Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination Of Preschool Period Children’s Problem Solving Skills According To Their Chess Training Status

Yıl 2018, Sayı: 43, 51 - 61, 01.01.2018

Öz

The aim of this study is to determine whether chess education makes a
difference in social problem solving skills of the preschool children or
not.  Totally 160 samples were reached;
including 80 preschool students who had chess education and 80 preschool
students who did not have chess education. In order to examine the problem
solving skills of the children who had chess education and the ones who did
not, “Problem Solving Skills Scale”, which was developed by Oğuz and
Koksal-Akyol (2015), was used. In order to examine the problem solving skills
of the children who took chess education and the ones who did not, Independent
Samples t-Test was used and the findings obtained were interpreted. According
to the findings obtained from the research, a significance difference was
encountered between the problem solving skills of the children on behalf of the
ones who took chess education. This research indicate that chess education
affect the problem solving skills of the children in a positive way. 

Kaynakça

  • Altun, M. (2014). Matematik öğretimi. (8. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi Yayınları
  • Anlıak, Ş. ve Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönemde kişiler arası bilişsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi. Eurasian Journal Educational Research, 20, 122-134.
  • Çavdarcı, T. (2016). Aile Destekli Matematik Eğitimi Programının 48-72 Ay Grubu Çocukların Erken Matematik Becerisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Erhan, E. , Hazar, M. ve Tekin, M. (2009). Satranç oynayan ve oynamayan ilköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atabesbd, 11 (2), 1-8.
  • Ibrahim, M. (2014). Benefits of playing chess and its applications in education. International Journal of Humanities, Arts,Medicine and Sciences, 2(11), 31-36.
  • James, R. (2005). Satranç Eğitimi İçin El Kitabı. Broy Yayınevi: İstanbul.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın: Ankara
  • Kaynar, F. (2014). Erken çocukluk döneminde verilen satranç eğitiminin ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Kaytez, N. ve Kadan, G. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarında akademik benlik saygısı ile kişiler arası problem çözme becerilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 332-342.
  • Kazemi, F. , Yektayar, M. ve Abad, M.A. ( 2012). Investigation the ımpact of chess play on developing meta-cognitive ability and math problem-solving power of students at different levels of education. Social and Behavioral Sciences, 32, 372 – 379.
  • Köksal, A. (2006). Eğitimde satranç. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 17-27.
  • Kulaç, O. (1991). Satranç öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Türkiye Satranç Federasyonu Yayınları.
  • Oğuz, V. ve Akyol, A. (2015). Problem çözme becerisi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44(1), 105-122..
  • Oğuz, V. (2012). Proje yaklaşımının anasınıfına devam eden çocukların problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sala, G. , Gorini, A. , Pravettoni, G. (2015). Mathematical problem-solving abilities and chess: an experimental study on young pupils. Sage Open, 5(3), 1-9.
  • Sığırtmaç, A. (2011). Does chess training affect conceptual development of six-year-old children in Turkey? Early Child and Development and Care, 182(6), 797-806.
  • Sığırtmaç, A. (2016). An investigation on the effectiveness of chess training on creativity and theory of mind development at early childhood. Academic Journals, 11(11), 1056- 1063.
  • Tekneci, S. (2009). Okul öncesi dönemde alınan satranç eğitiminin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin matematik becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Trinchero, R. (2013). Can chess training improve Pisa scores in mathematics? An experiment in Italian primary schools. Department of Philosophy and Education, University of Turin.
  • Trinchero R.and Sala, G. (2016). Chess training and mathematical problem-solving: the role of teaching heuristics in transfer of learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(3), 655-668.
  • Ün, E. (2010). Satranç eğitiminin problem çözme yaklaşımları, karar verme ve düşünme stillerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ünal, M. ve Aral, N. (2014). An investigation on the effects of experiment based education program on six years olds' problem solving skills. Education and Science. 39 (176), 279-291
  • Yaralı, K. ve Özkan, H. (2016). Çocukların (60-72 aylık) sosyal problem çözme becerileri ile sosyal yetkinlik ve davranış durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 345-361.
  • Yılmaz, E. (2012). 60-72 aylık çocukların duyguları anlama becerilerinin sosyal problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yoleri, S. (2014). Okul öncesi çocukların kişilerarası problem çözme becerisi ve kavram gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 82-90.

