Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Levels of Teaching and Learning Conceptions and Metaphorical Perceptions of Pre-service Teachers

Yıl 2022, Sayı: 54, 158 - 187, 02.01.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.853592

Öz

This study aims to investigate teaching and learning conceptions of pre-service teachers considering primarily their experiences, self-efficacy, perspectives on the world and education, and their individual differences, and to identify metaphors produced by pre-service teachers according to their own perspectives on the constructivist learning approach, and thus to determine their general perceptions on this matter. In the study, a mixed-method, which involves the use of both qualitative and quantitative data collection methods to present, analyze and integrate the findings and the separate results in the overall interpretation, was employed. The study was conducted with a total of 284 pre-service Classroom, English, Turkish, Mathematics, Science, and Music teachers studying at universities in different regions of Turkey in the 2019 – 2020 academic year. Within the scope of the research, the Teaching and Learning Conceptions Questionnaire developed by Chan and Elliot (2004) was used to determine the learning-teaching conceptions of pre-service teachers. As a result of the study, the metaphors produced by the pre-service teachers were divided into the conceptual categories as “Facilitating Life”, “Professional and Human Roles”, “What Nature Offers”, “Useful Items” and “What Are Found in the Organism”.

Kaynakça

  • Akar, H.; Yıldırım, A (2004). Oluşturmacı öğretim etkinliklerinin sınıf yönetimi dersi’nde kullanılması: bir eylem araştırması, İyi Örnekler Konferansı, 1 -15, İstanbul.
  • Arslan, M. M.; Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100–108.
  • Aydın, H. (2007). Felsefi temelleri işığında yapılandırmacılık, Ankara: Nobel Yayın.
  • Aydın, S. İ.; Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish 5(3) 818-842.
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkçe uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Bağcı, H. (2019). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişki. Pesa International Journal of Social Studies, 5(1), 1-9.
  • Bakır, K. (2006). Pragmatizm ve eğitime yansımaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 49-68.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baş, G. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenme öğretme anlayışlarının bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 18-30.
  • Bıkmaz, F. (2017). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ve bilimsel epistemolojik inançlarının araştırılması: Boylamsal bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 189, 183-196.
  • Bilgin, H. & Aykac, N. (2016). Pre-Service teachers’ teaching-learning conceptions and their attitudes towards teaching profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151. Can, Ş.; Çelik, C. (2018). Fen bilgisi ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretme-öğrenme anlayışlarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (1), 327-339.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Değermencioğlu, Ç. (2000). Eğitimin felsefi temelleri: eğitim felsefe ilişkisi: eğitim felsefesi. L. Küçükahmet (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (3. Baskı) İçinde (S. 81-96). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (2008). Yapılandırmacı Eğitim. Eğitim ve Öğretimde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, 03-04 Nisan 2008. İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Draaisma, D. (2000). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind. Cambridge University Press.
  • Engin, G.; Daşdemir, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences Studies, (33), 425-432.
  • Eren, A.; Tekinarslan, E. (2013). Öğretmen, öğretme, öğrenme, öğretim materyali ve değerlendirmeye ilişkin metaforlar: Yapısal bir analiz. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(3), 443-467.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforik algıları. EUluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15. Fer, S. & Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme-kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Gall, J. P., Gall, M. D. ve Borg, W. R. (1999). Applying educational research: A practical guide. Longman Publishing Group.
  • Göğebakan Yıldız, D. (2017). Eğitimde program geliştirme dersine yönelik tutum ve metaforik algıların incelenmesi. 4. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi.
  • Kazu, H. (2002). Eğitim ve Felsefe. M. Taşpınar (Ed.), Öğretmenlik Mesleği İçinde (S.64-82). Elazığ: Elazığ Üniversitesi Yayınevi.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Küçüktepe, C. (2003). Pedagojik konstruktivist etkinliklerle işlenen derslerin eleştirel düşünmeye ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Küçüktepe, S. E.; Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin" yapılandırmacı öğretmen" kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Lakoff, G.; Johnson M. (2005). Metaforlar hayat anlam ve dil (Çeviren: Gökhan Yavuz Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Löfström, E. ve Poom-Valickis, K. (2013). Beliefs about teaching: persistent or malleable? A longitudinal study of prospective teachers’ beliefs. Teaching and Teacher Education, (35), 104-113. Marlowe, B. A.; Page, M. L. (2005). Creating and sustaining the constructivist classroom. Corwin Press.
  • Morgan G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Ocak, G.; Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293- 310.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışlarının incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 213-228.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara:Pegem Yayınları.
  • Perkins, D. (1999). The Many Faces Of Constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6-11.
  • Saban, A, Koçbeker, B. N. ve Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 55, 459-496.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkinileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (2), 135-155.
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındaki görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 34-43.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı. Yaşadıkça Eğitim. 74(75), 49-52.
  • Tanberkan, H. (2015). İçerik Analizinde Geçerlik ve Güvenirlik, [Çevrimiçi: https://prezi. com/yrhdpwinv3a/icerik-analizinde-gecerlik-ve-guvenirlik/]. Erişim Tarihi, 23.
  • Tang, S. Y. F., Wong, A. K. Y. ve Cheng, M. M. H. (2012). Professional learning in initial teacher education: Vision in the constructivist conception of teaching and learning. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 38(4), 435-451.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P., Wang, K. H., ve Treagust, D. F. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education. 22(4), 385-398.
  • Vadeboncoeur, J. A.; Torres M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: a focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Wheatley, G.H. (1991). Constructivist perspectivest on sciences and mathematics learning. Science Education, 75(1), 9-21.
  • Yaralı, D. (2019). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 2869-2887.
  • Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara, Turkey: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, H. (2019). Öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğretmen ve sınıf ortamına yönelik görüşlerinin metafor analizi ile incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 1971-1994.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Demirel, Özcan (Editör), Eğitimde Yeni Yönelimler, Pegem A Yayıncılık, Ankara: (39- 61).

Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayış Düzeyleri İle Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 54, 158 - 187, 02.01.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.853592

Öz

Öğretmen adaylarının edindiği yaşantılar başta olmak üzere, öz yeterlikleri, dünyaya ve eğitime olan bakış açıları, bireysel farklılıkları dikkate alınarak öğrenme öğretme anlayışlarının ne yönde şekillendiği ölçülüp, yapılandırmacı eğitim anlayışını kendi bakış açılarına göre metaforlar üretmeleri ve böylece bu konudaki genel algılarının görülmeye çalışılması amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel ve nitel veri toplama yöntemleri kullanarak bulgu ve sonuçların bir çerçeve içerisinde sunulmasına, analiz edilmesine ve bir araya getirilmesine imkân tanıyan karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma 2019–2020 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin farklı bölgelerindeki üniversitelerinde öğrenim gören Sınıf öğretmenliği, İngilizce, Türkçe, Matematik, Fen Bilgisi, Müzik öğretmenliğinden toplam 284 öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının öğrenme öğretme anlayışlarını belirlemek için Chan ve Elliot (2004) tarafından geliştirilen Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda hayatı kolaylaştırıcı, mesleki ve insani roller, doğanın sundukları, faydalı eşya ve organizmada bulunanlar metafor kategorilerine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akar, H.; Yıldırım, A (2004). Oluşturmacı öğretim etkinliklerinin sınıf yönetimi dersi’nde kullanılması: bir eylem araştırması, İyi Örnekler Konferansı, 1 -15, İstanbul.
  • Arslan, M. M.; Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35(171), 100–108.
  • Aydın, H. (2007). Felsefi temelleri işığında yapılandırmacılık, Ankara: Nobel Yayın.
  • Aydın, S. İ.; Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish 5(3) 818-842.
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkçe uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Bağcı, H. (2019). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişki. Pesa International Journal of Social Studies, 5(1), 1-9.
  • Bakır, K. (2006). Pragmatizm ve eğitime yansımaları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 49-68.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baş, G. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin öğrenme öğretme anlayışlarının bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 18-30.
  • Bıkmaz, F. (2017). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ve bilimsel epistemolojik inançlarının araştırılması: Boylamsal bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 189, 183-196.
  • Bilgin, H. & Aykac, N. (2016). Pre-Service teachers’ teaching-learning conceptions and their attitudes towards teaching profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151. Can, Ş.; Çelik, C. (2018). Fen bilgisi ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretme-öğrenme anlayışlarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (1), 327-339.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Değermencioğlu, Ç. (2000). Eğitimin felsefi temelleri: eğitim felsefe ilişkisi: eğitim felsefesi. L. Küçükahmet (Ed.), Öğretmenlik Mesleğine Giriş (3. Baskı) İçinde (S. 81-96). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Demirel, Ö. (2008). Yapılandırmacı Eğitim. Eğitim ve Öğretimde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, 03-04 Nisan 2008. İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Draaisma, D. (2000). Metaphors of memory: A history of ideas about the mind. Cambridge University Press.
  • Engin, G.; Daşdemir, İ. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğretme ve öğrenme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences Studies, (33), 425-432.
  • Eren, A.; Tekinarslan, E. (2013). Öğretmen, öğretme, öğrenme, öğretim materyali ve değerlendirmeye ilişkin metaforlar: Yapısal bir analiz. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(3), 443-467.
  • Ertürk, R. (2017). İlkokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforik algıları. EUluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15. Fer, S. & Cırık, İ. (2007). Yapılandırmacı öğrenme-kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Gall, J. P., Gall, M. D. ve Borg, W. R. (1999). Applying educational research: A practical guide. Longman Publishing Group.
