Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reasons for Choosing the Teaching Profession for Teacher Candidates, Their Expectations, and Opinions About Increasing the Quality of the Teaching Program

Yıl 2022, Sayı: 56, 35 - 65, 01.09.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.1031456

Öz

This study aims to determine the reasons for choosing the teaching profession of teacher candidates, their expectations from the teaching profession, and their views on increasing the quality of the teaching program. The research was carried out by the case study, one of the qualitative analysis methods. The research participants are 23 teacher candidates studying at the education faculty in the 2020-2021 academic year. Participants were determined by the convenience sampling method, one of the purposeful sampling methods. The researcher created a semi-structured interview form as a data collection tool in the study. "Content analysis" was performed on the collected data with the NVivo 10 qualitative analysis program. "Content analysis" was performed on the collected data with the NVivo 10 qualitative analysis program. As a result of the research, it was seen that the reasons for choosing the teaching profession of teacher candidates were grouped under three sub-themes external reasons, altruistic reasons, and internal reasons. In addition, it was concluded that the expectations of teacher candidates from the teaching profession were gathered under three sub-themes: professional expectations, social expectations, and economic expectations. When the views of the teacher candidates on increasing the quality of the teaching program were evaluated, it was found that there should be more applied courses, the entrance conditions should be regulated, the number of students should be reduced, experienced instructors, effective communication, adequate support, and physical facilities categories were obtained. Additionally, most teacher candidates stated that they would choose the teaching profession again if they had a chance to make a second choice. Some teacher candidates say that they will choose different professions.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. V.Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.191-230) içinde. Ankara: Anı Yayınları.
  • Azman, N. (2013). Choosing teaching as a career: Perspectives of male and female Malaysian student teachers in training. European Journal of Teacher Education, 36(1), 113-130. doi: 10.1080/02619768.2012.678483
  • Bergmark, U., Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2018). Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice. European Journal of Teacher Education, 41(3), 266-281. doi: 10.1080/02619768.2018.1448784
  • Balyer, A. ve K. Özcan. (2014). Choosing teaching profession as a career: Students’ reasons. International Education Studies 7(5), 104–115. doi:10.5539/ies.v7n5p104.
  • Boz, Y. ve Boz. N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bursal, M. ve Buldur, S. (2013). Fen bilgisi öğretmen adayları için öğretmenlik tercih nedenlerini derecelendirme ve geleceğe yönelik beklentiler ölçekleri geliştirme çalışması. Turkish Journal of Teacher Education, 2(1), 47-64.
  • Camelia, S., & Elisabeta, P. M. (2013). Initial teacher training in Romania-a critical view. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 780-784. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.04.205
  • Can, Y. ve Soyer, F. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyo-ekonomik beklentileri ile iş tatmini arasındaki ilişki. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(1), 61-74
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative, quantitative and mixed method approaches research design. (Çev. Ed. Demir, SB). Ankara: Eğiten Kitap
  • Çermik, H., Dogan, B. ve Sahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Elma, C. ve Ergen, Y. (2016). Yeni mezun sınıf öğretmenlerinin sınıf öğretmeni yetiştirme programına ilişkin görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 2(4), 185-211.
  • Ergün, M. ve Avcı, S. (2012). Hollanda ve Türkiye’deki fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programları hakkında öğretmen adaylarının görüşlerinin karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 151–170.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. ve Biçer, S. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri (Fırat Üniversitesi örneği). Education Sciences, 5(2), 479-500.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Haciömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları ofma eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77-90.
  • İncikabı, L., Biber, A. Ç. ve Mercimek, O. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının programı tercih nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22), 165-188. doi: /10.14520/adyusbd.67923
  • Jamil, H. (2014). Teacher is matter for education quality: A transformation of policy for enhancing the teaching profession in Malaysia. Journal of International Cooperation in Education, 16(2), 181-196.
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri. Humanities Sciences, 7(2), 44-66.
  • Koşar, D. (2018). Öğretmen adaylarının meslekten beklentilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Journal of International Social Research, 11(56), 575, 585.
  • Kuzgun, Y. (2008). Meslek seçiminde bilinmesi gerekenler. Ankara: Ösym Yayınları
  • Low, E. L., Lim, S. K., Ch'ng, A., & Goh, K. C. (2011). Pre-service teachers' reasons for choosing teaching as a career in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 31(2), 195-210. doi: 10.1080/02188791.2011.567441
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (2019). Introduction to qualitative research. qualitative research in practice: Examples for Discussion and Analysis. San Francisco: Jossey-Bass
  • Moran, A., Kilpatrick, R., Abbot, L., Dallat, J., & McClune, B. (2001). Training to teach: Motivating factors and implications for recruitment. Evaluation and Research in Education, 15(1), 17–32. doi: 10.1080/09500790108666980
  • Öner, M. ve Yılmaz, R. K. (2019). Sınıf öğretmenliği eğitiminin niteliğinin artırılmasına yönelik öğretmen adayları ve öğretim elemanı görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 847-868. doi: 10.24315/tred.533604
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316. doi: 10.1080/1380361970030402
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd
  • Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79-104. doi:10.1080/13598660801971658.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1167 – 1184.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Şahin-Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Şara, P. ve Kocabaş, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling (TIJSEG), 1(2), 8-17.
  • Tataroğlu, B., Özgen, K. ve Alkan, H.(2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Thomson, M. M., Turner, E. J., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: Motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching and Teacher Education 28(3), 324–335. doi:10.1016/j.tate.2011.10.007.
  • Tunca, N., Alkın-Şahin, S., Oğuz, A. ve Bahar-Güner, H. O. (2015). Qualities of ideal teacher educators. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2),123-148. doi: 10.17569/tojqi.48192
  • Uras, M. ve Kunt, M. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri ve beklentilerinin karşılanmasını umma düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 71-83.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(45), 109–127.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. (2017). Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ve İstihdamı: Mevcut Durum ve Öneriler. Erişim Adresi: http://fs.hacettepe.edu.tr/egitim/Raporlar/OgretmenEgitimi-istihdam_Raporu.pdf], Erişim tarihi: 2 Kasım 2021.

Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Seçme Nedenleri, Beklentileri ve Öğretmenlik Programının Niteliğinin Artırılmasına Yönelik Görüşleri

Yıl 2022, Sayı: 56, 35 - 65, 01.09.2022
https://doi.org/10.9779/pauefd.1031456

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerinin, öğretmenlik mesleğinden beklentilerinin ve öğretmenlik programının niteliğinin artırılmasına yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma nitel analiz yöntemlerinden durum çalışmasına uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 2020-2021 eğitim öğretim yılında eğitim fakültesinde eğitim gören 23 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan verilere NVivo 10 nitel analiz programı ile “içerik analizi” yapılmıştır. İçerik analizi sonucunda her bir araştırma sorusu için ayrı tablo oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda göre öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri dışsal sebepler, özgeci sebepler ve içsel sebepler olarak üç alt tema altında toplandığı görülmüştür. Bunun yanı sıra öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentilerinin mesleki beklentiler, sosyal beklentiler ve ekonomik beklentiler olarak üç alt tema altında toplandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının öğretmenlik programının niteliğinin artırılmasına yönelik görüşleri değerlendirildiğinde ise daha fazla uygulamalı ders olmalı, giriş şartları düzenlenmeli, öğrenci sayısı azaltılmalı, tecrübeli öğretim elemanı, etkili iletişim, yeterli destek, fiziki imkânlar kategorileri elde edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının ikinci bir tercih yapma şansları olması durumunda büyük bir çoğunluğu, yeniden öğretmenlik mesleğini seçeceklerini belirtmiştir. Bunun yanı sıra bazı öğretmen adayları farklı meslekleri seçebileceğini ifade etmektedir.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. V.Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (s.191-230) içinde. Ankara: Anı Yayınları.
  • Azman, N. (2013). Choosing teaching as a career: Perspectives of male and female Malaysian student teachers in training. European Journal of Teacher Education, 36(1), 113-130. doi: 10.1080/02619768.2012.678483
  • Bergmark, U., Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2018). Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice. European Journal of Teacher Education, 41(3), 266-281. doi: 10.1080/02619768.2018.1448784
  • Balyer, A. ve K. Özcan. (2014). Choosing teaching profession as a career: Students’ reasons. International Education Studies 7(5), 104–115. doi:10.5539/ies.v7n5p104.
  • Boz, Y. ve Boz. N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bursal, M. ve Buldur, S. (2013). Fen bilgisi öğretmen adayları için öğretmenlik tercih nedenlerini derecelendirme ve geleceğe yönelik beklentiler ölçekleri geliştirme çalışması. Turkish Journal of Teacher Education, 2(1), 47-64.
  • Camelia, S., & Elisabeta, P. M. (2013). Initial teacher training in Romania-a critical view. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 780-784. doi: 10.1016/j.sbspro.2013.04.205
  • Can, Y. ve Soyer, F. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyo-ekonomik beklentileri ile iş tatmini arasındaki ilişki. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(1), 61-74
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative, quantitative and mixed method approaches research design. (Çev. Ed. Demir, SB). Ankara: Eğiten Kitap
  • Çermik, H., Dogan, B. ve Sahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Elma, C. ve Ergen, Y. (2016). Yeni mezun sınıf öğretmenlerinin sınıf öğretmeni yetiştirme programına ilişkin görüşleri. Kesit Akademi Dergisi, 2(4), 185-211.
  • Ergün, M. ve Avcı, S. (2012). Hollanda ve Türkiye’deki fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programları hakkında öğretmen adaylarının görüşlerinin karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 151–170.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. ve Biçer, S. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri (Fırat Üniversitesi örneği). Education Sciences, 5(2), 479-500.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Haciömeroğlu, G. ve Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları ofma eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77-90.