Okulöncesi Dönem Çocuklarının Problem Çözme Becerilerinin Satranç Eğitimi Alma Durumlarına Göre İncelenmesi

Yıl 2018, Sayı: 43, 51 - 61, 01.01.2018

Öz

Bu
araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının problem çözme becerilerini
satranç eğitimi alma durumlarına göre incelemektir. Araştırma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında satranç eğitimi alan 80 çocuk ile satranç eğitimi
almayan 80 çocuk olmak üzere toplam 160 okul öncesi dönem çocuğu
oluşturmaktadır. Satranç eğitimi alan ve satranç eğitimi almayan çocukların
problem çözme becerilerini incelemek amacıyla Oğuz ve Köksal-Akyol (2015) tarafından
geliştirilen “Problem Çözme Becerisi Ölçeği” (PÇBO)  kullanılmıştır. Satranç eğitimi alan ve
almayan çocukların problem çözme becerisi puanlarını incelemek amacıyla
verilere Independent Sample t-Test uygulanmıştır. Uygulanan t-Testi sonuçlarına
göre satranç eğitimi alan çocuklarla satranç eğitimi almayan çocukların problem
çözme becerileri arasında satranç eğitimi alanların lehine anlamlı bir
farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma
sonuçlarına göre okul öncesi dönemde alınan satranç eğitiminin çocukların
problem çözme becerileri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılabilir. 

Kaynakça

  • Altun, M. (2014). Matematik öğretimi. (8. Baskı). Bursa: Aktüel Alfa Akademi Yayınları
  • Anlıak, Ş. ve Dinçer, Ç. (2005). Okul öncesi dönemde kişiler arası bilişsel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi. Eurasian Journal Educational Research, 20, 122-134.
  • Çavdarcı, T. (2016). Aile Destekli Matematik Eğitimi Programının 48-72 Ay Grubu Çocukların Erken Matematik Becerisine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Erhan, E. , Hazar, M. ve Tekin, M. (2009). Satranç oynayan ve oynamayan ilköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Atabesbd, 11 (2), 1-8.
  • Ibrahim, M. (2014). Benefits of playing chess and its applications in education. International Journal of Humanities, Arts,Medicine and Sciences, 2(11), 31-36.
  • James, R. (2005). Satranç Eğitimi İçin El Kitabı. Broy Yayınevi: İstanbul.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın: Ankara
  • Kaynar, F. (2014). Erken çocukluk döneminde verilen satranç eğitiminin ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Kaytez, N. ve Kadan, G. (2016). Okul öncesi dönem çocuklarında akademik benlik saygısı ile kişiler arası problem çözme becerilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 332-342.
  • Kazemi, F. , Yektayar, M. ve Abad, M.A. ( 2012). Investigation the ımpact of chess play on developing meta-cognitive ability and math problem-solving power of students at different levels of education. Social and Behavioral Sciences, 32, 372 – 379.
  • Köksal, A. (2006). Eğitimde satranç. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 17-27.
  • Kulaç, O. (1991). Satranç öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Türkiye Satranç Federasyonu Yayınları.
  • Oğuz, V. ve Akyol, A. (2015). Problem çözme becerisi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44(1), 105-122..
  • Oğuz, V. (2012). Proje yaklaşımının anasınıfına devam eden çocukların problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sala, G. , Gorini, A. , Pravettoni, G. (2015). Mathematical problem-solving abilities and chess: an experimental study on young pupils. Sage Open, 5(3), 1-9.
  • Sığırtmaç, A. (2011). Does chess training affect conceptual development of six-year-old children in Turkey? Early Child and Development and Care, 182(6), 797-806.
  • Sığırtmaç, A. (2016). An investigation on the effectiveness of chess training on creativity and theory of mind development at early childhood. Academic Journals, 11(11), 1056- 1063.
  • Tekneci, S. (2009). Okul öncesi dönemde alınan satranç eğitiminin ilköğretim birinci sınıf öğrencilerin matematik becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Trinchero, R. (2013). Can chess training improve Pisa scores in mathematics? An experiment in Italian primary schools. Department of Philosophy and Education, University of Turin.
  • Trinchero R.and Sala, G. (2016). Chess training and mathematical problem-solving: the role of teaching heuristics in transfer of learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(3), 655-668.
  • Ün, E. (2010). Satranç eğitiminin problem çözme yaklaşımları, karar verme ve düşünme stillerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ünal, M. ve Aral, N. (2014). An investigation on the effects of experiment based education program on six years olds' problem solving skills. Education and Science. 39 (176), 279-291
  • Yaralı, K. ve Özkan, H. (2016). Çocukların (60-72 aylık) sosyal problem çözme becerileri ile sosyal yetkinlik ve davranış durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 345-361.
  • Yılmaz, E. (2012). 60-72 aylık çocukların duyguları anlama becerilerinin sosyal problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yoleri, S. (2014). Okul öncesi çocukların kişilerarası problem çözme becerisi ve kavram gelişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 82-90.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Çubukçu

Pınar Bağçeli Kahraman

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2017
Kabul Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Çubukçu, A., & Bağçeli Kahraman, P. (2018). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Problem Çözme Becerilerinin Satranç Eğitimi Alma Durumlarına Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 51-61.