In this research, the aim was to investigate the distribution of activities included in Turkish textbooks in order to develop thinking skills and the aspects of thinking skills included in these activities. The research used the qualitative research method of document investigation. The scope of the study comprised a total of 3,452 activities included in 8 Turkish textbooks that could be accessed electronically through the EBA program and were published in 2018. The data analysis process in the research used the repeated reading, coding and continuous comparison methods. Research findings show that activities included in Turkish textbooks aimed to develop 21 different thinking skills. The thinking skill targeted most for development in Turkish textbooks was recall. Analysis, interrogation, comparison, discussion, creative writing, problem solving and assessment thinking skills were observed at low rates.
Language arts, thinking skills, higher order thinking skills, Turkish textbooks
Bu araştırmada Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinliklerin geliştirmeyi amaçladığı düşünme becerileri açısından nasıl bir dağılım gösterdiği ve bu düşünme becerilerinin incelenen etkinliklerde hangi yönleriyle ele alındığını incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma kapsamını 2018 yılında güncellenen Türkçe dersi öğretim programları sonrasında kullanılan ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformundan erişime açık olup elektronik olarak ulaşılabilen 8 adet Türkçe ders kitabında yer alan toplam 3.452 etkinlik oluşturmaktadır. Araştırmanın veri analizi sürecinde tekrarlı okuma, kodlama ve sürekli karşılaştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinliklerin 21 farklı düşünme becerisini geliştirmeyi amaçladığını göstermektedir. Türkçe ders kitaplarında en fazla geliştirilmesi amaçlanan düşünme becerisi hatırlamadır. Çözümleme, sorgulama, karşılaştırma, tartışma, yaratıcı yazma, problem çözme ve değerlendirme düşünme becerilerinin düşük oranlara sahip olduğu görülmektedir.
düşünme becerileri, dil becerileri, Türkçe ders kitapları, üst düzey düşünme becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 19 Ocak 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 0, Sayı 52 |
Bibtex | @araştırma makalesi { pauefd745469, journal = {Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-0085}, eissn = {1309-0275}, address = {}, publisher = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {0}, number = {52}, pages = {518 - 543}, doi = {10.9779/pauefd.745469}, title = {Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Bayrak Özmutlu, Emel and Kanık Uysal, Pınar} } |
APA | Bayrak Özmutlu, E. & Kanık Uysal, P. (2021). Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 0 (52) , 518-543 . DOI: 10.9779/pauefd.745469 |
MLA | Bayrak Özmutlu, E. , Kanık Uysal, P. "Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi" . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2021 ): 518-543 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/62022/745469> |
Chicago | Bayrak Özmutlu, E. , Kanık Uysal, P. "Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 (2021 ): 518-543 |
RIS | TY - JOUR T1 - Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi AU - EmelBayrak Özmutlu, PınarKanık Uysal Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.9779/pauefd.745469 DO - 10.9779/pauefd.745469 T2 - Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 518 EP - 543 VL - 0 IS - 52 SN - 1301-0085-1309-0275 M3 - doi: 10.9779/pauefd.745469 UR - https://doi.org/10.9779/pauefd.745469 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi %A Emel Bayrak Özmutlu , Pınar Kanık Uysal %T Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi %D 2021 %J Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-0085-1309-0275 %V 0 %N 52 %R doi: 10.9779/pauefd.745469 %U 10.9779/pauefd.745469 |
ISNAD | Bayrak Özmutlu, Emel , Kanık Uysal, Pınar . "Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0 / 52 (Nisan 2021): 518-543 . https://doi.org/10.9779/pauefd.745469 |
AMA | Bayrak Özmutlu E. , Kanık Uysal P. Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi. PUJE. 2021; 0(52): 518-543. |
Vancouver | Bayrak Özmutlu E. , Kanık Uysal P. Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 0(52): 518-543. |
IEEE | E. Bayrak Özmutlu ve P. Kanık Uysal , "Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Etkinliklerin Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 0, sayı. 52, ss. 518-543, Nis. 2021, doi:10.9779/pauefd.745469 |
..........................