Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilim ve sözde bilim ayrımına yönelik bilgi düzeylerini ve inançlarını belirlemektir. Ayrıca bu düzeylerin cinsiyet, sınıf seviyeleri ve bilimin doğasına ilişkin ders alma durumu gibi değişkenlere göre nasıl değiştiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel tarama modeli esaslarına dayanarak, nicel bir yöntemle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın araştırma grubu, Türkiye'deki çeşitli üniversitelerin eğitim fakültelerinde sosyal bilgiler öğretmenliği programlarında öğrenim gören 315 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak "Kişisel Bilgi Formu" ve "Bilim-Sözde Bilim Ayrımı Ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve çalışmanın sorularını cevaplamak için istatistiksel işlemlere tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçları, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının genel olarak bilim-sözde bilim ayrımı bilgi ve inanç düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Ancak özellikle sözde bilime ilişkin bilgi ve inançlarının; bilimsel sürece ve bilim, sözde-bilim ayrımına ilişkin bilgilerine göre daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet bazında yapılan analizlerde, bilim-sözde bilim ayrımı düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür. Bununla birlikte sınıf seviyelerine göre yapılan analizlerde, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilim-sözde bilim ayrımı düzeylerinin alt boyutlar bazında anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak genel olarak üçüncü sınıf öğrencilerinin lehine bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.
Bilim-sözde bilim ayrımı sözde bilimsel inançlar sosyal bilgiler öğretmen adayları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3 |