Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF “MADAME TUSSAUDS MUSEUM” ON THE BASIS OF REALITY PERCEPTION AS A VISUAL EXPRESSION

Yıl 2023, , 415 - 429, 02.01.2023
https://doi.org/10.30794/pausbed.1091611

Öz

The changing definitions of museums and the habitus of going to the museum, which is affected by this, also transforms different forms of capital. At the same time, this transformation takes place on the basis of reality. Baudrillard stated that the concept of reality was lost towards the 20th century. According to Baudrillard, there is now the existence of virtual reality where we can talk with simulation and symbols. In addition, Baudrillard mentions that there is no single reality phenomenon for art. Within the scope of this study, Madame Tussauds Museum, which emphasizes the phenomenon of reality and has a very serious visitor mass today, was discussed in order to address this change, Bourdieu's concepts of habitus and capital and Baudrillard's Simulation Theory were examined through Madame Tussauds Museum. Since Madame Tussauds Museum is a frequently visited museum, it both represents a reality and becomes an object where the variability of communication forms can be examined. For this reason, it was thought that Madame Tussauds could provide an example of the changing museum concept. While doing this, it is foreseen that the post-modern world as a representation of the art museum can facilitate showing the changing relationship and reality forms. In the results of the study, it has been determined that the emphasis on reality of Madame Tussauds Museum is based on the fact that the works of art are very similar to reality and the exhibition process is based on this emphasis. In addition, it has been concluded that the emphasis on reality affects the visitor profile and the rate of visiting museums, and it has been observed that economic concerns or global reasons may lead to the transformation of museums into economic capital tools rather than cultural capital.Today, where visual communication is quite common, it is thought that this review can provide a different perspective.

