Introduction: It is well-documented that child development specialists face various problems while working in special education and rehabilitation centers, highlighting the need for research aimed at generating effective solutions. The present study aims to identify the problems experienced by child development specialists with bachelor's degrees working in special education and rehabilitation centers and to propose viable solutions to these problems. In line with this objective, interviews were conducted with 25 female participants from Karaman, Konya, and Ankara. Through these interviews, the specific issues faced by specialists were identified, and corresponding solution suggestions were offered.
Method: The study was conducted with a case study within the scope of qualitative research. The participants of the study consisted of 25 child development specialists with bachelor's degrees working in special education and rehabilitation centers in Karaman, Konya and Ankara. Demographic information form and interview form were used as data collection tools in the study. Data were obtained through interviews and analyzed with content analysis.
Findings: The findings of the study indicated that participants face various problems in special education and rehabilitation centers, particularly concerning institution, family, salary, education and professional competence, and that participants proposed a range of suggestions aimed at addressing issues such as insufficient materials, working conditions, salary and education.
Discussion: In this context, the problems faced by the participants were determined, and both the participants’ proposed solutions and the researchers’ suggestions were discussed within the framework of the literature.
Conclusion and Suggestions: The findings of the study revealed that child development specialists with bachelor’s degrees working in special education and rehabilitation centers face problems related to institution, family, salary, education and professional competence. It was also found that participants had suggestions for addressing these problems and expressed a desire to receive further training in relevant areas. Based on the findings, various suggestions were proposed within the scope of the study.
Child development specialist special education rehabilitation center problem solution suggestions
Giriş: Çocuk gelişimcilerin özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde sorunlar ile karşılaştıkları bilinmekte ve sorunlara çözüm önerilerinin sunulmasına yönelik araştırma ihtiyacı dikkat çekmektedir. Bu araştırmada özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan lisans mezunu çocuk gelişimcilerin karşılaştıkları sorunların belirlenmesi ve bu sorunların çözümüne yönelik çözüm önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Karaman, Konya ve Ankara illerinden 25 kadın katılımcı ile görüşmeler yapılarak sorunlar belirlenmiş ve sorunlara çözüm önerileri sunulmuştur.
Yöntem: Araştırma nitel araştırma yöntemi içerisinde yer alan durum çalışması ile yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Karaman, Konya ve Ankara illerindeki özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan lisans mezunu 25 çocuk gelişimci oluşturmaktadır. Araştırmada demografik bilgi formu ile görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler görüşme yolu ile elde edilmiş ve içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Bulgular incelendiğinde, katılımcıların özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde kurum, aile, maaş, eğitim ve mesleki yeterlilik konularında sorunlar ile karşılaştıkları; aynı zamanda katılımcıların materyal yetersizliği, çalışma koşulları, maaş ve eğitim konularında çeşitli önerileri olduğu görülmüştür.
Tartışma: Bu kapsamda katılımcıların karşılaştıkları sorunlar belirlenmiş, katılımcıların olası çözüm önerileri ile araştırmacıların da çözüm önerileri alanyazın çerçevesinde ele alınmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan lisans mezunu çocuk gelişimcilerin kurum, aile, maaş, eğitim ve mesleki yeterlilik konusunda sorunlar ile karşılaştığı, katılımcıların sorunların çözümüne yönelik önerilerinin olduğu ve çeşitli eğitimleri almak istedikleri bilgisine ulaşılmıştır. Araştırmada bulgulara yönelik olarak çeşitli öneriler sunulmuştur.
Çocuk gelişimci özel eğitim rehabilitasyon merkezi sorun çözüm önerileri
.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Erken Görünüm |