Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretiminde Web 2.0 Araçları: Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2021, Sayı: 53, 234 - 260, 01.09.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.795619

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde kavram öğretiminde Web 2.0 araçlarının kullanımı konusunda deneyimlerini ve bu deneyimlerine dayalı görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada temel nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalında Bilgisayar Destekli Sosyal Bilgiler Öğretimi dersine kayıtlı 14 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yansıtıcı günlükler ve yarı yapılandırılmış görüşme aracılığıyla toplanmıştır. Veriler betimsel analiz tekniğine uygun olarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adayları Web 2.0 araçları ve kavram öğretiminde grafik materyal hazırlama konularında kendilerini yetersiz görmektedir. Yapılan uygulama ağırlıklı eğitimin ardından bu alanlarda gelişim gösterdiklerini belirtmişlerdir. Yaşadıkları tecrübeyi değerli bulan ve süreçten memnuniyet duyan öğretmen adayları, gelecekte sınıflarında Web 2.0 araçlarını çeşitli amaçlarla kullanmayı düşünmüşlerdir. Ulaşılan sonuçlar ışığında, etkili kavram öğretimi becerisine sahip öğretmen adayları yetiştirmek için Web 2.0 teknolojilerinin öğretmen yetiştirme programlarına entegre edilmesi gibi birtakım öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adcock, L., & Bolick, C. (2011). Web 2.0 tools and the evolving pedagogy of teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 11(2), 223-236.
  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80.
  • Akbaş, Y. (2013). Coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimi ve kavram yanılgıları hakkındaki görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 251-278. Akbaş, Y., ve Toros, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif kavram karikatürleri ve kavram haritaları kullanımının akademik başarıya etkisi. Turkish Studies, 11(9), 53-68.
  • Akçadağ, T. (2010). Öğretmenlerin ilköğretim programındaki yöntem teknik ölçme ve değerlendirme konularına ilişkin eğitim ihtiyaçları. bilig, 53, 29-50.
  • Akgün, İ. H. (2014). Sosyal bilgiler dersi 7. sınıf kültür ve miras öğrenme alanı türk tarihine yolculuk ünitesinde geçen kavramların öğrenilme düzeyi. Turkish Studies, 9(5), 105-116.
  • Akşit, İ., ve Dinç E. (2015). Sosyal bilgiler dersinde iskân kavramının öğretimi üzerine bir eylem araştırması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 78-87.
  • Akyol Gök, Ö. (2014). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde, ülkemizin kaynakları ünitesinde kavram haritası tekniğinin başarı, tutum ve kalıcılığa etkisinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Alhassan, R. (2017). Exploring the relationship between Web 2.0 tools self-efficacy and teachers’ use of these tools in their teaching. Journal of Education and Learning, 6(4), 217-228.
  • Alım, M. (2015). Coğrafya öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı/geliştirme dersinde elde ettikleri kazanımlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 1-10.
  • Altınışık, D. (2017). iMindMap. Z. Tatlı (Ed.). Kavram öğretiminde Web 2.0 içinde (s. 202-212). Ankara: Pegem Akademi. Avcı, G. (2015). Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Avcı-Yücel Ü. (2017). Perceptions of pedagogical formation students about Web 2.0 tools and educational practices. Education and Information Technologies, 22(4), 1571-1585. Ayas, A. (2019). Kavram öğrenimi. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde (s. 192-220). Ankara: Pegem Akademi.
  • Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe dersinde motivasyona ve başarıya etkisi: Kahoot örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Birişçi, S., Metin, M., Coşun, K., ve Kaleli Yılmaz, G. (2011). Öğretim materyallerine yönelik web sayfalarını tasarlarken öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 102-118.
  • Bitlisli, N. (2014). 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi yeryüzünde yaşam ünitesinde geçen coğrafî kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Bayburt örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63(10), 873-878.