  • İncikabı, L., Biber, A. Ç. ve Mercimek, O. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının programı tercih nedenleri ve beklentileri üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(22), 165-188. doi: /10.14520/adyusbd.67923
  • Jamil, H. (2014). Teacher is matter for education quality: A transformation of policy for enhancing the teaching profession in Malaysia. Journal of International Cooperation in Education, 16(2), 181-196.
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri. Humanities Sciences, 7(2), 44-66.
  • Koşar, D. (2018). Öğretmen adaylarının meslekten beklentilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Journal of International Social Research, 11(56), 575, 585.
  • Kuzgun, Y. (2008). Meslek seçiminde bilinmesi gerekenler. Ankara: Ösym Yayınları
  • Low, E. L., Lim, S. K., Ch'ng, A., & Goh, K. C. (2011). Pre-service teachers' reasons for choosing teaching as a career in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 31(2), 195-210. doi: 10.1080/02188791.2011.567441
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (2019). Introduction to qualitative research. qualitative research in practice: Examples for Discussion and Analysis. San Francisco: Jossey-Bass
  • Moran, A., Kilpatrick, R., Abbot, L., Dallat, J., & McClune, B. (2001). Training to teach: Motivating factors and implications for recruitment. Evaluation and Research in Education, 15(1), 17–32. doi: 10.1080/09500790108666980
  • Öner, M. ve Yılmaz, R. K. (2019). Sınıf öğretmenliği eğitiminin niteliğinin artırılmasına yönelik öğretmen adayları ve öğretim elemanı görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 847-868. doi: 10.24315/tred.533604
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1997). Factors that influence students to become teachers. Educational Research and Evaluation, 3(4), 305-316. doi: 10.1080/1380361970030402
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd
  • Sinclair, C. (2008). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79-104. doi:10.1080/13598660801971658.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1167 – 1184.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Şahin-Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Şara, P. ve Kocabaş, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling (TIJSEG), 1(2), 8-17.
  • Tataroğlu, B., Özgen, K. ve Alkan, H.(2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Thomson, M. M., Turner, E. J., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: Motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching and Teacher Education 28(3), 324–335. doi:10.1016/j.tate.2011.10.007.
  • Tunca, N., Alkın-Şahin, S., Oğuz, A. ve Bahar-Güner, H. O. (2015). Qualities of ideal teacher educators. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2),123-148. doi: 10.17569/tojqi.48192
  • Uras, M. ve Kunt, M. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinden beklentileri ve beklentilerinin karşılanmasını umma düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 71-83.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(45), 109–127.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi. (2017). Türkiye’de Öğretmen Eğitimi ve İstihdamı: Mevcut Durum ve Öneriler. Erişim Adresi: http://fs.hacettepe.edu.tr/egitim/Raporlar/OgretmenEgitimi-istihdam_Raporu.pdf], Erişim tarihi: 2 Kasım 2021.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yaşar Kılıç 0000-0002-8675-5126

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2021
Kabul Tarihi 21 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 56

Kaynak Göster

APA Kılıç, M. Y. (2022). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Seçme Nedenleri, Beklentileri ve Öğretmenlik Programının Niteliğinin Artırılmasına Yönelik Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(56), 35-65. https://doi.org/10.9779/pauefd.1031456