Her çağın kendine özgü toplumsal
yaşamı belirleyici olguları vardır. Günümüz bilgi çağında bu olgu “bilgi
üretme” olarak karşımıza çıkmaktadır. Çağımızda başarının sırrı yeni,
uygulanabilir ve işe yarar bilgiler üretmektir. Bu bağlamda günümüzde
yetiştirilmesi planlanan insan profilinin bu üç özelliğe sahip olması
gerekmektedir. Yeni ve faydalı bilgi üretmenin ilk koşulu yaratıcılık
olduğundan bilgi edinmede önemli bir yer kaplayan okumanın da yaratıcı temelli
yapılandırılması gerekmektedir. Bu çalışmada yaratıcı okumanın yaratıcı
düşünmeye etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu
yarı deneysel desene göre desenlenen çalışmanın örneklemini 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Denizli Pamukkale ilçesi MEB’e bağlı bir ilkokulda
öğrenim gören iki dördüncü sınıf oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grupları
19’ar öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamada Whetton ve Cameron’un
(2002) geliştirmiş olduğu “How creative are you?” adlı ölçeğin Aksoy (2004)
tarafından Türkçeye uyarlanmış versiyonu olan “Ne Kadar Yaratıcısınız” ölçeği
kullanılmıştır. 14 hafta süren uygulamada deney grubuna yaratıcı okuma süreci
ve yaratıcı okuma teknikleri uygulanırken, kontrol grubuna 2015 Türkçe öğretim
programı uygulanmıştır. 14 haftalık uygulama sonucunda ortaya çıkan bulgular şu
şekilde özetlenebilir: Türkçe öğretim programı ile yapılan okuma çalışmaları
öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini anlamlı düzeyde azalttığı, yaratıcı
okuma ile yapılan okuma çalışmalarının ise öğrencilerin yaratıcı düşünme
becerilerini anlamlı bir şekilde artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca deney
ve kontrol gruplarının son testlerine bakıldığında yaratıcı okuma yapılan deney
grubunun yaratıcı düşünme becerileri kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde
yüksektir.
Every age has its own unique phenomena forming its social life. In today's information age, this phenomenon is expressed as “producing knowledge”. The secret of success in the age of information is to produce new, practical and useful information. In this regard, the human profile that is planned to be trained in the age of information is also required to have these three characteristics. As creativity is the first condition of producing new and beneficial information, reading which has an important place in acquiring information needs to be based on creativity. In this study, it was tried to determine the effect of creative reading on creative thinking. The present study employs an experimental research methodology using pre-test and post-test control group design. The sampling of the study is composed of two classes of fourth-grade students attending a school affiliated to the Ministry of National Education (MoNE). Experimental and control groups consist of 19 students. As the data collection tools, "How creative are you?" scale was used which developed by Whetton and Cameron (2002) and adapted to Turkish by Aksoy (2004). In the 14 weeks of application, the experimental group was applied creative reading process and creative reading techniques, the control group was applied 2015 Turkish curriculum. The findings can be summarized as follows: Reading studies conducted with the Turkish teaching program resulted in a significant decrease in the students 'ability to think creatively and reading studies with creative reading significantly increased the students' creative thinking skills. Furthermore, when examined final tests of experimental and control groups, the creative thinking skills of the experimental group with creative reading are significantly higher than the control group.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 47 |