  • Borich, G. D. (2017). Etkili öğretim yöntemleri: Araştırma temelli uygulama (Çev. Ed. M. B. Acat). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Botkin, M. A. (2014). Examining pre-service teacher field based capstone experiences using Web 2.0 technology: Factors influencing intent, level of use, and ability (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Houston-Clear Lake, United States.
  • Brophy, J. (1990). Teaching social studies for understanding and higher-order applications. The Elementary School Journal, 90(4), 351-417.
  • Brown, D. E. (1992). Using examples and analogies to remediate misconceptions in physics: Factors influencing conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 29(1), 17-34.
  • Candan, A. S. (2016). Tarih derslerinde kavram öğretimi. M. Demirel (Ed.). Tarih öğretim yöntemleri içinde (s. 55-71). Ankara: Pegem Akademi.
  • Candan, A. S., & Koçer, Ö. (2013). Tarih dersindeki kavramların algılanma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 353-373.
  • Coutinho, C. P. (2008). Web 2.0 tools in pre-service teacher education programs: An example from Portugal. D. Remenyi (Ed.). The proceedings of the 7th European conference on e-learning içinde (s. 239-245). Reading, UK: Academic Publishing Limited.
  • Çakmak, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi nüfus ve yerleşme konusunda geçen kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Çankaya, S., ve Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.
  • Çelik, T. (2020). Dijital çağda sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme: Bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 211-229.
  • Çelikkaya, T. (2017). Pedagojik formasyon alan tarih öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal tasarımı dersine ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(25), 20-52.
  • Çolak, R. (2010). Kavram haritalarının sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde tarihsel kavramların öğretiminde kullanılması: Kavram haritası ile yapılan öğretimin tutum, başarı ve kalıcılık arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirci, S. (2019). Dijital ve çalışma yaprakları ile desteklenmiş kavram karikatürlerinin sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kavramsal anlamaya etkisinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demi̇rci̇oǧlu, İ. H. (2005). Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 155-163.
  • Demirkaya, H., ve Karacan, H. (2016). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki bazı coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. International Journal of Field Education, 2(2), 38-57.
  • Dere, İ., ve Aktaşlı, İ. (2019). Üretim, dağıtım ve tüketim kavramlarının öğretimine ilişkin bir eylem araştırması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1389-1406.
  • Dönmez-Usta, N., Turan-Güntepe, E., ve Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Driver, R. (1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of Science education, 11(5), 481-490.
  • Erdem, A. (2020). Teknoloji destekli fizik laboratuvarı etkinliklerindeki kısıtlar ve engeller konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 916-933.
  • Erdem, A., ve Uzal, G. (2017). Öğretmenlerin teknoloji destekli fizik öğretimindeki mesleki gelişim gereksinimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 710-718.
  • Eser, M. (2020). Öğretmen adaylarının Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme, 1(1), 122-137.
  • Eyyam, R., Meneviş, I., ve Doğruer, N. (2011). Perceptions of teacher candidates towards Web 2.0 technologies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2663-2666.
  • Fancett, V. S., Johns, E., Hickman, W. L., & Price, R. A. (1968). Social science concepts and the classroom. Syracuse, NY: Social Studies Curriculum Center.
  • Fidan, N. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde geçen “demokrasi ve cumhuriyet” kavramlarıyla ilgili bilgilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Fisher, K. M. (1985). A misconception in biology: Amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 22(1), 53-62.
  • Gursoy, G., ve Orhan Goksun, D. (2019). The experiences of pre-service science teachers in educational content development using Web 2.0 tools. Contemporary Educational Technology, 10(4), 338-357.
  • Gültekin, E. (2016). Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersi "adım adım Türkiye" ünitesinde bulunan kavramların kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Gündoğdu, K., Altın, M., Üstündağ, N., ve Altay, B. (2018). Öğretmen adayları öğretmenlik uygulamasında yeterli mi? (Bir olgubilim çalışması). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 150-166.
