Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of Online Concept Maps on Academic Achievement and Retention in Science Course

Yıl 2019, Cilt: 46 Sayı: 46, 271 - 289, 22.05.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.458653

Öz

The purpose of
this study is to examine the extent to which online concept maps in science
lessons influence student achievement and retention according to
paper-pencil-based concept maps. The sample of the study is composed of 28
middle school seventh grade students. In the study, the experimental group (14
students) was taught through the online concept maps while the control group
(14 students) was teaching through paper-pencil-based concept maps. Control and
experimental groups were taught for 3 weeks (12 hours). Online and
paper-pencil-based concept maps were created to cover the mass-weight issue.
The Captivate educational software program was used to create online concept maps.
In addition, a 24-item achievement test (KR-21 = 0.695) was established for the
mass-weight topic. The groups were applied post-test after the pre-test. After
45 days from the post-test, permanence test was applied. As a result of the
findings in the research, it can be said that the teaching of
"mass-weight" is more influential on academic achievement and
retention than the paper-pencil-based concept maps of on-line or
computer-supported concept maps. In addition, there is a meaningful and significant
impact of 74% on the post-test scores of online concept maps. According to
these results, it is very important to support the teaching and development of
online concept maps in every possible field.

Kaynakça

  • Aksüt, P. ve Bahar, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yapısına İlişkin Tanılayıcı Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 526-549.
  • Altunay, A. Y. (2006). Bilgisayar ortaminda hazirlanan kavram haritalarinin bir ogretim materyali olarak fen bilgisi dersinde kullanilmasinin ilkogretim ogrencilerinin basarilarina etkisi. Yayinlanmamis Yuksek Lisans Tezi, Selcuk Universitesi Fen Bilimleri Enstitusu, Konya.
  • Anohina-Naumeca, A., Grundspenkis, J. and Strautmane, M. (2011) ‘The concept map-based assessment system: functional capabilities, evolution, and experimental results’, Int. J. Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, 21(4), 308–327.
  • Aydın, S. ve Demirci, M. (2015). Basit ve Karmaşık Olarak Hazırlanan Kavram Haritalarının Fen Eğitiminde Kullanılmasına Yönelik Öğrenci Görüşleri, Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 117-126.
  • Aykanat, F., Doğru, M. Kalender ve S. (2005). Bilgisayar Destekli Kavram Haritaları Yöntemiyle Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (2), 391-400.
  • Baki, A. ve Şahin, S. M. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yöntemiyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 91-104.
  • Balcı S., Ahi, B. (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu SPSS İle Adım Adım Veri Analizi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Balım, A. G., Aydın, G., Türkoğuz, S., Yılmaz, S. N. ve Evrekli, E. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerine Yönelik Teknoloji Destekli Kavram Haritaları Uygulamaları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 412 – 424.
  • Canas, A. J.,Ford, K. M.,Novak, J. D. and Hayes, P. (2001). Online Concept Maps: Enhancing Collaborative Learning by Using Technology with Concept Maps, The Science Teacher, 68(4), 49-51.
  • Chang, K., Sung, Y. and Chen, S. (2001). Learning Thorough Computer-based Concept Mapping with Scaffholding Aid, Journal of Computer-Assisted Learning, 17, 21-33.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde Bilgisayar Kullanımına Ilişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19–28.
  • Çakmak, N. ve Baysen, E. (2013). Kavram Haritalarının Bilgi Arama Süreçlerinde Kullanılması, Bilgi Dünyası, 14 (2), 358-372.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2011). Canlıların sınıflandırılması konusu için web destekli kavram haritaları ve anlam çözümleme tablolarının öğrenme üzerindeki etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(16), 180–195.
  • Fırat, M. (2009). Bireyselleştirilebilir Bir E-öğrenme Aracı Olarak Dijital Konu Haritaları, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 2(3), 27-32.
  • Grundspenkis J. (2016). Initial Steps Towards the Development of Formal Method for Evaluation of Concept Map Complexity from the Systems Viewpoint. Databases and Information Systems. DB&IS 2016, 615, 366-380.
  • Hwang, G-J., Kuo, F-R., Chen, N-S and Ho, H-J.( 2014). Effects of an integrated concept mapping and web-based problem-solving approach on students' learning achievements, perceptions and cognitive loads, Computers & Education, 71, 77-86.
  • Kaptan, F. (1998) Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 144, 95-99.
  • Kaya, O.N. (2003) Fen Eğitiminde Kavram Haritaları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 13(1), 70-79.
  • Mammen, J. R. (2016). Computer-assisted concept mapping: Visual aids for knowledge construction, J Nurs Educ., 55(7), 403–406. doi:10.3928/01484834-20160615-09.
  • Novak, J. and Gowin, D.B. (1984). Learning how to Learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Topal, K., Aybek, H., Kara, C. O., Büke, A. ve Aybek, Z. (2008). Paü Tıp Fakültesi Dönem I Öğrencilerine 2006-2007 Eğitim Ve Öğretim Yılında Uygulanan Çoktan Seçmeli Sınavların Madde Ve Test Analizleri, Pam Med J,1(3), 120-126.
  • Tsai, C.C., Lin S.S.J., Yuan, S.M. (2001). Students' use of web‐based concept map testing and strategies for learning, Journal of Computer Assisted Learning, 17, 72-84.
  • Ünlü, M. ve Karataş, S. (2016). Öğrenme Stratejisi Temelli Çevrimiçi Etkinliklerin Fen Öğretiminde Akademik Başarıya Ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 158-177.
  • Yeşiltaş, E., Pehlivan, A. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çevrimiçi Haritaların Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Turkish Studies, 10/11, 1621-1636.

Çevrimiçi Kavram Haritalarının Fen Bilimleri Dersindeki Başarı ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 46 Sayı: 46, 271 - 289, 22.05.2019
https://doi.org/10.9779/pauefd.458653

Öz

Bu
çalışmadaki amaç, fen bilimleri derslerinde çevrimiçi kavram haritalarının
kâğıt-kalem temelli kavram haritalarına göre öğrenci başarısını ve kalıcılığını
ne düzeyde etkilediğini incelemektir. Çalışmanın çalışma grubunu, 28 ortaokul
yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kontrol grubuna (14
öğrenci) kağıt-kalem temelli kavram haritaları öğretim metoduyla, deney grubuna
(14 öğrenci) ise çevrimçi kavram haritaları öğretim metoduyla 3 hafta (12 saat)
süreyle öğretim verilmiştir. Çevrimiçi ve kağıt-kalem temelli kavram haritaları
kütle-ağırlık konusunun kazanımlarını kapsayacak şekilde oluşturulmuştur.
Çevrimiçi kavram haritalarının oluşturulmasında Captivate eğitsel yazılım
programı kullanılmıştır. Ayrıca kütle-ağırlık konusuyla ilgili olarak 24
maddeden oluşan başarı testi (KR-21=0.695) oluşturulmuştur. Gruplara ön-testin
ardından son-test, 45 gün sonra ise kalıcılık testi uygulanmıştır. Araştırmada
elde edilen bulgular neticesinde “kütle-ağırlık” konusunun öğretilmesinde
çevrimiçi ya da bilgisayar destekli kavram haritalarının kağıt-kalem temelli
kavram haritalarına göre akademik başarıya ve kalıcılığa etkisinin daha fazla
olduğu söylenebilir. Bunun yanı sıra çevrimiçi kavram haritalarının son-test
puanlarına %74’luk anlamlı ve büyük bir etkisi söz konusudur. Bu sonuçlara göre
çevrimiçi kavram haritalarının mümkün olan her alanda geliştirilmesi ve
kullanılması öğretimi desteklemede büyük önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Aksüt, P. ve Bahar, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yapısına İlişkin Tanılayıcı Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 526-549.
  • Altunay, A. Y. (2006). Bilgisayar ortaminda hazirlanan kavram haritalarinin bir ogretim materyali olarak fen bilgisi dersinde kullanilmasinin ilkogretim ogrencilerinin basarilarina etkisi. Yayinlanmamis Yuksek Lisans Tezi, Selcuk Universitesi Fen Bilimleri Enstitusu, Konya.
  • Anohina-Naumeca, A., Grundspenkis, J. and Strautmane, M. (2011) ‘The concept map-based assessment system: functional capabilities, evolution, and experimental results’, Int. J. Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, 21(4), 308–327.
  • Aydın, S. ve Demirci, M. (2015). Basit ve Karmaşık Olarak Hazırlanan Kavram Haritalarının Fen Eğitiminde Kullanılmasına Yönelik Öğrenci Görüşleri, Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 3(2), 117-126.
  • Aykanat, F., Doğru, M. Kalender ve S. (2005). Bilgisayar Destekli Kavram Haritaları Yöntemiyle Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 13 (2), 391-400.
  • Baki, A. ve Şahin, S. M. (2004). Bilgisayar Destekli Kavram Haritası Yöntemiyle Öğretmen Adaylarının Matematiksel Öğrenmelerinin Değerlendirilmesi, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 91-104.
  • Balcı S., Ahi, B. (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu SPSS İle Adım Adım Veri Analizi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Balım, A. G., Aydın, G., Türkoğuz, S., Yılmaz, S. N. ve Evrekli, E. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerine Yönelik Teknoloji Destekli Kavram Haritaları Uygulamaları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 412 – 424.
