Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde veli katılımının ve karıştırılan seslerin renklendirilmesi yönteminin etkililiği ortaya konulmaya çalışıldığı bu çalışma, nitel eylem araştırması yöntemlerinden teknik işbirlikçi eylem araştırmasına göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu öğrenme güçlüğü tanısına sahip Elif ve Rıza olarak kodlanan bir erkek, bir kız öğrenci oluşturmuştur. Elif’in annesi araştırmaya gönüllü katılırken Rıza’nın annesi sağlık sorunlarını mazeret göstererek çalışmaya katılamamıştır. Öğrencilerin durumları göz önüne alınarak ve velinin sürece etkin katılımı sağlanarak “Ses Esaslı Cümle Yöntemi” ve “Açık Hece” sistemiyle ilk okuma yazma faaliyetleri yürütülmüştür. Öğrencilerin karıştırdığı ve algılamada zorluk çektiği sesler renklendirme çalışmalarıyla öğrencilere sunulmuş, bununla birlikte eko, tekrarlı ve eşli okuma yöntemleri de kullanılarak hem görsel hem de işitsel duyuları desteklenmeye çalışılmıştır. Çalışmada renk kullanımının öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerde görsel algı oluşturmada etkili olduğu belirlenmiştir. Bu süreçte velisi de çalışmaya katılan Elif ilk okuma yazma sürecini kısa sürede tamamlamış, serbest okuma düzeyine ulaşmıştır. Velisi sürece katılmayan Rıza ise ilk okuma yazma sürecini daha uzun sürede tamamlayabilmiş ve harici desteğe ihtiyaç duyulan öğretilebilir okuma düzeyinde kalmıştır. Sonuç olarak ilk okuma yazma sürecinde öğrenci velisinin sürece katılımı ve çoklu duyuya hitap edilmesinin öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This study, which aims to reveal the effectiveness of parents' participation and the method of coloring the sounds mixed in teaching the students to learn how to read and write, was designed according to the technical collaborative action research, which is one of the qualitative action research methods. The study group of the study consisted of a male and a female student coded as Elif and Rıza with the diagnosis of learning disability. While Elif's mother voluntarily participated in the study, Rıza's mother could not participate in the study by showing excuses for her health problems. The literacy activities were carried out with the "Voice-Based Sentence Method" and "Open Syllable" system, considering the students' situations and ensuring their active participation in the process. The sounds that students confused and had difficulty in perception were presented to the students with coloring studies. However, both visual and auditory senses were supported using echo, repeated, and paired reading methods. The study determined that the use of color was effective in creating a visual perception in students with learning difficulties. In this process, Elif, whose parents participated in the study, completed the literacy education process in a short time and reached the level of free reading. Rıza, whose parents did not participate in the process, completed the literacy education process in a long time and remained at the teachable reading level that required external support. As a result, it was concluded that the students' participation and addressing multiple senses were effective in the education of students who had learning difficulties during the literacy education process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 51 |