  • Güngör, D. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde tarihsel kavramların öğretiminde bilgi ve kavram haritası kullanımının başarıya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği).Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. Boulder, CO: Social Science Education Consortium.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Higgins, B., & Reid, H. (2017). Enhancing “conceptual teaching/learning” in a concept-based curriculum. Teaching and Learning in Nursing, 12(2), 95-102.
  • İlter, İ. (2017). Concept-teaching practices in social studies classrooms: Teacher support for enhancing the development of students’ vocabulary. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(4), 1135-1164.
  • İzgi Onbaşılı, Ü. (2020). The effects of science teaching practice supported with Web 2.0 tools on prospective elementary school teachers' self-efficacy beliefs. International Journal of Progressive Education, 16(2), 91-110.
  • Kayacan, Z. (2010). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin coğrafî koordinatlarla ilgili kavram yanılgıları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kaynar, T. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Keleş, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ve Web 2.0 teknolojileri hakkında görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Kızılcık, H. Ş., ve Güneş, B. (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 278-292.
  • Klausmeier, H. J. (1990). Conceptualizing. B.F. Jones & L. Idol (Eds.). Dimension of thinking and cognitive instruction içinde (s. 93-138). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Korkmaz, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının öğretim materyallerinden yararlanmaya dönük öz-yeterlilik algıları. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 2(4). [Çevrim-içi: http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423877239.pdf], Erişim tarihi: 13.09.2020.
  • Korucu, A. T., ve Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 379-394.
  • Kul, Ü., ve Çelik, S. (2018). Investigating changes in mathematics teachers’ intentions regarding Web 2.0 technology integration. Acta Didactica Napocensia, 11(2), 89-104.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. [Çevrim-içi: http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39], Erişim tarihi: 12.09.2020.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Memişoğlu, H., ve Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 6-20.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Murphy, J., & Lebans, R. (2008). Unexpected outcomes: Web 2.0 in the secondary school classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 4(2), 134-147.
  • Öktem, G. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kavramları anlama ve kazanma düzeyleri (yeni programın pilot uygulaması Samsun ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Özer, Ü., ve Albayrak Özer, E. (2017). Sosyal bilgiler ile bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitimde Web 2.0 kullanımına yönelik görüşleri. 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), Ankara, 09-11 Kasım 2017.
  • Özkaya, F. (2010). Altıncı sınıf sosyal bilgiler dersi 3 ve 4. ünitesinde bulunan kavramların bazı değişkenlere göre öğrenilme düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Özmen, H. (2017). Kavram öğretimi. Z. Tatlı (Ed.) Kavram öğretiminde Web 2.0 içinde (s. 2-13). Ankara: Pegem Akademi.
  • Palaigeorgiou, G., & Grammatikopoulou, A. (2016). Benefits, barriers and prerequisites for Web 2.0 learning activities in the classroom: The view of Greek pioneer teachers. Interactive Technology and Smart Education, 13(1), 2-18.
  • Pan, S. C., & Franklin, T. (2011). In-service teachers' self-efficacy, professional development, and Web 2.0 tools for integration. New Horizons in Education, 59(3), 28-40.
  • Prater, M. A. (1993). Teaching concepts: Procedures for the design and delivery of instruction. Remedial and Special Education, 14(5), 51-62.
  • Pritchett, C. G., Pritchett, C. C., & Wohleb, E. C. (2013). Usage, barriers, and training of Web 2.0 technology applications. SRATE Journal, 22(2), 29-38.
  • Ross, E. W. (2006). The struggle for the social studies curriculum. E. W. Ross (Ed.). The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities içinde (s. 17-36). New York: State University of New York Press.