  • Göğebakan Yıldız, D. (2017). Eğitimde program geliştirme dersine yönelik tutum ve metaforik algıların incelenmesi. 4. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi.
  • Kazu, H. (2002). Eğitim ve Felsefe. M. Taşpınar (Ed.), Öğretmenlik Mesleği İçinde (S.64-82). Elazığ: Elazığ Üniversitesi Yayınevi.
  • Kıral, E. (2015). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen metaforları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 57-65.
  • Küçüktepe, C. (2003). Pedagojik konstruktivist etkinliklerle işlenen derslerin eleştirel düşünmeye ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Küçüktepe, S. E.; Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin" yapılandırmacı öğretmen" kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Lakoff, G.; Johnson M. (2005). Metaforlar hayat anlam ve dil (Çeviren: Gökhan Yavuz Demir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Löfström, E. ve Poom-Valickis, K. (2013). Beliefs about teaching: persistent or malleable? A longitudinal study of prospective teachers’ beliefs. Teaching and Teacher Education, (35), 104-113. Marlowe, B. A.; Page, M. L. (2005). Creating and sustaining the constructivist classroom. Corwin Press.
  • Morgan G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çev. G. Bulut). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Ocak, G.; Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293- 310.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışlarının incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 213-228.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara:Pegem Yayınları.
  • Perkins, D. (1999). The Many Faces Of Constructivism. Educational Leadership, 57(3), 6-11.
  • Saban, A, Koçbeker, B. N. ve Saban A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 55, 459-496.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkinileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (2), 135-155.
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındaki görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 34-43.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı. Yaşadıkça Eğitim. 74(75), 49-52.
  • Tanberkan, H. (2015). İçerik Analizinde Geçerlik ve Güvenirlik, [Çevrimiçi: https://prezi. com/yrhdpwinv3a/icerik-analizinde-gecerlik-ve-guvenirlik/]. Erişim Tarihi, 23.
  • Tang, S. Y. F., Wong, A. K. Y. ve Cheng, M. M. H. (2012). Professional learning in initial teacher education: Vision in the constructivist conception of teaching and learning. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 38(4), 435-451.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P., Wang, K. H., ve Treagust, D. F. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge. International Journal of Science Education. 22(4), 385-398.
  • Vadeboncoeur, J. A.; Torres M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: a focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1), 87-103.
  • Wheatley, G.H. (1991). Constructivist perspectivest on sciences and mathematics learning. Science Education, 75(1), 9-21.
  • Yaralı, D. (2019). Öğretmen adaylarının öğrenme öğretme anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 2869-2887.
  • Yıldırım, A.; Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara, Turkey: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, H. (2019). Öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğretmen ve sınıf ortamına yönelik görüşlerinin metafor analizi ile incelenmesi. Turkish Studies, 14(4), 1971-1994.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Demirel, Özcan (Editör), Eğitimde Yeni Yönelimler, Pegem A Yayıncılık, Ankara: (39- 61).
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurhak Cem Dedebali 0000-0002-6627-1132

Serhat Süral 0000-0001-9601-3954

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2021
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Dedebali, N. C., & Süral, S. (2022). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayış Düzeyleri İle Metaforik Algılarının İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 158-187. https://doi.org/10.9779/pauefd.853592