Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Reasons of Disciplinary Problems at State High Schools According to the Opinons of Administrators, Students, Teachers and Family Members

Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 22, 110 - 121, 01.02.2007

Öz

The goal of this study is to determine the reasons of studentsâ disciplinary problems at state high schools on the basis of administratorsâ, studentsâ, teachersâ and family membersâ opinions. Interview, which is one of the qualitative research techniques, is used in this study. The sample of the study is selected appropriate for maximum variation sampling. The study is carried out in four goverment high schools with 40 teachers, 40 students, 40 family members and 13 administrators. Totally 133 people are interviewed. The verbal data, which is selected with semistructured interviw technique, is analyzed within the phases; reducing data, presenting data and conclusion. With the percentage frequencies of datas in categories and with the help of the quotations taken directly interpretations are made. Some of the results of this study is that; the reasons of studentsâ disciplinary problems vary to some extent. The density changes according to the participants. The reasons about education system are emphasized mostly by the teachers and the administrators, the reasons about family are emphasized mostly by the family members, the reasons about the reaction to the teacher, grades, school and administration are mostly emphasized by the students. âExpressing oneself and wanting to be differentâ is the most underlined reason of all groups expect the family members.

Kaynakça

  • Açıkgöz. K Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir:Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ağır, İ. (1993). Orta dereceli okullarda öğrencilerin işledikleri disiplin suçları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Atabek, E. (2003, 25 Haziran). Ruh sağlığımız ne durumda I. Cumhuriyet Gazetesi.
  • Aydın, B. (2001). İlköğretim okullarında sınıf disiplininin sağlanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Başar, H. (1997). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Blandford, S. (1998). Managing discipline in schools. Newyork: Routledge.
  • Charlton T. ; Kenneth D. (1997). Managing misbehavior in schools. Routledge New York.
  • Çınkır, Ş. ; Kepenekçi, Y. K. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 34, 236-253.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel Matbaası.
  • Giancola, S. P. ; Banicky, L. (1998). Discipline. http://www. udel. edu/chep/edbriefs3. html, 4/28/2004.
  • Hyman, A. I. (1997). School discipline and school violence. Boston : Allyn and Bacon A Viacom Company.
  • Kennedy, J. D. JR. (1985). Students perceptions about school discipline codes and their relationship to school behavior patterns. Columbia University Teachers College, 1985, 207 pages; AAT 8525481. http://proquest. umi. com/. 10/04/2005.
  • Kiraz. Y. B. ; Kiraz. M. (2002). Ortaöğretim kurumlarındaki eğitsel kol etkinliklerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 126, 22-30.
  • Köknel, Ö. (1997). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul:Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mangır, M. ; Haktanır, G. ; Baran, G. (1996). Gençlerin benlik saygı düzeyleri ile anne-baba tutumlarını algılamalarının incelenmesi. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildirileri (s. 110-117). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Miles, B. M; Huberman, A. M. (1994a). Data management and analysis methots. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln(Ed.) Handbook of qualitative research (pp.428-443). Londra: Sage Pub.
  • Miles, B. M; Huberman, A. M. (1994b). Qualitative data analysis. Londra: Sage Pub.
  • Morgan, T. Glifford. (1984). Psikolojiye giriş ders kitabı. (Çev. Hüsnü Arıcı vd. ). Ankara: Meteksan Yayınları
  • Öztürk. B. (2000). Sınıf içi etkileşim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 24, 624- 640.
  • Patton, Q. , M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications.
  • Sarpkaya,P.(2005). Resmi liselerde öğrenci disiplin sorunları ve ilgili grupların(yönetici, öğretmen, öğrenci,veli) yaklaşımları (Aydın ili örneği), Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sayın, N. (2001). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşleriyle istenmeyen davranışları önleme yöntemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şenses, V. (1990). Tokat ili merkez ve ilçe orta dereceli okul öğrencilerinin disipline aykırı davranışlarda bulunma nedenlerinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, F. (2000). Bir grup rehberliği programının öğretmenlerin disiplin anlayışına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Temel, A. (1999). Lise ve üniversite öğrencilerinin sıra ve masaları yazıp çizmelerinin nedenleri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 1 (ss. 207-215). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:1076
  • Türnüklü, A. ; Şahin, İ. (2002). İlköğretim okullarında öğrenci çatışmaları ve öğretmenlerin bu çatışmalarla başa çıkma stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 30. 283-302.
  • Uysal, G. (1991). Orta öğretim kurumlarında disiplin yönetmeliği hükümlerine göre disiplin uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Üstün, A. ve Demirbağ, H. (2003). Sınıfta demokratik disiplin anlayışı. Eğitim Araştırmaları. 3 (11), 87-95.
  • Watkins, Chris ; Wagner, Patsy (2000). Improving school behavior. London : Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Yavuzer, H. (1982). Çocuk ve suç. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ; Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilere Göre Resmi Liselerdeki Öğrenci Disiplin Sorunlarının Nedenleri

Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 22, 110 - 121, 01.02.2007

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrenci disiplin sorunlarının nedenlerini, yönetici, öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine dayalı olarak incelemektir. Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğine uygun olarak seçilmiştir. Araştırma dört devlet lisesinde çalışılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 40 öğretmen, 40 öğrenci, 40 veli ve 13 okul yöneticisiyle görüşerek gerçekleştirilmiştir. Toplam 133 kişiyle görüşülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanan sözel veriler, veri azaltma, veri sunma ve sonuç çıkarma aşamaları izlenerek analiz edilmiştir. Kategorilere işlenen verilerin yüzde dağılımlarından ve doğrudan alıntılardan yararlanılarak yorumlar yapılmıştır. Araştırma bulgularının bazıları şunlardır: Lise öğrenci disiplin sorunlarının nedenleri oldukça çeşitlidir. Farklı kişilerin, nedenlere yüklediği ağırlık farklıdır. Eğitim sistemiyle ilgili nedenleri, yönetici ve öğretmenler; aileyle ilgili nedenleri, veliler; öğretmene, nota, okula, yönetime tepkiyi belirten nedenleri, öğrenciler daha çok vurgulamıştır. âKendini ifade etme, farklı olmayı istemeâ, veliler dışındaki tüm grupların en fazla vurguladığı nedendir.

Kaynakça

  • Açıkgöz. K Ü. (2003). Aktif öğrenme. İzmir:Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Ağır, İ. (1993). Orta dereceli okullarda öğrencilerin işledikleri disiplin suçları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Atabek, E. (2003, 25 Haziran). Ruh sağlığımız ne durumda I. Cumhuriyet Gazetesi.
  • Aydın, B. (2001). İlköğretim okullarında sınıf disiplininin sağlanması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Başar, H. (1997). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Blandford, S. (1998). Managing discipline in schools. Newyork: Routledge.
  • Charlton T. ; Kenneth D. (1997). Managing misbehavior in schools. Routledge New York.
  • Çınkır, Ş. ; Kepenekçi, Y. K. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 34, 236-253.
  • Erdoğan, İ. (1998). Araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel Matbaası.
  • Giancola, S. P. ; Banicky, L. (1998). Discipline. http://www. udel. edu/chep/edbriefs3. html, 4/28/2004.
  • Hyman, A. I. (1997). School discipline and school violence. Boston : Allyn and Bacon A Viacom Company.
  • Kennedy, J. D. JR. (1985). Students perceptions about school discipline codes and their relationship to school behavior patterns. Columbia University Teachers College, 1985, 207 pages; AAT 8525481. http://proquest. umi. com/. 10/04/2005.
  • Kiraz. Y. B. ; Kiraz. M. (2002). Ortaöğretim kurumlarındaki eğitsel kol etkinliklerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 126, 22-30.
  • Köknel, Ö. (1997). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul:Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mangır, M. ; Haktanır, G. ; Baran, G. (1996). Gençlerin benlik saygı düzeyleri ile anne-baba tutumlarını algılamalarının incelenmesi. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildirileri (s. 110-117). İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Miles, B. M; Huberman, A. M. (1994a). Data management and analysis methots. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln(Ed.) Handbook of qualitative research (pp.428-443). Londra: Sage Pub.
  • Miles, B. M; Huberman, A. M. (1994b). Qualitative data analysis. Londra: Sage Pub.
  • Morgan, T. Glifford. (1984). Psikolojiye giriş ders kitabı. (Çev. Hüsnü Arıcı vd. ). Ankara: Meteksan Yayınları
  • Öztürk. B. (2000). Sınıf içi etkileşim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 24, 624- 640.
  • Patton, Q. , M. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications.
  • Sarpkaya,P.(2005). Resmi liselerde öğrenci disiplin sorunları ve ilgili grupların(yönetici, öğretmen, öğrenci,veli) yaklaşımları (Aydın ili örneği), Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Sayın, N. (2001). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşleriyle istenmeyen davranışları önleme yöntemleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şenses, V. (1990). Tokat ili merkez ve ilçe orta dereceli okul öğrencilerinin disipline aykırı davranışlarda bulunma nedenlerinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şimşek, F. (2000). Bir grup rehberliği programının öğretmenlerin disiplin anlayışına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Temel, A. (1999). Lise ve üniversite öğrencilerinin sıra ve masaları yazıp çizmelerinin nedenleri. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 1 (ss. 207-215). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:1076
  • Türnüklü, A. ; Şahin, İ. (2002). İlköğretim okullarında öğrenci çatışmaları ve öğretmenlerin bu çatışmalarla başa çıkma stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 30. 283-302.
  • Uysal, G. (1991). Orta öğretim kurumlarında disiplin yönetmeliği hükümlerine göre disiplin uygulamalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Üstün, A. ve Demirbağ, H. (2003). Sınıfta demokratik disiplin anlayışı. Eğitim Araştırmaları. 3 (11), 87-95.
  • Watkins, Chris ; Wagner, Patsy (2000). Improving school behavior. London : Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Yavuzer, H. (1982). Çocuk ve suç. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ; Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

PINAR Sarpkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2007
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 22 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilere Göre Resmi Liselerdeki Öğrenci Disiplin Sorunlarının Nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 110-121.