  • Russell, W. B., Waters, S., & Turner, T. N. (2014). Essentials of middle and secondary social studies. New York: Routledge.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2012a). Exploring factors that predict preservice teachers’ intentions to use Web 2.0 technologies using decomposed theory of planned behavior. Journal of Research on Technology in Education, 45(2), 171-196.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2012b). Exploring pre-service teachers' beliefs about using Web 2.0 technologies in K-12 classroom. Computers & Education, 59(3), 937-945.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2013). An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and actual integration of Web 2.0 technologies. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 188-194. [Çevrim-içi: https://members.aect.org/pdf/Proceedings/proceedings13/2013/13_27.pdf], Erişim tarihi: 14.09.2020.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2016). An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and integration of Web 2.0 tools. Educational Technology Research and Development, 64(1), 37-64.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective. Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Sendag, S., Erol, O., Sezgin, S., ve Dulkadir, N. (2015). Preservice teachers’ critical thinking dispositions and Web 2.0 competencies. Contemporary Educational Technology, 6(3), 172-187.
  • Sezer, A. (2020). Coğrafya öğretiminde grafiklerin kullanımı. A. Sezer (Ed.). Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 167-187). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sezgin, S., Bozkurt, A., Yılmaz, E. A., ve Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, eğitim ve kuramsal yaklaşımlar: Öğrenme süreçlerinde motivasyon, adanmışlık ve sürdürülebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 169-189.
  • Smith, J. P., diSessa, A. A., & Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Soylu, T., ve Memişoğlu, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(4), 464-484.
  • Soylu, T., ve Memişoğlu, H. (2020). Ortaokul öğrencilerinin kavram öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Turkish Studies, 15(2), 1307-1323.
  • Şahin, S., Gençtürk, E., ve Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302.
  • Talay, F. (2011). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi kapsamında işlenen yeryüzünde yaşam ünitesinde geçen coğrafya kavramlarının kazanılmışlık düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Tatlı, Z., ve Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., ve Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., ve Altınışık, D. (2019). Changing attitudes towards educational technology usage in classroom: Web 2.0 tools. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(2), 1-19.
  • Tennyson, R. D., & Park, O. (1980). The teaching of concepts: A review of instructional design research literature. Review of Educational Research, 50(1), 55-70.
  • Unal, E., ve Uzun, A. M. (2019). Using Web 2.0 technologies to support teacher candidates’ content development skills. Cypriot Journal of Educational Science. 14(4), 694-705.
  • Ünal, E. (2019). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının Web 2.0 teknolojileri farkındalıkları, kullanım sıklıkları ve yeterliklerinin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 553-565.
  • Ünlü, F. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler programında geçen temel kavramların 8.sınıf öğrencilerinde erişi düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Ward, S. (2015). The impact of self-efficacy and professional development on implementation of Web 2.0 tools in elementary classrooms (Yayımlanmamış doktora tezi). Gardner-Webb University, United States.
  • Westbrook, S. L., & Marek, E. A. (1992). A cross‐age study of student understanding of the concept of homeostasis. Journal of Research in Science Teaching, 29(1), 51-61.
  • Yağbasan, R., ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 102-120.
  • Yanpar Yelken, T. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (14. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazıcı, H., ve Koca, M. K. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi programı. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 19-38). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yesari, B., ve Tokcan, H. (2019). Kavram bulmacalarının 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler başarısına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 523-534.
  • Yeşil, R. (2006). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-78.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2020). Matematik öğretmenlerinin grafik materyallerine yönelik bilgilerinin geliştirilmesi sürecinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yoho, R. F. (1986). Effectiveness of four concept teaching strategies on social studies concept acquisition and retention. Theory and Research in Social Education, 14(3), 211-223.
Yıl 2021, Sayı: 53, 234 - 260, 01.09.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.795619

Öz

The aim of this study is to determine the experiences of preservice teachers concerning the use of Web 2.0 tools in teaching concepts in social studies and their views based on these experiences. The basic qualitative research approach was used in the research. The participants of the study were 14 preservice teachers enrolled in Computer Assisted Social Studies Teaching course in the Department of Social Studies Education. The research data were collected through reflective diaries and semi-structured interviews. The data were analyzed in accordance with the descriptive analysis technique. According to the results of the research, preservice teachers found themselves inadequate in using Web 2.0 tools and preparing graphic materials in concept teaching. They stated that they made progress in these areas after the practice-based training they received. The preservice teachers, who found their experience valuable and were satisfied with the process, thought of using Web 2.0 tools for various purposes in their classrooms in the future. In the light of the results obtained, some suggestions were made such as the integration of Web 2.0 technologies into teacher training programs in order to raise preservice teachers with effective concept teaching skills.

Kaynakça

  • Adcock, L., & Bolick, C. (2011). Web 2.0 tools and the evolving pedagogy of teacher education. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 11(2), 223-236.
  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests. The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80.
  • Akbaş, Y. (2013). Coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimi ve kavram yanılgıları hakkındaki görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 251-278. Akbaş, Y., ve Toros, S. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif kavram karikatürleri ve kavram haritaları kullanımının akademik başarıya etkisi. Turkish Studies, 11(9), 53-68.
  • Akçadağ, T. (2010). Öğretmenlerin ilköğretim programındaki yöntem teknik ölçme ve değerlendirme konularına ilişkin eğitim ihtiyaçları. bilig, 53, 29-50.
  • Akgün, İ. H. (2014). Sosyal bilgiler dersi 7. sınıf kültür ve miras öğrenme alanı türk tarihine yolculuk ünitesinde geçen kavramların öğrenilme düzeyi. Turkish Studies, 9(5), 105-116.
  • Akşit, İ., ve Dinç E. (2015). Sosyal bilgiler dersinde iskân kavramının öğretimi üzerine bir eylem araştırması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 78-87.
  • Akyol Gök, Ö. (2014). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde, ülkemizin kaynakları ünitesinde kavram haritası tekniğinin başarı, tutum ve kalıcılığa etkisinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Alhassan, R. (2017). Exploring the relationship between Web 2.0 tools self-efficacy and teachers’ use of these tools in their teaching. Journal of Education and Learning, 6(4), 217-228.
  • Alım, M. (2015). Coğrafya öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı/geliştirme dersinde elde ettikleri kazanımlar. Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 1-10.
  • Altınışık, D. (2017). iMindMap. Z. Tatlı (Ed.). Kavram öğretiminde Web 2.0 içinde (s. 202-212). Ankara: Pegem Akademi. Avcı, G. (2015). Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Avcı-Yücel Ü. (2017). Perceptions of pedagogical formation students about Web 2.0 tools and educational practices. Education and Information Technologies, 22(4), 1571-1585. Ayas, A. (2019). Kavram öğrenimi. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi içinde (s. 192-220). Ankara: Pegem Akademi.
  • Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe dersinde motivasyona ve başarıya etkisi: Kahoot örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Birişçi, S., Metin, M., Coşun, K., ve Kaleli Yılmaz, G. (2011). Öğretim materyallerine yönelik web sayfalarını tasarlarken öğretmen adaylarının karşılaştıkları sorunlar. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 102-118.
  • Bitlisli, N. (2014). 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi yeryüzünde yaşam ünitesinde geçen coğrafî kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Bayburt örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63(10), 873-878.
  • Borich, G. D. (2017). Etkili öğretim yöntemleri: Araştırma temelli uygulama (Çev. Ed. M. B. Acat). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Botkin, M. A. (2014). Examining pre-service teacher field based capstone experiences using Web 2.0 technology: Factors influencing intent, level of use, and ability (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Houston-Clear Lake, United States.
  • Brophy, J. (1990). Teaching social studies for understanding and higher-order applications. The Elementary School Journal, 90(4), 351-417.
  • Brown, D. E. (1992). Using examples and analogies to remediate misconceptions in physics: Factors influencing conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 29(1), 17-34.
  • Candan, A. S. (2016). Tarih derslerinde kavram öğretimi. M. Demirel (Ed.). Tarih öğretim yöntemleri içinde (s. 55-71). Ankara: Pegem Akademi.