Kaynakça

  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, 40-60.
  • Alparslan, B. (2019). Marksizim ve dil felsefesi: Psikoloji çerçevesinde bir inceleme. Muhakeme Dergisi, 2 (1), 34-43.
  • Artan, E. (2014). Etkileşim düzlemi ve tüketim mekânı olarak postmodern müzeler İstanbul’daki özel müzeler üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2, 105-132.
  • Bayad, A., ve Alparslan, B. (2017). 20. yüzyıl bilim anlayışının psikolojiye mirası: Ulus, birey, kimlik, öznellik. Psikoloji ve Toplum, 1, 19-28.
  • Berger, J. (2020). Görme biçimleri. Metis Yayınları: İstanbul
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. Handbook of theory and research for the sociology of education, (ed. J. G. Richardson) New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. ve ark. (1990). Photography: A Middle-Brow Art, Stanford : Stanford University, Press Bourdieu.
  • Bourdieu, P. (2006). Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu Ve Yapısı, Çeviren: N. Kamil Sevil, İstanbul: Yapıkredi Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (2010). Sermaye Biçimleri. Derleyenler: M. M. Şahin Ve A. Z. Ünal, Sosyal Sermaye, Değişim, İstanbul.
  • Bourdieu, P. ve Darbel, A. (2017). Sanat Sevdası: Avrupa Sanat Müzeleri Ve Ziyaretçi Kitlesi. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Boudrillard, J. (1990). Seduction. (B. Singer, Çev.). Canada: New World Perspectives. (Orijinal çalışma basım tarihi 1979).
  • Baudrillard, J. (2011). Simulations. (P. Foss, P. Patton ve P.Beitchman, Çev.). New York: Columbia University.(Orijinal çalışma basım tarihi 1983).
  • Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve simülasyon (5. baskı). (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 1982).
  • Bayraktaroğlu, A. M. (2011). Baudrillard’ın sanat anlayışı üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 7, 1-17.
  • Carey, E. (2018, Ocak 04). Madame Tussaud: The astounding tale of survival behind the woman who made history. The Guardian.
  • Cohen, E.J. (1995). Museums of the Mind: The Gothic and the Art of Memory. ELH, 62 (4), 883-905.
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar? (A. Şenel, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Doğan, E. (2009). Tüketim toplumunda müzelerde yaşanan değı̇şı̇mlerı̇n devlet müzeleri̇ ve özel müzeler bağlamında değerlendı̇rı̇lmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknı̇k Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü: İstanbul.
  • Encyclopedia. (t.d.).Erişim Ocak 20, 2021, https://www.encyclopedia.com/women/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/tussaud-marie-1761-1850.
  • Galassi, F. M., Baker, L., Ballestriero, R. Ve Rühli, F. J. (2016). The death of Madame Tussaud: A cardiorespiratory interpretation. The Lancet Respiratory Medicine, 4(12), 955.
  • Gürel, E. (2013). Ankara’daki müzelerde ziyaretçi profillerinin ve motivasyonlarının değerlendirilmesi. Ankara Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-9.
  • Kandemi̇r, Ö, Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 17-47.
  • Kaplan, M., Yardımcıoğlu, M. (2020). Alan, habitus ve sermaye kavramlarıyla Pierre Bourdieu. HABITUS Toplumbilim Dergisi, 1 (23), 23-38.
  • Kutay, U. (2012). Habı̇tus kavramı çerçevesı̇nde belgesel sı̇nemada ı̇zleyı̇cı̇ alışkanlıkları ve gerçeklı̇k yanılsamaları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Madame Tussands. (t.b.). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds.
  • Madame Tussauds İstanbul. (t.b.). Erişim Ocak 20, 2021, https://www.madametussauds.com/istanbul.
  • Mercin, L., (2006). Müzeler Ve Toplum, http://Www.Ayk.Gov.Tr/WpContent/Uploads /2015/01/Yrd.- Do%C3%A7.-Dr.-Levent-Merc%C4%B0n- M%C3%9czeler-Ve Toplum.Pdf (Erişim tarihi: 10.01.2017).
  • Ihlen, Ø. (2018). Symbolic Capital. The International Encyclopedia of Strategic Communication, (ed. R. L. Heathve W. Johansen). New Jersey: Wiley-Blackwell.
  • Raffel, S. (2004). Baudrillard on simulations: An exegesis and a critique. Sociological Research Online, 9 (2), 1-14.
  • Saklı, A. (2019). İnsana ve topluma etkisi bakımından ideolojiyi anlamak. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 3 (1), 109-130.
  • Şahi̇n, H. (2015). Türkiye’de orta sınıfın temsilcileri: Çelişkili bir sınıf konumu olarak bankacılar ve yatırım bankacılığı danışmanlarına dair bir alan araştırması örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (29), 430-449.
  • Yıldız, O. ve Baş, M. (2017). Türkı̇ye’dekı̇ orta sınıf tüketı̇m alışkanlıklarının özellı̇klerı̇. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 52 (1), 150-179.

GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, , 415 - 429, 02.01.2023
https://doi.org/10.30794/pausbed.1091611

Öz

Değişen müze tanımları ve bundan etkilenen müzeye gitmenin habitusu, farklı sermaye biçimlerini de dönüştürmektedir. Aynı zamanda bu dönüşüm gerçeklik temelinde de yaşanmaktadır. Baudrillard, gerçeklik kavramının 20. yüzyıla doğru kaybedildiğini belirtmiştir. Baudrillard’a göre, artık simülasyon ve sembollerle konuşabileceğimiz sanal gerçekliğin varlığı söz konusu olmaktadır. Ek olarak sanat için de tek bir gerçeklik olgusunun olmadığından bahsetmektedir. Bu çalışma kapsamında, bahsi geçen bu değişimin ele alınabilmesi için “gerçeklik” olgusuna vurgu yapılan ve günümüzde çok ciddi bir ziyaretçi kitlesine sahip olan Madame Tussauds Müzesi konu edinilmiş, Bourdieu’nun habitus ve sermaye kavramları ile Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı Madame Tussauds Müzesi üzerinden incelenmiştir. Madame Tussauds Müzesi, sık ziyaret edilen bir müze olması sebebiyle hem bir gerçekliği temsil etmekte hem de iletişim biçimlerinin değişkenliğinin incelenebileceği bir nesne haline gelmektedir. Bu nedenle Madame Tussauds’un, değişen müze kavramına bir örnek sağlayabileceği düşünülmüştür. Bunu yaparken sanat müzesi temsili olarak post-modern dünyanın değişen ilişki ve gerçeklik biçimlerini göstermeyi kolaylaştırabileceği öngörülmüştür. Çalışma sonuçlarında, Madame Tussauds Müzesi özelinde gerçeklik vurgusunun, sanat eserlerinin gerçeğe çok benzemesi üzerinden kurulmuş olduğu ve sergileme işleminin bu vurguya dayandığı tespit edilmiştir. Ek olarak gerçeklik vurgusunun ziyaretçi profilini ve müzelerin ziyaret edilme oranlarını etkilediği sonucuna varılmış ve ekonomik kaygıların ya da küresel sebeplerin, müzelerin kültürel sermayeden ziyade ekonomik sermaye araçlarına dönüşmesine yol açabildiği gözlenmiştir. Görsel iletişimin oldukça yaygın olduğu günümüzde, bu incelemenin farklı bir bakış açısı sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alp, K. Ö. (2013). Sanatın temsili ve postmodern sanatta temsil. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 12, 40-60.
  • Alparslan, B. (2019). Marksizim ve dil felsefesi: Psikoloji çerçevesinde bir inceleme. Muhakeme Dergisi, 2 (1), 34-43.
  • Artan, E. (2014). Etkileşim düzlemi ve tüketim mekânı olarak postmodern müzeler İstanbul’daki özel müzeler üzerine bir inceleme. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2, 105-132.
  • Bayad, A., ve Alparslan, B. (2017). 20. yüzyıl bilim anlayışının psikolojiye mirası: Ulus, birey, kimlik, öznellik. Psikoloji ve Toplum, 1, 19-28.
  • Berger, J. (2020). Görme biçimleri. Metis Yayınları: İstanbul
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. Handbook of theory and research for the sociology of education, (ed. J. G. Richardson) New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. ve ark. (1990). Photography: A Middle-Brow Art, Stanford : Stanford University, Press Bourdieu.
  • Bourdieu, P. (2006). Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu Ve Yapısı, Çeviren: N. Kamil Sevil, İstanbul: Yapıkredi Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (2010). Sermaye Biçimleri. Derleyenler: M. M. Şahin Ve A. Z. Ünal, Sosyal Sermaye, Değişim, İstanbul.
  • Bourdieu, P. ve Darbel, A. (2017). Sanat Sevdası: Avrupa Sanat Müzeleri Ve Ziyaretçi Kitlesi. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Boudrillard, J. (1990). Seduction. (B. Singer, Çev.). Canada: New World Perspectives. (Orijinal çalışma basım tarihi 1979).
  • Baudrillard, J. (2011). Simulations. (P. Foss, P. Patton ve P.Beitchman, Çev.). New York: Columbia University.(Orijinal çalışma basım tarihi 1983).
  • Baudrillard, J. (2010). Simülakrlar ve simülasyon (5. baskı). (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. (Orijinal çalışma basım tarihi 1982).
  • Bayraktaroğlu, A. M. (2011). Baudrillard’ın sanat anlayışı üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 7, 1-17.
  • Carey, E. (2018, Ocak 04). Madame Tussaud: The astounding tale of survival behind the woman who made history. The Guardian.
  • Cohen, E.J. (1995). Museums of the Mind: The Gothic and the Art of Memory. ELH, 62 (4), 883-905.
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar? (A. Şenel, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Doğan, E. (2009). Tüketim toplumunda müzelerde yaşanan değı̇şı̇mlerı̇n devlet müzeleri̇ ve özel müzeler bağlamında değerlendı̇rı̇lmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknı̇k Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü: İstanbul.
  • Encyclopedia. (t.d.).Erişim Ocak 20, 2021, https://www.encyclopedia.com/women/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/tussaud-marie-1761-1850.
  • Galassi, F. M., Baker, L., Ballestriero, R. Ve Rühli, F. J. (2016). The death of Madame Tussaud: A cardiorespiratory interpretation. The Lancet Respiratory Medicine, 4(12), 955.
  • Gürel, E. (2013). Ankara’daki müzelerde ziyaretçi profillerinin ve motivasyonlarının değerlendirilmesi. Ankara Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-9.
  • Kandemi̇r, Ö, Uçar, Ö. (2015). Değişen müze kavramı ve çağdaş müze mekanlarının oluşturulmasına yönelik tasarım girdileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 5 (2), 17-47.
  • Kaplan, M., Yardımcıoğlu, M. (2020). Alan, habitus ve sermaye kavramlarıyla Pierre Bourdieu. HABITUS Toplumbilim Dergisi, 1 (23), 23-38.
  • Kutay, U. (2012). Habı̇tus kavramı çerçevesı̇nde belgesel sı̇nemada ı̇zleyı̇cı̇ alışkanlıkları ve gerçeklı̇k yanılsamaları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Madame Tussands. (t.b.). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds.
  • Madame Tussauds İstanbul. (t.b.). Erişim Ocak 20, 2021, https://www.madametussauds.com/istanbul.
  • Mercin, L., (2006). Müzeler Ve Toplum, http://Www.Ayk.Gov.Tr/WpContent/Uploads /2015/01/Yrd.- Do%C3%A7.-Dr.-Levent-Merc%C4%B0n- M%C3%9czeler-Ve Toplum.Pdf (Erişim tarihi: 10.01.2017).
  • Ihlen, Ø. (2018). Symbolic Capital. The International Encyclopedia of Strategic Communication, (ed. R. L. Heathve W. Johansen). New Jersey: Wiley-Blackwell.
  • Raffel, S. (2004). Baudrillard on simulations: An exegesis and a critique. Sociological Research Online, 9 (2), 1-14.
  • Saklı, A. (2019). İnsana ve topluma etkisi bakımından ideolojiyi anlamak. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 3 (1), 109-130.
  • Şahi̇n, H. (2015). Türkiye’de orta sınıfın temsilcileri: Çelişkili bir sınıf konumu olarak bankacılar ve yatırım bankacılığı danışmanlarına dair bir alan araştırması örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (29), 430-449.
  • Yıldız, O. ve Baş, M. (2017). Türkı̇ye’dekı̇ orta sınıf tüketı̇m alışkanlıklarının özellı̇klerı̇. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 52 (1), 150-179.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Nebioğlu 0000-0002-6726-0558