  • Canas, A. J.,Ford, K. M.,Novak, J. D. and Hayes, P. (2001). Online Concept Maps: Enhancing Collaborative Learning by Using Technology with Concept Maps, The Science Teacher, 68(4), 49-51.
  • Chang, K., Sung, Y. and Chen, S. (2001). Learning Thorough Computer-based Concept Mapping with Scaffholding Aid, Journal of Computer-Assisted Learning, 17, 21-33.
  • Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N., ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde Bilgisayar Kullanımına Ilişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19–28.
  • Çakmak, N. ve Baysen, E. (2013). Kavram Haritalarının Bilgi Arama Süreçlerinde Kullanılması, Bilgi Dünyası, 14 (2), 358-372.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2011). Canlıların sınıflandırılması konusu için web destekli kavram haritaları ve anlam çözümleme tablolarının öğrenme üzerindeki etkisinin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(16), 180–195.
  • Fırat, M. (2009). Bireyselleştirilebilir Bir E-öğrenme Aracı Olarak Dijital Konu Haritaları, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 2(3), 27-32.
  • Grundspenkis J. (2016). Initial Steps Towards the Development of Formal Method for Evaluation of Concept Map Complexity from the Systems Viewpoint. Databases and Information Systems. DB&IS 2016, 615, 366-380.
  • Hwang, G-J., Kuo, F-R., Chen, N-S and Ho, H-J.( 2014). Effects of an integrated concept mapping and web-based problem-solving approach on students' learning achievements, perceptions and cognitive loads, Computers & Education, 71, 77-86.
  • Kaptan, F. (1998) Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 144, 95-99.
  • Kaya, O.N. (2003) Fen Eğitiminde Kavram Haritaları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 13(1), 70-79.
  • Mammen, J. R. (2016). Computer-assisted concept mapping: Visual aids for knowledge construction, J Nurs Educ., 55(7), 403–406. doi:10.3928/01484834-20160615-09.
  • Novak, J. and Gowin, D.B. (1984). Learning how to Learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Topal, K., Aybek, H., Kara, C. O., Büke, A. ve Aybek, Z. (2008). Paü Tıp Fakültesi Dönem I Öğrencilerine 2006-2007 Eğitim Ve Öğretim Yılında Uygulanan Çoktan Seçmeli Sınavların Madde Ve Test Analizleri, Pam Med J,1(3), 120-126.
  • Tsai, C.C., Lin S.S.J., Yuan, S.M. (2001). Students' use of web‐based concept map testing and strategies for learning, Journal of Computer Assisted Learning, 17, 72-84.
  • Ünlü, M. ve Karataş, S. (2016). Öğrenme Stratejisi Temelli Çevrimiçi Etkinliklerin Fen Öğretiminde Akademik Başarıya Ve Kalıcılığa Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(1), 158-177.
  • Yeşiltaş, E., Pehlivan, A. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Çevrimiçi Haritaların Kullanımının Akademik Başarıya Etkisi, Turkish Studies, 10/11, 1621-1636.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkadir Karacı 0000-0002-2430-1372

Mehmet Güleç Bu kişi benim 0000-0002-2430-1372

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2018
Kabul Tarihi 24 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 46 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Karacı, A., & Güleç, M. (2019). Çevrimiçi Kavram Haritalarının Fen Bilimleri Dersindeki Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46(46), 271-289. https://doi.org/10.9779/pauefd.458653