Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Predictive Role of Childhood Trauma and Automatic Thoughts in Cognitive Emotion Regulation of University Students

Yıl 2020, , 46 - 66, 01.05.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.540635

Öz

The aim of this research is to investigate the predictive role of childhood traumatic experiences and automatic thoughts on university students’ cognitive emotion regulation. The study group of this research consists of 652 university students who study at Zonguldak Bülent Ecevit University in the 2017-2018 academic year. Research data was collected via Cognitive Emotion Regulation Scale which is developed by Onat and Otrar (2010), Childhood Traumatic Experiences Scale Short Form which is developed by Kaya (2014) and Automatic Thoughts Scale which is developed by Aydın and Aydın (2009). In data analysis, IBM SPSS and IBM AMOS programs were used. Percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, and regression analysis were used in the analysis of obtained data. As a result of the analyzes, it was concluded that childhood traumatic experiences and automatic thoughts are significant predictors of cognitive emotion regulation

Kaynakça

  • Akduman, G. G., Ruban, C., Akduman, B., & Korkusuz, İ. (2005). Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3(1), 9-14.
  • Beck, C. T. (2001). Predictors of postpartum depression: an update. Nursing research, 50(5), 275-285.Bedirhanbeyoğlu H. (2018). Çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve riskli davranışlar arasındaki ilişkiler. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bilim, G. (2012). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları: duygu düzenleme, kişiler arası tarz ve genel psikolojik sağlık açısından bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Conger, R. D., & Conger, K. J. (2002). Resilience in Midwestern families: Selected findings from the first decade of a prospective, longitudinal study. Journal of Marriage and Family, 64(2), 361-373.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çelik, H. ve Kocabıyık, O. O. (2014). Genç yetişkinlerin saldırganlık ifade biçimlerinin cinsiyet ve bilişsel duygu düzenleme tarzları bağlamında incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
  • Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC.
  • Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z., & Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 24(3), 128-134.
  • Huh, H. J., Kim, K. H., Lee, H. K., & Chae, J. H. (2017). The relationship between childhood trauma and the severity of adulthood depression and anxiety symptoms in a clinical sample: The mediating role of cognitive emotion regulation strategies. Journal of affective disorders, 213, 44-50.
  • Karmiloff-Smith, A. (1995). Beyond modularity: A developmental perspective on cognitive science. MIT press.
  • Koçyigit, S., Sezer, T., ve Yilmaz, E. (2015). 60-72 Aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 287.
  • Meyer, L. B. (2008). Emotion and meaning in music. University of chicago Press.
  • Münevver, C. Y., Kızıltepe, G. İ., ve Kandır, A. (2014). Öğretmen adaylarının çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 286-303.
  • Nolas, S. M. (2015). Children's participation, childhood publics and social change: a review. Children & Society, 29(2), 157-167.
  • Onat, O., ve Otrar, M. (2010). Bilişsel duygu düzenleme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları.
  • Soner, S., ve Aykut, S. (2017). Dissosiyatif kimlik bozukluğu temelinde sosyal bir sorun: ensest ve sosyal hizmet. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 128-141.
  • Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3(4), 269-307.
  • World Health Organization. (2002). The world health report 2002: reducing risks, promoting healthy life. World Health Organization.
  • Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press.

Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Duygu Düzenlemelerinde Çocukluk Örselenmeleri ve Otomatik Düşüncelerin Yordayıcı Rolü

Yıl 2020, , 46 - 66, 01.05.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.540635

Öz



Bu araştırmada,
üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu düzenlemelerinde çocukluk örselenme
yaşantılarının ve otomatik düşüncelerinin yordayıcı rolünü incelemek
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında farklı
fakültelerde öğrenim gören 652 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, Onat ve Otrar (2010), tarafından Türkçe’ye uyarlanan
“Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği”, Kaya (2014), tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çocukluk
Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği Kısa Formu”, Aydın ve Aydın (1990),
tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Otomatik Düşünceler Ölçeği ile toplanmıştır.
Verilerin analizinde, IBM SPSS ve AMOS programları kullanılmıştır. Elde dilen
verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, ve
regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, çocukluk
örselenme yaşantılarının ve otomatik düşüncelerin bilişsel duygu düzenlemenin
anlamlı birer yordayıcıları olduğu sonucuna varılmıştır.



Kaynakça

  • Akduman, G. G., Ruban, C., Akduman, B., & Korkusuz, İ. (2005). Çocuk ve cinsel istismar. Adli Psikiyatri Dergisi, 3(1), 9-14.
  • Beck, C. T. (2001). Predictors of postpartum depression: an update. Nursing research, 50(5), 275-285.Bedirhanbeyoğlu H. (2018). Çocukluk çağı travmaları, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve riskli davranışlar arasındaki ilişkiler. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bilim, G. (2012). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları: duygu düzenleme, kişiler arası tarz ve genel psikolojik sağlık açısından bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Conger, R. D., & Conger, K. J. (2002). Resilience in Midwestern families: Selected findings from the first decade of a prospective, longitudinal study. Journal of Marriage and Family, 64(2), 361-373.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.
  • Çelik, H. ve Kocabıyık, O. O. (2014). Genç yetişkinlerin saldırganlık ifade biçimlerinin cinsiyet ve bilişsel duygu düzenleme tarzları bağlamında incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
  • Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). Manual for the use of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Leiderdorp, The Netherlands: DATEC.
  • Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z., & Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. CÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 24(3), 128-134.
  • Huh, H. J., Kim, K. H., Lee, H. K., & Chae, J. H. (2017). The relationship between childhood trauma and the severity of adulthood depression and anxiety symptoms in a clinical sample: The mediating role of cognitive emotion regulation strategies. Journal of affective disorders, 213, 44-50.
  • Karmiloff-Smith, A. (1995). Beyond modularity: A developmental perspective on cognitive science. MIT press.
  • Koçyigit, S., Sezer, T., ve Yilmaz, E. (2015). 60-72 Aylık çocukların sosyal yetkinlik ve duygu düzenleme becerileri ile oyun becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 287.
  • Meyer, L. B. (2008). Emotion and meaning in music. University of chicago Press.
  • Münevver, C. Y., Kızıltepe, G. İ., ve Kandır, A. (2014). Öğretmen adaylarının çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 286-303.
  • Nolas, S. M. (2015). Children's participation, childhood publics and social change: a review. Children & Society, 29(2), 157-167.
  • Onat, O., ve Otrar, M. (2010). Bilişsel duygu düzenleme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları.
  • Soner, S., ve Aykut, S. (2017). Dissosiyatif kimlik bozukluğu temelinde sosyal bir sorun: ensest ve sosyal hizmet. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 128-141.
  • Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3(4), 269-307.
  • World Health Organization. (2002). The world health report 2002: reducing risks, promoting healthy life. World Health Organization.
  • Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

HASAN Sarıcı 0000-0001-8017-2694

Özlem Tagay

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2019
Kabul Tarihi 23 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sarıcı, H., & Tagay, Ö. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Duygu Düzenlemelerinde Çocukluk Örselenmeleri ve Otomatik Düşüncelerin Yordayıcı Rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 46-66. https://doi.org/10.9779/pauefd.540635