Preschool is the first step of inclusion
implementations. Inclusion is getting to be more important and more frequently
used term in preschool education in the last decades. It is being conducted
sometimes with questions and sometimes with problems. Due to the research study
results in the literature, it can be said that there are many problems faced by
the preschool teachers during preschool inclusion implementations. In this
term, the general purpose of this study was to determine the opinions of preschool
teachers about inclusion. Participants were 45 preschool teachers who had
students with special educational needs in their classes during the study or
had in the previous years and who were working in public preschools in
Eskisehir, Turkey. Semi-structured interviews were conducted with the teachers
and the data were analyzed descriptively. The results of the study revealed
that although the participants had positive opinions about inclusion, they
still did not have enough knowledge about that. Besides, the inadequate
knowledge the teachers had was related with the types and characteristics of
disabilities of the children, inclusion, effective teaching methods,
accommodations, etc. The findings of the study were discussed in terms of the
present literature.
Kaynaştırma uygulamalarının ilk
basamağı okul öncesi eğitim kurumlarıdır. Kaynaştırma son yıllarda okul öncesi
eğitim kapsamında daha fazla önem kazanmakta ve daha fazla kullanılan terim
olmaktadır. Kaynaştırma uygulamaları bazen sorunlarla bazen de sorularla
gerçekleştirilmektedir. Alanyazındaki araştırma sonuçlarına göre okul öncesi
öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sırasında pek çok sorunla
karşılaştıkları söylenebilir. Bu bağlamda, bu araştırmanın genel amacı, okul
öncesi öğretmenlerinin okullarındaki kaynaştırma uygulamalarına ilişkin
görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın katılımcıları, Eskişehir ilindeki
devlet anaokullarında çalışan ve sınıflarında hâlihazırda ya da geçmiş yıllarda
kaynaştırma öğrencisi olan 45 okul öncesi öğretmenidir. Katılımcılarla
yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler
betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, katılımcıların
kaynaştırma uygulamasına ilişkin olumlu görüşlere sahip olmalarına karşın
kaynaştırma ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları yönündedir. Katılımcı
öğretmenler bilgi eksikliklerinin kaynaştırma, özel gereksinim türleri ve
özellikleri, etkili öğretim yöntemleri, uyarlama yapma ve benzeri konularda
olduğunu belirtmişlerdir. Çalışmadan elde edilen bulgular alanyazında bulunan
kaynaklarla karşılaştırılarak tartışılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 03 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.