Introduction: This study was conducted to determine the science teachers' perceptions towards the concepts of inclusive education, inclusive students, and individualized education programs (IEP) related to inclusive education.
Method: 234 science teachers participated in the study, which was carried out in the phenomenological design. The metaphorical form developed by the researchers was used to collect the data within the scope of the research, and the obtained data were analyzed by the content analysis method.
Findings: In the study, "integrative", "practice competence", "negative connotation", "fulfillment of needs", "difference", "supporting effect", "process" and "other" categories were created for the concept of inclusive education; "externally dependent", "promising", "positive connotation", "negative connotation" and "other" categories for the concept of inclusion student; and "supporting effect", "content", "formality" and "fulfillment of needs" categories for the concept of IEP.
Discussion: The metaphors created by the teachers for the concept of inclusive education were mostly collected under the "integrative" category; the metaphors created for the inclusive student mostly under the "external dependent" category, and the metaphors created for the concept of IEP mostly under the "supporting effect" category. It has been concluded that inclusive education generally provides integration and is perceived positively by teachers, inclusive students are perceived as needy and demanding more as externally dependent individuals, and IEP has a guiding perception by providing overall support to both teachers and students in the education and training process.
Individualized education program inclusive education inclusive student metaphor special education
Giriş: Bu çalışma fen bilimleri öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimiyle ilgili kavramlardan kaynaştırma eğitimi, kaynaştırma öğrencisi ve bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) kavramlarına yönelik algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Olgubilim deseninde gerçekleştirilen araştırmaya, 234 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Araştırma kapsamında verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen metafor formu kullanılmış olup elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada kaynaştırma eğitimi kavramına yönelik ‘bütünleştirici’, ‘uygulama yeterliği’, ‘olumsuzluk ifade eden’, ‘gereksinimlerin giderilmesi’, ‘farklılık’, ‘destekleyici etki’, ‘süreç’, ve ‘diğer’ kategorileri; kaynaştırma öğrencisi kavramına yönelik ‘dışa bağımlı’, ‘umut vadeden’, ‘olumlu anlam ifade eden’, ‘olumsuzluk ifade eden’ ve ‘diğer’ kategorileri, BEP kavramına yönelik ‘destekleyici etki’, ‘içerik’, ‘formalite’ ve ‘gereksinimlerin giderilmesi’ kategorileri oluşturulmuştur.
Tartışma: Kaynaştırma eğitimi kavramına yönelik öğretmenlerin oluşturdukları metaforlar en çok ‘bütünleştirici’ kategorisinde, kaynaştırma öğrencisine yönelik oluşturulan metaforlar en çok ‘dışa bağımlı’ kategorisinde, BEP kavramına yönelik oluşturulan metaforlar ise en çok ‘destekleyici etki’ kategorisinde toplanmıştır. Öğretmenler tarafından genellikle kaynaştırma eğitiminin bütünleşmeyi sağladığı ve olumlu algılandığı, kaynaştırma öğrencilerinin dışa bağımlı bireyler olarak daha çok çaba gerektiren ve muhtaç olarak algılandığı, BEP’in ise eğitim-öğretim sürecinde hem öğretmenlere hem öğrencilere genel olarak destek sağlayarak yol gösterici algısının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bireyselleştirilmiş eğitim programı kaynaştırma eğitimi kaynaştırma öğrencisi metafor özel eğitim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kapsayıcı Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.