Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SCIENCE TEACHER CANDIDATES’ METAPHORICAL PERCEPTIONS TOWARDS DOING SCIENTIFIC RESEARCH

Yıl 2019, , 109 - 123, 26.04.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.446702

Öz

The purpose of this research was to determine science teacher candidates’ perceptions towards doing scientific research through metaphors. 162 science teacher candidates studying at first, second, third and fourth grade at the Department of Science Education participated in this research. Phenomenology design was used in this qualitative research. Science teacher candidates were asked to complete the sentence “Doing scientific research is like ……………………., because…………………” as data collection tool. Data obtained from research were analyzed by following these steps as (1) naming, (2) classification, (3) developing category, (4) providing the reliability and validity, and (5) transfering data to the computer. As a result of research, the science teacher candidates developed 123 different metaphors in nine categories as way of reaching result, utility, scope, incentive power, purpose, individual hardware, nature of science, product and widespread influence. As a result of the research, it was determined that science teacher candidates' perceptions towards doing scientific research were generally positive.

Kaynakça

  • Cerit, Y. (2008). “Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6/4, 693-712.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Dönmez-Usta, N. ve Ültay, N. (2015). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Kimya” Metaforlarının Karşılaştırılması Üzerine Bir Çalışma”, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/149865.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gürbüzoğlu-Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). “Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10/21, 208-223.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 16. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Second Edition, SAGE Publications, California.
  • Saban, A. (2008). “Okula İlişkin Metaforlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin “Fen ve Teknoloji Dersi” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/19, 287-306.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, F. (2016). “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Kavramına Yükledikleri Metaforlar”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17/1, 419-438.
  • Ulukök, Ş., Bayram, K. ve Selvi, M. (2015). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri (Metafor Analizi Örneği)”, International Online Journal of Educational Sciences, 7/3, 244-259.
  • Yapıcı, İ. Ü. (2015). “Lise Öğrencilerinin Biyoloji Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14/55, 139-147.
  • Yolcu, H. (2009). “Bilimsel Araştırmaya İlişkin Temel Kavramlar”, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (Ed: A. Tanrıöğen), Anı Yayıncılık, Ankara, 3-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI

Yıl 2019, , 109 - 123, 26.04.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.446702

Öz

Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel
araştırma yapmaya ilişkin algılarının metaforlar aracılığı ile incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmaya Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim
Dalında 1, 2, 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören toplam 163 fen bilgisi öğretmen
adayı katılmıştır. Bu nitel araştırmada fenomenoloji deseni kullanılmıştır.
Veri toplama aracı olarak her öğretmen adayından “Bilimsel araştırma yapmak…………….. gibidir, çünkü…………………” cümlesini
tamamlaması istenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler adlandırma, tasnif
etme, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirliği sağlama ve verileri
bilgisayar ortamına aktarma olmak üzere beş aşamada analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel araştırma yapmak ile ilgili
sonuca ulaşma şekli, fayda, kapsam, teşvik edici güç, amaç, donanım, bilimin
doğası, ürün ve yaygın etki olmak üzere 9 kategoride 124 farklı metafor geliştirdikleri
saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Cerit, Y. (2008). “Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6/4, 693-712.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Dönmez-Usta, N. ve Ültay, N. (2015). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Kimya” Metaforlarının Karşılaştırılması Üzerine Bir Çalışma”, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/149865.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumları. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gürbüzoğlu-Yalmancı, S. ve Aydın, S. (2013). “Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10/21, 208-223.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 16. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Second Edition, SAGE Publications, California.
  • Saban, A. (2008). “Okula İlişkin Metaforlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin “Fen ve Teknoloji Dersi” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/19, 287-306.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, F. (2016). “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Kavramına Yükledikleri Metaforlar”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17/1, 419-438.
  • Ulukök, Ş., Bayram, K. ve Selvi, M. (2015). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Zihinsel İmgeleri (Metafor Analizi Örneği)”, International Online Journal of Educational Sciences, 7/3, 244-259.
  • Yapıcı, İ. Ü. (2015). “Lise Öğrencilerinin Biyoloji Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14/55, 139-147.
  • Yolcu, H. (2009). “Bilimsel Araştırmaya İlişkin Temel Kavramlar”, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (Ed: A. Tanrıöğen), Anı Yayıncılık, Ankara, 3-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Harman 0000-0002-9717-1150

Renan Şeker

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Kabul Tarihi 17 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Harman, G., & Şeker, R. (2019). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 109-123. https://doi.org/10.30794/pausbed.446702
AMA Harman G, Şeker R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. PAUSBED. Nisan 2019;(35):109-123. doi:10.30794/pausbed.446702
Chicago Harman, Gonca, ve Renan Şeker. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35 (Nisan 2019): 109-23. https://doi.org/10.30794/pausbed.446702.
EndNote Harman G, Şeker R (01 Nisan 2019) FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 109–123.
IEEE G. Harman ve R. Şeker, “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”, PAUSBED, sy. 35, ss. 109–123, Nisan 2019, doi: 10.30794/pausbed.446702.
ISNAD Harman, Gonca - Şeker, Renan. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 (Nisan 2019), 109-123. https://doi.org/10.30794/pausbed.446702.
JAMA Harman G, Şeker R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. PAUSBED. 2019;:109–123.
MLA Harman, Gonca ve Renan Şeker. “FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35, 2019, ss. 109-23, doi:10.30794/pausbed.446702.
Vancouver Harman G, Şeker R. FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPMAYA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. PAUSBED. 2019(35):109-23.