The purpose of this study was to determine whether there is a significant relationship between the grade level, gender and mathematics achievement of secondary school students and their success in solving pattern problems. For this purpose, a descriptive study was conducted totally of 399 middle school students enrolled at a state college in the Nicosia district of the Turkish Republic of Northern Cyprus. The data was collected by Pattern Achievement Test and analyzed by multiple regression analysis. It was seen that class level, gender, and mathematics achievement, which are considered as independent variables, had a positive and moderate level impact on students’ success in solving pattern problems.
Pattern Pattern Success Generalization Multiple Regression Analysis
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin sınıf düzeyi,
cinsiyet ve matematik başarıları ile örüntü problemlerini çözme başarıları
arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Lefkoşa ilçesine bağlı bir devlet kolejinde öğrenim gören 399 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Örüntü Başarı Testi
kullanılmış ve veriler çoklu regresyon yardımıyla analiz edilmiştir Araştırma
sonuçları ortaokul öğrencilerinin iyi düzeyde örüntü problemlerini çözme başarısına
sahip olduklarını göstermektedir. Bağımsız değişkenler olarak ele alınan sınıf
düzeyi, cinsiyet ve matematik başarısının, öğrencilerin örüntü problemlerini
çözme başarısını pozitif ve orta düzeyde yordadığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |