Bu araştırmada, 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerini ebeveyn görüşlerine dayalı olarak belirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma Türkiye’nin bir güneybatı ilinde anaokulları ve anasınıflarına devam eden 509 çocuk ile yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliği için eş zaman ölçüt geçerliği, açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılmıştır. AFA sonucu ölçeğin 20 madde ve 4 faktörden oluştuğunu ve toplam varyansın %61’nin açıklandığını göstermektedir. Faktörler dikkat, çalışma belleği, engelleyici kontrol–duygu ve engelleyici kontrol–davranış olarak isimlendirilmiştir. DFA sonucunda ise elde edilen yapının uyum indekslerinin yeterli düzeyde olduğu belirlenmiştir (χ2/sd=1.91, RMSEA=.07, SRMR=.07). Ölçeğin toplam madde korelasyonları .36 ile .70 arasında değişmektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısının .90, eş zaman geçerliğinin .84 ve test tekrar test güvenirliğinin .77 olduğu saptanmıştır. Bu bulgulardan hareketle, ölçeğin 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerini anne görüşlerine dayalı olarak geçerli ve güvenir bir şekilde belirlemek için kullanılabileceği söylenebilir.
Öz-düzenleme becerileri, dikkat, çalışma belleği, engeleyici kontrol
This study aimed to develop an instrument for measuring self-regulation skills of 4 to 6 –year- old children based on mothers’ views. This study was conducted with 509 children who were enrolled in preschool and kindergarten programs in a southwest city of Turkey. Criterion validity, explanatory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were used for ensuring construct validity. EFA results showed that the scale consisted of 20 items and had four factors, which explains %61 of the variance. The factors were titled as attention, working memory, inhibitory control-emotion and inhibitory control-behavior. As a results of CFA, it was determined that the compliance indices of the obtained structure were sufficient (χ2/sd=1.91, RMSEA=.07, SRMR=.07). The total item correlations of the scale changed from .36 to .70. The internal consistency coefficient of the scale was .90, validity was .84, and test-retest reliability was .77. Moving from these results, the instrument can be used as a valid and reliable scale to determine 4-6 year olds’ self-regulation skills based on mothers’ views.
Self-regulation skills, attention, working memory, inhibitory control
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Yayınlanma Tarihi | 44 |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 44, Sayı 44 |
Bibtex | @araştırma makalesi { pauefd430918, journal = {Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-0085}, eissn = {1309-0275}, address = {}, publisher = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {44}, number = {44}, pages = {178 - 195}, title = {4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)}, key = {cite}, author = {Erol, Ahmet and İvrendi, Asiye} } |
APA | Erol, A. & İvrendi, A. (2018). 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu) . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 44 (44) , 178-195 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/37689/430918 |
MLA | Erol, A. , İvrendi, A. "4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)" . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 (2018 ): 178-195 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/37689/430918> |
Chicago | Erol, A. , İvrendi, A. "4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 (2018 ): 178-195 |
RIS | TY - JOUR T1 - 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu) AU - AhmetErol, Asiyeİvrendi Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 178 EP - 195 VL - 44 IS - 44 SN - 1301-0085-1309-0275 M3 - UR - Y2 - 2018 ER - |
EndNote | %0 Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu) %A Ahmet Erol , Asiye İvrendi %T 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu) %D 2018 %J Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-0085-1309-0275 %V 44 %N 44 %R %U |
ISNAD | Erol, Ahmet , İvrendi, Asiye . "4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 44 / 44 (Temmuz 2018): 178-195 . |
AMA | Erol A. , İvrendi A. 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). PUJE. 2018; 44(44): 178-195. |
Vancouver | Erol A. , İvrendi A. 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 44(44): 178-195. |
IEEE | A. Erol ve A. İvrendi , "4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi (Anne Formu)", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 44, sayı. 44, ss. 178-195, Tem. 2018 |