The aim of the study is to determine whether the environmentalism, economics, consciousness, responsibility, sensitivity and media dimensions, which are effective on environmental awareness and environmentally friendly product awareness, differ with green product purchasing behavior according to the demographic characteristics of green consumers and to determine the relationship and effects between them. The quantitative method was adopted in the study and the data were collected by convenience sampling method. The sample size of the study, which collected data with an online questionnaire, consists of 404 participants. In the study; frequency analysis, descriptive statistics, validity, reliability and normality test, independent sample t test, anova analysis, correlation analysis and regression analysis were conducted. Within the scope of the study, the level of environmental awareness and awareness of environmentally friendly products and marketing activities of the participants differ according to age and educational status. According to the environmental awareness and environmentally friendly product awareness of the participants, their satisfaction with the product they purchased differs. Participants' awareness of green marketing activities shows a significant difference according to their satisfaction with the purchased product. There is a positive relationship between environmental awareness and awareness of environmentally friendly products and awareness of green marketing activities. Environmental awareness and environmentally friendly product awareness affect the level of awareness of green marketing activities. It has been determined that individuals with environmental awareness have green product purchasing behavior and most of them have environmental awareness. In addition, the majority of the participants were found to be sensitive about environmental pollution.
Araştırmanın amacı, çevre bilinci ve çevre dostu ürün bilinci üzerinde etkili olan çevrecilik, iktisadilik, bilinçlilik, sorumluluk, duyarlılık ve medya boyutlarının yeşil tüketicilerin demografik özelliklerine göre yeşil ürün satın alma davranışı ile farklılaşıp farklılaşmadığı, aralarındaki ilişki ve etkileri belirlemektir. Yapılan çalışmada nicel yöntem benimsenmiş olup, veriler kolayda örnekleme yöntemi ile toplanmıştır. Çevrim içi anket ile veri toplanan çalışmanın örneklem hacmi 404 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada; frekans analizi, betimsel istatistikler, geçerlilik, güvenirlilik ve normallik testi, bağımsız örneklem t testi, anova analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma kapsamında, yaş ve eğitim durumuna göre katılımcıların hem çevre bilinci ve çevre dostu ürün bilinci hem de pazarlama faaliyetleri farkındalık düzeyi farklılaşmaktadır. Katılımcıların çevre bilinci ve çevre dostu ürün bilincine göre satın aldıkları üründen memnuniyet durumları farklılaşmaktadır. Katılımcıların yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalığı satın alına üründen duydukları memnuniyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Çevre bilinci ve çevre dostu ürün bilinci ile yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalık düzeyi arasında pozitif ilişki vardır. Çevre bilinci ve çevre dostu ürün bilincinin yeşil pazarlama faaliyetleri farkındalık düzeyini etkilemektedir. Çevre bilincine sahip olan bireylerde yeşil ürün satın alma davranışının olduğu ve büyük bir kısmının çevre bilincine sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, katılımcıların çoğunluğunun çevre kirliliği konusunda duyarlı oldukları saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisinde yayınlanmış makalelerin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.