Karşılaşılan
problemlerin üstesinden gelebilmek için bireylerin ilişkilendirme, özel
durumları düşünme ve genelleme, keşfetme ve yansıtma ile değişmezleri araştırma
gibi geometrik düşünme alışkanlıklarına sahip olması gerekir. Bireylerin
problem çözme süreçlerini incelerken de geometrik düşünme alışkanlıklarındaki
değişim sürecinin incelenmesi gerekmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada
üniversite birinci sınıfa başlayan öğretmen adaylarının son sınıfa
geldiklerinde geometrik düşünme alışkanlıklarının nasıl değiştiğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Boylamsal araştırma yönteminin kullanıldığı bu
çalışmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik
öğretmenliği lisans programına 2012 yılında kayıt olan ve 2016 yılında mezun
olan 31 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak her bir
geometrik düşünme alışkanlığını kapsayan dört açık uçlu problem kullanılmıştır.
Hazırlanan problemlere uzman görüşleri doğrultusunda son hali verilmiştir.
Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının birinci sınıfa kıyasla keşfetme ve
yansıtma ile ilişkilendirme alışkanlıklarını daha çok kullandığı görülmüştür.
Bu durum üniversitelerde yürütülen derslerde öğretmen adaylarının daha çok
keşfetme ve yansıtma ile ilişkilendirme alışkanlıklarına yönlendirdiğini göstermektedir.
Oysa ki, adayların karşılaştığı geometri problemlerinin üstesinden gelebilmesi
için diğer geometrik düşünme alışkanlıklarını da kullanabilmeleri
gerekmektedir. Bu nedenle üniversitelerde yürütülen derslerin öğrencileri
farklı geometrik düşünme alışkanlıklarına yönlendirebilecek nitelikte olması
gerekmektedir. Bunun gerçekleştirebilmesi için de derslerde gösterilen geometri
problemlerinin farklı düşünme alışkanlıklarını kullanmaya yönlendirici olmasına
dikkat edilmelidir.
geometrik düşünme alışkanlığı düşünme alışkanlıkları düşünme alışkanlıklarındaki değişim geometri
Individuals
need to have some geometric habits of minds such as reasoning with the
relationship, considering the specific cases and generalizing geometric ideas,
exploration, and reflection, and investigating invariants as well as content
knowledge. In this study, it was aimed to investigate the changes in preservice
mathematics teachers' habits of mind through the freshmen year to senior year
in a teacher education program. In this direction, the main purpose of this
study was to discuss teacher training programs in universities. The
participants of this study, which is conducted by longitudinal research method,
were 31 preservice teachers who enrolled in a mathematics teacher education
undergraduate program in a state university in 2012 - 2016. Data collection
tools were four open-ended questions addressing to geometric habits of mind.
The data were analyzed via geometric habits of mind’s indicators. The results
showed that preservice teachers used exploration and reflection, and reasoning
with relationship habits more in their senior year in comparison with their
freshman year. This result means that the context of the courses directed
preservice teachers to the habits of exploration and reflection and reasoning
with a relationship. Yet, preservice teachers need to use other geometric habits
of mind to overcome geometry problems.
geometric thinking habits thinking habits change in thinking habits geometry
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 48 |