The purpose of this study is to determine the mental models of gifted students towards renewable energy resources. Case study method, one of the qualitative research approaches, was used this study. The participants of this study are 14 students who are studying in individual difference program from Science and Art Center in Trabzon. The participants of this study were coded as S01, S02,… S14 in accordance with ethical rules. Clinical interviews were conducted to determine the mental models of the participants regarding the concept of “renewable energy resources”. The data obtained were analyzed by content analysis which is one of the qualitative data analysis techniques. According to the results of the analysis, it was determined that the participants used the concept of renewable energy resources together with the concept of alternative energy sources and it was determined that they mostly talk about wind energy and solar energy. Also, gifted students are conscious about their energy needs. In this context, studies should be carried out to meet the need for universal energy. In addition, orientation to renewable energy resources should be provided by considering the geographical conditions and regional differences.
Araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik zihinsel modellerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımları türlerinden özel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu Trabzon il merkezinde yer alan Bilim ve Sanat Merkezinde bireysel yetenekleri fark ettirme programında bulunan 14 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar, araştırmanın etik değerleri uyarınca S01’den S14’e kadar kodlanmıştır. Özel yetenekli öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik zihinsel modellerini belirleme amacı doğrultusunda klinik mülakatlar yardımı ile veriler toplanmıştır. Klinik mülakatlardan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların yenilenebilir enerji kaynakları ile alternatif enerji kaynaklarını birbiri yerine ya da birlikte kullandıkları belirlenmiştir. Türleri konusunda özellikle güneş ve rüzgâr enerjisine değindikleri görülmüştür. Enerji ihtiyacı konusunda ise katılımcıların bilinçli oldukları ve küresel enerji ihtiyacının karşılanabilmesi için çalışmaların yürütülmesi gerekliliği hususlarını vurguladıkları tespit edilmiştir. Ülkemiz bağlamında değerlendirmelerinde ise ülkemizin sahip olduğu jeopolitik konum ve bölgesel farklılıkların göz önüne alınması gerektiğine dikkat çekilerek yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelimin olması gerektiği vurgulanmıştır.
özel yetenekli öğrenciler alternatif enerji kaynakları zihinsel model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |