Giriş: Özel yetenekli çocuklar, bir ülkenin iktisadi, sosyal, kültürel kalkınma hedeflerine ulaşmada en önemli insan kaynağı olarak nitelendirilebilir. Ülkemizde özel yetenekli çocukların gelişimlerinde önemli yere sahip kurumların başında Bilim Sanat Merkezleri yer almaktadır. Bu araştırma 2021 yılından itibaren BİLSEM ’de eğitim alan özel yetenekli öğrencilerin kariyer gelişimlerini desteklemek amacıyla MEB tarafından hazırlanan “Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı”na ilişkin öğrenci kazanımlarını ve görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu araştırmada durum çalışması türlerinden bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Mersin’in Tarsus ilçesinde yer alan bir Bilim ve Sanat Merkezi’nde destek eğitim programına devam eden 8 kişiden oluşan 4. Sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma verileri, “Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’na İlişkin Görüşme Formu” ve “Gözlem Formu” ile toplanmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA Pro 2020 nitel veri analiz programı aracılığıyla betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre özel yetenekli öğrencilerin tamamına yakınının Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’nın ilgi ve yetenekleri tanıma-kariyer uyum yetenekleri, amaç belirleme konusundaki kazanımlarına ulaştığı görülmüştür. Ancak öğrencilerin bir kısmının geleceğe ilişkin sorumluluk almanın önemini açıklayamadığı ve tamamının sosyal girişimcilik örneği veremediği gözlenmiştir. Ayrıca sonuçlar özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık konusundaki kazanımların birçoğuna ulaştığı, bir kısmına ulaşamadığı ancak öğrenme çevikliği kazanımlarına çoğunlukla ulaşamadıklarını göstermiştir. Ek olarak öğrencilerin tamamına yakınının meslekleri tanıma ve karar verme konularındaki kazanımlara ulaştıkları görülmüştür. Ancak öğrencilerin bir kısmı gelecekte yapabileceklerine ilişkin kendine inanmanın önemini ifade edememişlerdir.
Tartışma: Araştırma kapsamında Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’nda uygulanan etkinliklerin öğrencilerin kendilerini tanımalarına, amaç belirlemelerine, meslekleri tanımlarına, karar vermelerine ve kariyer uyum yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlandığı görülmüştür.
bilim sanat merkezleri özel yetenekli öğrenciler gelecek farkındalığı psikoeğitim programı kariyer gelişimi kariyer benliği seçeneklerin farkındalığı karar verme yetkinliği
Introduction: Gifted children can be characterized as the most important human resources in achieving a country's economic, social and cultural development goals. In our country, Science and Art Centers are among the institutions that have an important place in the development of gifted children. This study aims to examine student acquisitions and opinions regarding the “Future Awareness Psychoeducation Program” prepared by the Ministry of National Education to support the career development of gifted students who have been receiving education in BILSEM since 2021.
Method: In this study, a holistic single case design, one of the case study types, was used. The research group of this study consisted of 8th-grade students who attended the support education program at a Science and Art Center in the Tarsus district of Mersin in the 2022-2023 academic year. The research data were collected using the “Interview Form on Future Awareness Psychoeducation Program” and “Observation Form.” The data obtained were analyzed by descriptive analysis method through the MAXQDA Pro 2020 qualitative data analysis program.
Findings: According to the results of this study, it was observed that almost all gifted students achieved acquisitions of the Future Awareness Psychoeducation Program in terms of recognizing interests and talents, career adaptation skills, and goal setting. However, it was observed that some students could not explain the importance of taking responsibility for the future and not all of them could give an example of social entrepreneurship. The results showed that gifted students reached most of the acquisitions on psychological resilience; some of them did not reach some of them, but they mostly did not reach the learning agility acquisitions. In addition, it was observed that almost all of the students reached the acquisitions of recognizing professions and decision-making. However, some students could not express the importance of believing in themselves about what they can do in the future.
Discussion: Within the scope of this research, it was seen that the activities implemented in the Future Awareness Psychoeducation Program enabled students to get to know themselves, set goals, identify professions, make decisions and improve their career adaptation skills.
Science and arts centers gifted students future awareness psychoeducation program career development career self awareness of options decision-making competence
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Erken Görünüm |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.