Transformation of Higher Education Policies in the Context of the Industrial Revolution 4.0
Yıl 2021,
Sayı: 53, 261 - 279, 01.09.2021
Kenan Özcan
,
Aydın Balyer
Öz
Bu çalışma, üniversitelerin 4.0 sanayi devrimine uyum sağlama sürecinde eğitim-öğretim, teknik altyapı ve uygulama ile yönetim süreçlerinde nasıl bir politika dönüşümüne gereksinim duyduğunu belirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden “durum çalışması” yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Sekiz üniversiteden 15 farklı branşta, dört kadın ve on bir erkek öğretim üyesinden oluşan katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup tamamı yurt dışında bir üniversitede lisansüstü eğitim yapmış ya da bir projeye katılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları Türkiye’deki üniversitelerin dördüncü sanayi devriminin ihtiyaç duyduğu insan kaynağını yetiştirebilmesi için önemli politika dönüşümlerine gereksinimin duyduğunu göstermiştir. Bu sonuca ek olarak mevcut yapılar ve politikaların daha çok reaktif olduğu ve endüstri 4.0 için proaktif yapılara ihtiyaç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitelerdeki kütüphane, derslik, laboratuvarların fiziksel kapasitesinin öğrenci sayısına göre yetersiz, dijital bilgi kaynaklarına erişimin sınırlı olduğu anlaşılmıştır. Öğretim programının genelde teorik ve ders içeriklerinin yoğun olduğu, derslerin genelde ansiklopedik bilgi aktarımı şeklinde yürütüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.
Teşekkür
Çalışmaya görüşleriyle katkı sağlayan öğretim üyelerine teşekkür ederiz.
Ayrıca derginizi ESCI de taranan bir yayın kalitesine ulaştırdığınız için sizlere teşekkür ediyorum.
Kaynakça
- Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
- Baygin, M., Yetis, H., Karakose, M. & Akin, E. (2016). An effect analysis of industry 4.0 to
higher education. 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), Istanbul, 2016, pp. 1-4.
- Benešová, A., ve Tupa, J. (2017). Requirements for education and qualification of people in
industry 4.0. 27th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing, Procedia Manufacturing, 11 (2017),2195- 2202, doi: 10.1016/j.promfg.2017.07.366
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel
araştırma yöntemleri (2.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Carl, J. (2009). Industrialization and public education: Social cohesion and social
stratification. In: Cowen R., Kazamias A.M. (eds) International Handbook of Comparative Education. Springer International Handbooks of Education, 22. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6403-6_32
- Chea, C. C., & Huan, J. T. J. (2019). Higher education 4.0: The possibilities and challenges.
Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 81-85.
- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five
approaches. Thousand Oaks: Sage.
- Çankaya, İ., & Töremen, F. (2010). Türkiye, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri üniversite yönetimlerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 7(13) s. 151- 163.
- Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (2005). The sage handbook of qualitative research, 3rd
Edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Glaser, B.G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, Ca.: Sociology Press.
- Grubb, W. & Lazerson, M. (2004). The education gospel: The economic power of schooling.
Cambridge, MA: Harvard University Press
- Jamaludin, R., McKay, E., & Ledger, S. (2019). Are we ready for Education 4.0 within ASEAN
higher education institutions? Thriving for knowledge, industry and humanity in a dynamic higher education ecosystem? Journal of Applied Research in Higher Education, Journal of Applied Research in Higher Education, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JARHE-06-2019-0144
- Karasar, N. (2007). Araştırmalarda rapor hazırlama (14.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Karip, E. (2016). Dördüncü sanayi devrimi ve eğitim, TEDMEM. https://tedmem.org/vurus/dorduncu-sanayi-devrimi-egitim, Erişim:
23.03.2020.
- Katz, M. (1987). Reconstructing American education. Cambridge, MA: Harvard
University Press.
- Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.
İstanbul: Bağlam.
- Mahmud, N., & Ridgman, T. W. (2019). Interdisciplinary Higher Education: Redesigning for
Industry 4.0. IGI Global, 2019. 1-22. Web. 19 Apr. 2020. doi:10.4018/978-1-5225-7832-1.ch001
- Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing Qualitative Research (4 th ed.).
Thousand Oaks, CA: Sage.
- Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Online Journal Qualitative Social
Research, 1(2), 1-10.
- McMillan, J. H. (2000). Educational research fundamentals for the consumer (3. edition). New York: Longman.
- Miles, M.B. & Huberman, M.A. (1994). Qualitative data analysis: A Sourcebook of New
Methods. Beverly Hills: Sage.
- Önday, Ö. (2017). Dijital Dönüşüm. Ankara: Gazi Publications.
- Penprase, B.E. (2018). The fourth industrial revolution and higher education. In:
Gleason N.(eds) Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Palgrave Macmillan, Singapore.
- Punch, K.F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative
approaches. London: Sage.
- Raman, A., & Rathakrishnan, M. (2019). Redesigning Higher Education Initiatives for
Industry 4.0. Hershey PA, USA: IGI Global
Toffler, A. (2008). Üçüncü dalga (Çev. Selim Yeniçeri). 1. Baskı, İstanbul: Koridor
Yayıncılık.
