The purpose of this study is to analyze basic science literacy and the scientific attitude level of prospective pre-school teachers. For this purpose, scientific literacy and scientific attitude levels of prospective teachers are analyzed for certain variables. In this study, the survey model is adopted. This study is conducted in the 2018-2019 academic year. A total of 288 prospective pre-school teachers among which 251 are female and 37 are male at a public university, Pre-School Teaching department participated in this study. Data collection tools; Test of Basic Scientific Literacy (TBSL) and Scientific Attitude Scale. The findings indicated that basic scientific literacy levels of prospective pre-school teachers are above the acceptable average score. It is determined that prospective pre-school teachers had above average scores in basic scientific literacy scale sub-dimensions. According to scientific attitude scale total scores, the current findings noticed that the scientific attitude level of prospective pre-school teachers is at a medium level. It is seen that both basic scientific literacy average scores and scientific attitude average scores of prospective pre-school teachers had a significant difference for gender variable. It is determined that there is a positive, significant relationship between basic scientific literacy total scores and scientific attitude total scores of prospective pre-school teachers.
scientific literacy scientific attitude prospective pre-school teachers
Bu araştırma okul
öncesi öğretmen adaylarının temel
bilimsel okuryazarlığı ile bilimsel tutum düzeylerinin incelenmesi amacı
ile yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma türünde tarama modeli benimsenerek
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinde
okul öncesi öğretmenliği anabilim dalında eğitimine devam eden 251 kadın, 37
erkek toplam 288 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Veriler temel bilimsel okuryazarlık ölçeği ve
bilimsel tutum ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde, ortalama)
ile Anova, T-testi ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının temel bilimsel okuryazarlık seviyelerinin, kabul edilen ortalama
puanın üstünde olduğu ve temel bilimsel
okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğunu görülmüştür. Okul öncesi
öğretmen adaylarının bilimsel tutum düzeylerinin de orta düzeyde olduğu görülmüştür.
Okul öncesi öğretmen adaylarının hem temel
bilimsel okuryazarlık ortalama puanlarının hem de bilimsel tutum
ortalama puanlarının cinsiyet değişkenine göre ve bilimsel tutum ortalama
puanlarının sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının temel bilimsel okuryazarlık toplam puanları ile bilimsel tutum
toplam puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 |