  • Candan, A. S., & Koçer, Ö. (2013). Tarih dersindeki kavramların algılanma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 353-373.
  • Coutinho, C. P. (2008). Web 2.0 tools in pre-service teacher education programs: An example from Portugal. D. Remenyi (Ed.). The proceedings of the 7th European conference on e-learning içinde (s. 239-245). Reading, UK: Academic Publishing Limited.
  • Çakmak, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi nüfus ve yerleşme konusunda geçen kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Çankaya, S., ve Karamete, A. (2008). Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.
  • Çelik, T. (2020). Dijital çağda sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme: Bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 38, 211-229.
  • Çelikkaya, T. (2017). Pedagojik formasyon alan tarih öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal tasarımı dersine ilişkin görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(25), 20-52.
  • Çolak, R. (2010). Kavram haritalarının sosyal bilgiler eğitimi çerçevesinde tarihsel kavramların öğretiminde kullanılması: Kavram haritası ile yapılan öğretimin tutum, başarı ve kalıcılık arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demirci, S. (2019). Dijital ve çalışma yaprakları ile desteklenmiş kavram karikatürlerinin sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kavramsal anlamaya etkisinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Trabzon.
  • Demi̇rci̇oǧlu, İ. H. (2005). Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 155-163.
  • Demirkaya, H., ve Karacan, H. (2016). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki bazı coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. International Journal of Field Education, 2(2), 38-57.
  • Dere, İ., ve Aktaşlı, İ. (2019). Üretim, dağıtım ve tüketim kavramlarının öğretimine ilişkin bir eylem araştırması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1389-1406.
  • Dönmez-Usta, N., Turan-Güntepe, E., ve Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Driver, R. (1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of Science education, 11(5), 481-490.
  • Erdem, A. (2020). Teknoloji destekli fizik laboratuvarı etkinliklerindeki kısıtlar ve engeller konusunda öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 916-933.
  • Erdem, A., ve Uzal, G. (2017). Öğretmenlerin teknoloji destekli fizik öğretimindeki mesleki gelişim gereksinimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(54), 710-718.
  • Eser, M. (2020). Öğretmen adaylarının Web 2.0 hızlı içerik geliştirme öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme, 1(1), 122-137.
  • Eyyam, R., Meneviş, I., ve Doğruer, N. (2011). Perceptions of teacher candidates towards Web 2.0 technologies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2663-2666.
  • Fancett, V. S., Johns, E., Hickman, W. L., & Price, R. A. (1968). Social science concepts and the classroom. Syracuse, NY: Social Studies Curriculum Center.
  • Fidan, N. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde geçen “demokrasi ve cumhuriyet” kavramlarıyla ilgili bilgilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Fisher, K. M. (1985). A misconception in biology: Amino acids and translation. Journal of Research in Science Teaching, 22(1), 53-62.
  • Gursoy, G., ve Orhan Goksun, D. (2019). The experiences of pre-service science teachers in educational content development using Web 2.0 tools. Contemporary Educational Technology, 10(4), 338-357.
  • Gültekin, E. (2016). Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersi "adım adım Türkiye" ünitesinde bulunan kavramların kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Gündoğdu, K., Altın, M., Üstündağ, N., ve Altay, B. (2018). Öğretmen adayları öğretmenlik uygulamasında yeterli mi? (Bir olgubilim çalışması). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 150-166.
  • Güngör, D. (2004). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler derslerinde tarihsel kavramların öğretiminde bilgi ve kavram haritası kullanımının başarıya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin kazandırdığı yeterlikler yönünden değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği).Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. Boulder, CO: Social Science Education Consortium.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Higgins, B., & Reid, H. (2017). Enhancing “conceptual teaching/learning” in a concept-based curriculum. Teaching and Learning in Nursing, 12(2), 95-102.
  • İlter, İ. (2017). Concept-teaching practices in social studies classrooms: Teacher support for enhancing the development of students’ vocabulary. Educational Sciences: Theory & Practice, 17(4), 1135-1164.
