065

The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

13336  2343423435 13337      13339  13340 13341  133421578515786logo.png