- TÜSİAD (2016). Turkey's global competitiveness as a requirement for industry 4.0:
Emerging economy perspective. Retrieved on March 20, 2018 from http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf
- Yazıcı, E., & Düzkaya, H. (2016). Endüstri devriminde dördüncü dalga ve eğitim: Türkiye dördüncü dalga endüstri devrimine hazır mı? Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 49-88
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.
Transformation of Higher Education Policies in the Context of the Industrial Revolution 4.0
Yıl 2021,
Sayı: 53, 261 - 279, 01.09.2021
Kenan Özcan
,
Aydın Balyer
Öz
Universities are expected to have leading roles to increase their global competitiveness by adapting themselves to the 4.0 industrial revolution. In order to conduct these roles, they need to transform their policies in education, teaching, research and product development. Therefore, this study aims to determine what kind of policy transformation universities need to catch 4.0 industrial revolution regarding education-instruction, technical infrastructure and administrative structures. The research was designed with a qualitative phenomonological method. The participants consisted of 15 faculty members who had post graduate degree or served for a while at a university abroad. They were determined by using purposeful sampling method. The data were gatherede with a semi-structured interview technique and analyzed with inductive analysis method. Research results showed that universities need major policy shifts in order to train human resources needed by 4.0 industrial revolution in Turkey. Also, it was discovered that the pyhsical capacity of classrooms, libraries and laboratories is insufficient according to the number of students and the curriculum is generally theory-based and course contents are very intensive.
Kaynakça
- Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem.
- Baygin, M., Yetis, H., Karakose, M. & Akin, E. (2016). An effect analysis of industry 4.0 to
higher education. 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), Istanbul, 2016, pp. 1-4.
- Benešová, A., ve Tupa, J. (2017). Requirements for education and qualification of people in
industry 4.0. 27th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing, Procedia Manufacturing, 11 (2017),2195- 2202, doi: 10.1016/j.promfg.2017.07.366
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel
araştırma yöntemleri (2.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Carl, J. (2009). Industrialization and public education: Social cohesion and social
stratification. In: Cowen R., Kazamias A.M. (eds) International Handbook of Comparative Education. Springer International Handbooks of Education, 22. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6403-6_32
- Chea, C. C., & Huan, J. T. J. (2019). Higher education 4.0: The possibilities and challenges.
Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 81-85.
- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five
approaches. Thousand Oaks: Sage.
- Çankaya, İ., & Töremen, F. (2010). Türkiye, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri üniversite yönetimlerinin karşılaştırılması. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 7(13) s. 151- 163.
- Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (2005). The sage handbook of qualitative research, 3rd
Edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Glaser, B.G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, Ca.: Sociology Press.
- Grubb, W. & Lazerson, M. (2004). The education gospel: The economic power of schooling.
Cambridge, MA: Harvard University Press
- Jamaludin, R., McKay, E., & Ledger, S. (2019). Are we ready for Education 4.0 within ASEAN
higher education institutions? Thriving for knowledge, industry and humanity in a dynamic higher education ecosystem? Journal of Applied Research in Higher Education, Journal of Applied Research in Higher Education, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JARHE-06-2019-0144
- Karasar, N. (2007). Araştırmalarda rapor hazırlama (14.baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Karip, E. (2016). Dördüncü sanayi devrimi ve eğitim, TEDMEM. https://tedmem.org/vurus/dorduncu-sanayi-devrimi-egitim, Erişim:
23.03.2020.
- Katz, M. (1987). Reconstructing American education. Cambridge, MA: Harvard
University Press.
- Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma.
İstanbul: Bağlam.
- Mahmud, N., & Ridgman, T. W. (2019). Interdisciplinary Higher Education: Redesigning for
Industry 4.0. IGI Global, 2019. 1-22. Web. 19 Apr. 2020. doi:10.4018/978-1-5225-7832-1.ch001
- Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing Qualitative Research (4 th ed.).
Thousand Oaks, CA: Sage.
- Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Online Journal Qualitative Social
Research, 1(2), 1-10.
- McMillan, J. H. (2000). Educational research fundamentals for the consumer (3. edition). New York: Longman.
- Miles, M.B. & Huberman, M.A. (1994). Qualitative data analysis: A Sourcebook of New
Methods. Beverly Hills: Sage.
- Önday, Ö. (2017). Dijital Dönüşüm. Ankara: Gazi Publications.
- Penprase, B.E. (2018). The fourth industrial revolution and higher education. In:
Gleason N.(eds) Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Palgrave Macmillan, Singapore.
- Punch, K.F. (2005). Introduction to social research–quantitative & qualitative
approaches. London: Sage.
- Raman, A., & Rathakrishnan, M. (2019). Redesigning Higher Education Initiatives for
Industry 4.0. Hershey PA, USA: IGI Global
Toffler, A. (2008). Üçüncü dalga (Çev. Selim Yeniçeri). 1. Baskı, İstanbul: Koridor
Yayıncılık.
- TÜSİAD (2016). Turkey's global competitiveness as a requirement for industry 4.0:
Emerging economy perspective. Retrieved on March 20, 2018 from http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf
- Yazıcı, E., & Düzkaya, H. (2016). Endüstri devriminde dördüncü dalga ve eğitim: Türkiye dördüncü dalga endüstri devrimine hazır mı? Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 49-88
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.