  • İzgi Onbaşılı, Ü. (2020). The effects of science teaching practice supported with Web 2.0 tools on prospective elementary school teachers' self-efficacy beliefs. International Journal of Progressive Education, 16(2), 91-110.
  • Kayacan, Z. (2010). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin coğrafî koordinatlarla ilgili kavram yanılgıları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Kaynar, T. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Keleş, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ve Web 2.0 teknolojileri hakkında görüşlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi, Aksaray.
  • Kızılcık, H. Ş., ve Güneş, B. (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 278-292.
  • Klausmeier, H. J. (1990). Conceptualizing. B.F. Jones & L. Idol (Eds.). Dimension of thinking and cognitive instruction içinde (s. 93-138). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Korkmaz, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının öğretim materyallerinden yararlanmaya dönük öz-yeterlilik algıları. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 2(4). [Çevrim-içi: http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423877239.pdf], Erişim tarihi: 13.09.2020.
  • Korucu, A. T., ve Sezer, C. (2016). Web 2.0 teknolojilerini kullanma sıklığının ders başarısı üzerindeki etkisine yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 379-394.
  • Kul, Ü., ve Çelik, S. (2018). Investigating changes in mathematics teachers’ intentions regarding Web 2.0 technology integration. Acta Didactica Napocensia, 11(2), 89-104.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. [Çevrim-içi: http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39], Erişim tarihi: 12.09.2020.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Memişoğlu, H., ve Tarhan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 6-20.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Murphy, J., & Lebans, R. (2008). Unexpected outcomes: Web 2.0 in the secondary school classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 4(2), 134-147.
  • Öktem, G. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kavramları anlama ve kazanma düzeyleri (yeni programın pilot uygulaması Samsun ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Özer, Ü., ve Albayrak Özer, E. (2017). Sosyal bilgiler ile bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitimde Web 2.0 kullanımına yönelik görüşleri. 3nd International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), Ankara, 09-11 Kasım 2017.
  • Özkaya, F. (2010). Altıncı sınıf sosyal bilgiler dersi 3 ve 4. ünitesinde bulunan kavramların bazı değişkenlere göre öğrenilme düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Özmen, H. (2017). Kavram öğretimi. Z. Tatlı (Ed.) Kavram öğretiminde Web 2.0 içinde (s. 2-13). Ankara: Pegem Akademi.
  • Palaigeorgiou, G., & Grammatikopoulou, A. (2016). Benefits, barriers and prerequisites for Web 2.0 learning activities in the classroom: The view of Greek pioneer teachers. Interactive Technology and Smart Education, 13(1), 2-18.
  • Pan, S. C., & Franklin, T. (2011). In-service teachers' self-efficacy, professional development, and Web 2.0 tools for integration. New Horizons in Education, 59(3), 28-40.
  • Prater, M. A. (1993). Teaching concepts: Procedures for the design and delivery of instruction. Remedial and Special Education, 14(5), 51-62.
  • Pritchett, C. G., Pritchett, C. C., & Wohleb, E. C. (2013). Usage, barriers, and training of Web 2.0 technology applications. SRATE Journal, 22(2), 29-38.
  • Ross, E. W. (2006). The struggle for the social studies curriculum. E. W. Ross (Ed.). The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities içinde (s. 17-36). New York: State University of New York Press.
  • Russell, W. B., Waters, S., & Turner, T. N. (2014). Essentials of middle and secondary social studies. New York: Routledge.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2012a). Exploring factors that predict preservice teachers’ intentions to use Web 2.0 technologies using decomposed theory of planned behavior. Journal of Research on Technology in Education, 45(2), 171-196.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2012b). Exploring pre-service teachers' beliefs about using Web 2.0 technologies in K-12 classroom. Computers & Education, 59(3), 937-945.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2013). An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and actual integration of Web 2.0 technologies. Journal of Chemical Information and Modeling, 53, 188-194. [Çevrim-içi: https://members.aect.org/pdf/Proceedings/proceedings13/2013/13_27.pdf], Erişim tarihi: 14.09.2020.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2016). An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and integration of Web 2.0 tools. Educational Technology Research and Development, 64(1), 37-64.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective. Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Sendag, S., Erol, O., Sezgin, S., ve Dulkadir, N. (2015). Preservice teachers’ critical thinking dispositions and Web 2.0 competencies. Contemporary Educational Technology, 6(3), 172-187.