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2023
Kabul Tarihi 4 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Nebioğlu, G. (2023). GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(54), 415-429. https://doi.org/10.30794/pausbed.1091611
AMA Nebioğlu G. GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ. PAUSBED. Ocak 2023;(54):415-429. doi:10.30794/pausbed.1091611
Chicago Nebioğlu, Gonca. “GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE ‘MADAME TUSSAUDS MÜZESİ’’NİN İNCELENMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 54 (Ocak 2023): 415-29. https://doi.org/10.30794/pausbed.1091611.
EndNote Nebioğlu G (01 Ocak 2023) GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 54 415–429.
IEEE G. Nebioğlu, “GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE ‘MADAME TUSSAUDS MÜZESİ’’NİN İNCELENMESİ”, PAUSBED, sy. 54, ss. 415–429, Ocak 2023, doi: 10.30794/pausbed.1091611.
ISNAD Nebioğlu, Gonca. “GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE ‘MADAME TUSSAUDS MÜZESİ’’NİN İNCELENMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 54 (Ocak 2023), 415-429. https://doi.org/10.30794/pausbed.1091611.
JAMA Nebioğlu G. GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ. PAUSBED. 2023;:415–429.
MLA Nebioğlu, Gonca. “GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE ‘MADAME TUSSAUDS MÜZESİ’’NİN İNCELENMESİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 54, 2023, ss. 415-29, doi:10.30794/pausbed.1091611.
Vancouver Nebioğlu G. GÖRSEL BİR ANLATIM OLARAK GERÇEKLİK ALGISI TEMELİNDE “MADAME TUSSAUDS MÜZESİ”’NİN İNCELENMESİ. PAUSBED. 2023(54):415-29.