The aim of this research is to adapt the Perceived
School Experiences Scale (Butcher,
Amorose, Iachini & Ball, 2012)
to Turkish and to examine its psychometric properties. The research was
conducted on total 327 high school students. The validity and reliability of
scale was investigated by test re-test, Cronbach alpha, confirmatory factor
analysis and criterion related validity methods. Perceived School Experiences Scale
and Educational Stress Scale were used for the criterion related validity. Results
confirmatory factor analyses demonstrated that 14 items yielded three factor as original form and
that the three-dimensional model was well fit (χ²= 137,11, sd=70, RMSEA=.054,
CFI=.93, GFI=.94, IFI= .94, SRMR=.053 ). Factor loadings ranged from .27 to .75.
Cronbach alpha internal consistency coefficient was found as .83 for overall
scale, .67 for academic press subscale, .67 for academic motivation subscale and .68 school connectedness subscale. In the concurrent validity
significant relationships were found between the Perceived School Experiences Scale
and Educational Stress Scale (r=
-.47). Corrected
item-total correlations ranged from .34 to .64. Overall results demonstrated
that the Perceived School
Experiences Scale can be named as a valid and reliable instrument that could be
used in the field of education.
Bu araştırmanın amacı Butcher, Amorose, Iachini &
Ball (2012) tarafından geliştirilen Algılanan
Okul Deneyimleri Ölçeğini Türkçeye
uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırmaya
327 lise öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin psikometrik özellikleri, test-tekrar
test, iç tutarlık, doğrulayıcı faktör analizi ve ölçüt bağıntılı geçerlik
yöntemleriyle incelenmiştir. Ölçüt bağıntılı geçerlik için Algılanan Okul
Deneyimleri Ölçeğinin yanında Eğitim Stresi Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin
yapı geçerliği için uygulanan doğrulayıcı faktör analizinde orijinal formla
tutarlı olarak 14 maddenin üç boyutta (akademik akademik motivasyon, okula
bağlılık) toplandığı görülmüştür (χ²= 137,11, sd=70, RMSEA=.054, CFI=.93, GFI=.94, IFI= .94,
SRMR=.053). Madde faktör yükleri .27 ile .75 arasında sıralanmaktadır. Cronbach
alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları ölçeğin bütünü için .83, akademik
baskı alt boyutu için .67, akademik motivasyon alt boyutu için .67, okula
bağlılık alt boyutu için .69 olarak bulunmuştur. Ölçüt geçerliği çalışmasında okul
deneyimleri ile eğitim stresi arasında negatif (r= -.47); ilişki olduğu görülmüştür. Ölçeğin düzeltilmiş
madde-toplam korelasyonlarının .34 ile .64 arasında sıralanmaktadır. Bu sonuçlara dayanarak Okul Deneyimleri Ölçeğinin eğitim alanında kullanılabilecek, geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2014 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 36 Sayı: 36 |