  • Sezer, A. (2020). Coğrafya öğretiminde grafiklerin kullanımı. A. Sezer (Ed.). Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 167-187). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sezgin, S., Bozkurt, A., Yılmaz, E. A., ve Linden, N. (2018). Oyunlaştırma, eğitim ve kuramsal yaklaşımlar: Öğrenme süreçlerinde motivasyon, adanmışlık ve sürdürülebilirlik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45, 169-189.
  • Smith, J. P., diSessa, A. A., & Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Soylu, T., ve Memişoğlu, H. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kavram öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(4), 464-484.
  • Soylu, T., ve Memişoğlu, H. (2020). Ortaokul öğrencilerinin kavram öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Turkish Studies, 15(2), 1307-1323.
  • Şahin, S., Gençtürk, E., ve Budanur, T. (2007). Coğrafya öğretiminde uygun grafik seçimi ve kullanımının öğrenme üzerindeki etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 293-302.
  • Talay, F. (2011). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi kapsamında işlenen yeryüzünde yaşam ünitesinde geçen coğrafya kavramlarının kazanılmışlık düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Tatlı, Z., ve Akbulut, H. İ. (2017). Öğretmen adaylarının alanda teknoloji kullanımına yönelik yeterlilikleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(1), 31-55.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., ve Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(3), 659-678.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., ve Altınışık, D. (2019). Changing attitudes towards educational technology usage in classroom: Web 2.0 tools. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 7(2), 1-19.
  • Tennyson, R. D., & Park, O. (1980). The teaching of concepts: A review of instructional design research literature. Review of Educational Research, 50(1), 55-70.
  • Unal, E., ve Uzun, A. M. (2019). Using Web 2.0 technologies to support teacher candidates’ content development skills. Cypriot Journal of Educational Science. 14(4), 694-705.
  • Ünal, E. (2019). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının Web 2.0 teknolojileri farkındalıkları, kullanım sıklıkları ve yeterliklerinin incelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 553-565.
  • Ünlü, F. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler programında geçen temel kavramların 8.sınıf öğrencilerinde erişi düzeyi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Ward, S. (2015). The impact of self-efficacy and professional development on implementation of Web 2.0 tools in elementary classrooms (Yayımlanmamış doktora tezi). Gardner-Webb University, United States.
  • Westbrook, S. L., & Marek, E. A. (1992). A cross‐age study of student understanding of the concept of homeostasis. Journal of Research in Science Teaching, 29(1), 51-61.
  • Yağbasan, R., ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 102-120.
  • Yanpar Yelken, T. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (14. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yazıcı, H., ve Koca, M. K. (2015). Sosyal bilgiler öğretimi programı. B. Tay ve A. Öcal (Ed.). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 19-38). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yesari, B., ve Tokcan, H. (2019). Kavram bulmacalarının 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler başarısına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(2), 523-534.
  • Yeşil, R. (2006). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-78.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2020). Matematik öğretmenlerinin grafik materyallerine yönelik bilgilerinin geliştirilmesi sürecinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yoho, R. F. (1986). Effectiveness of four concept teaching strategies on social studies concept acquisition and retention. Theory and Research in Social Education, 14(3), 211-223.
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vural Tünkler 0000-0002-3536-968X

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2020
Kabul Tarihi 9 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Tünkler, V. (2021). Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretiminde Web 2.0 Araçları: Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 234-260. https://doi.org/10.9779/pauefd.795619

Cited By