Bu
çalışmanın amacı, devlet okullarında kaynaştırma öğrencilerine yönelik öğretmen
davranışlarına ilişkin rehberlik öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir.
Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle yürütülmüş olan bu
çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde
edilmiştir. Araştırma kapsamında, İstanbul ili Çekmeköy ve Sancaktepe
ilçelerinde bulunan farklı okul türlerinde görev yapan 20 rehberlik öğretmeni
ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler, nitel araştırma
yöntemleri doğrultusunda kodlanarak temalar altında toplanmış ve betimsel
analize tabi tutulmuştur. Rehberlik öğretmenlerinin görüşlerine göre genel
olarak öğretmenler, kaynaştırma öğrencilerine yönelik BEP planlarına gereken
özeni göstermemekte ve bunu gereksiz iş yükü olarak değerlendirmektedir.
Bununla birlikte öğretmenlerin; kaynaştırma öğrencilerinin fark edilmesinde
yeterli bilgiye sahip olmadıkları, özel eğitim ve kaynaştırma bilgilerinin
yetersiz olduğu ve öğrenci yetersizliklerine göre öğretimlerini
çeşitlendirmediklerini ifade etmişlerdir. Aynı zamanda katılımcılar, öğretmenlerin;
bu öğrencileri sınıf ortamında pasif bıraktıkları, görmezden geldikleri,
problemli ve engelli öğrenciler olarak gördükleri, bu öğrencilerden yüksek akademik
beklenti içerisinde oldukları, sınıflarında istemediklerini, bu öğrencilerin
gelişebileceklerine ve öğrenebileceklerine inanmadıklarını için not verirken
geçiştirdiklerini belirtmişlerdir. Rehberlik öğretmenleri, okullarda kaynaştırma
öğrencilerine ilişkin olumsuz öğretmen davranışlarını önlemeye yönelik hizmet
içi eğitim programlarının düzenlenmesi gerektiğini önermektedirler.
Kaynaştırma öğrencileri özel gereksinimli öğreciler rehberlik öğretmenleri özel eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.