Learning disabilities (LD) include difficulties in learning the basic language skills including speaking, reading,
spelling and writing. Moreover, the pupils at schools can achieve better through proper support and intervention
than conventional methods. In the Saudi context, the Ministry of Education (MoE) incorporated LD in its
educational system in 1996 to facilitate the learning of pupils with LD nationwide. This study is an attempt to
explore the impact of the intervention program on enhancing the basic skills in spelling and writing of the Arabic
language among Saudi primary school pupils with LD studying between first and third grades. The study sample
comprised of 38 male pupils with LD, aged between 6-8 years, and were selected from four primary schools in
Rafha Province. The study adopted the quasi-experimental research design including control and experimental
groups. The results of the study revealed that there was a significant and positive impact of the program on
enhancing the performance of the participants in both spelling and writing skills. It is thought that pupils can
achieve better through appropriate intervention. Future studies on examining the performances of spelling and
writing independently are recommended.
learning disabilities writing spelling intervention program primary school Saudi Arabia
Öğrenme güçlükleri (ÖG) konuşma, okuma, imla ve yazma gibi temel dil becerilerini öğrenmede güçlükleri içerir.
ÖG olan öğrenciler, geleneksel yöntemlere oranla daha uygun destek ve müdahale ile daha başarılı olabilirler.
Suudi Arabistan’da Eğitim Bakanlığı, ülke çapında ÖG olan öğrencilerin öğrenmesini kolaylaştırmak için ÖG’yi
1996 yılında eğitim sistemine dahil etmiştir. Bu çalışmanın amacı, geliştirilen bir müdahale programının, birinci,
ikinci ve üçüncü sınıflarda öğrenim gören ÖG Suudi ilköğretim öğrencilerinin Arapça imla ve yazmadaki temel
becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini Rafha Eyaletindeki 4 ilköğretim okulundan
6-8 yaşları arasında ÖG olan 38 erkek öğrenci oluşturmuştur. Çalışma, deney ve kontrol gruplarını içeren yarı
deneysel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubunun son test sonuçları, müdahalenin hem imla hem
de yazma becerileri üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle öğrencilerin
uygun müdahale ile başarılarının artırılabileceği düşünülmektedir. İleride yapılacak araştırmalarda imla ve yazma
performanslarının bağımsız olarak incelenmesi önerilebilir
öğrenme güçlüğü ilkokul Suudi Arabistan yazma imla müdahale programı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.