6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda (KVKKn) gerçek kişilere ait verileri işleyen kişiler, veri işleyen ve veri sorumlusu olmak üzere iki ana kategoride değerlendirilmekte; kişisel verinin hukuka uygun şekilde işlenmesine ilişkin hak ve yükümlülükler de veri işleyenin sahip olduğu sıfata göre belirlenmektedir. Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun 05/07/2018 Tarihli ve 2018/75 Sayılı Kararı ve 13.01.2025 tarihli Arabuluculuk Faaliyetleri Kapsamında Aydınlatma Yükümlülüğünün Yerine Getirilmesine İlişkin Kamuoyu Duyurusu’nda ihtiyari veya zorunlu olarak arabuluculuk faaliyeti yürütüp yürütmediğine bakılmaksızın arabulucular, KVKKn uygulanması bakımından veri sorumlusu olarak kabul edilmiş ve Veri Sorumluları Sicili’ne kayıt dışında veri sorumluları için öngörülen tüm yükümlülüklere tabi olduğu ifade edilmiştir. Ancak dava şartı olarak yürütülen arabuluculuk sürecinde başvurucunun başvuru formuyla sunduğu kişisel veriler, arabuluculuk bürosu tarafından UYAP vasıtasıyla arabulucuya aktarılmaktadır. Arabulucu, elde ettiği verileri Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı tarafından örneği verilen şablona uygun şekilde işlemekte ve daha sonra yeniden UYAP’a yükleyerek süreci sonlandırmaktadır. Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu ve bağlı mevzuat çerçevesinde edindiği kişisel veriler üzerinde bağımsız karar almayan ve tasarrufta bulunmayan arabulucunun veri sorumlusu sıfatı taşıyıp taşımadığı tartışmaya değerdir. Dava şartı olarak yürütülen arabuluculuk sürecinde verilerin toplanması, işlenme amacının belirlenmesi, otomatik sistemin kurulması ve yönetilmesinden sorumlu baş aktör Adalet Bakanlığı’dır. Bu çalışma, dava şartı arabuluculuk sürecinde kişisel verilerin işlenmesi bakımından arabulucunun veri sorumlusu mu yoksa veri işleyen mi olduğunun tespitine odaklanmaktadır.
Kişisel veri veri işleme veri sorumlusu veri işleyen dava şartı olarak arabuluculuk
Under Law No. 6698 on the Protection of Personal Data (KVKKn), individuals who process personal data belonging to natural persons are categorized into two main groups: data controllers and data processors. The rights and obligations concerning the lawful processing of personal data are determined based on the role held by the processor. In the Personal Data Protection Board’s Decision dated 05/07/2018 and numbered 2018/75, as well as in the Public Announcement dated 13.01.2025 on the Fulfillment of the Obligation to Inform Within the Scope of Mediation Activities, mediators have been classified as data controllers under the scope of the KVKKn—regardless of whether they perform mediation on a voluntary or mandatory basis—and it has been stated that they are subject to all obligations imposed on data controllers, with the exception of registration with the Data Controllers’ Registry.However, in mediation processes conducted as a mandatory, the personal data submitted by the applicant via the application form is transferred to the mediator through UYAP (National Judiciary Informatics System) by the mediation office. The mediator processes the obtained data in accordance with the templates provided by the Department of Mediation under the Ministry of Justice and subsequently uploads the documents back to UYAP to conclude the procedure.Given that the mediator does not have independent authority to determine or dispose of the personal data obtained under the Law on Mediation in Civil Disputes and its associated regulations, whether the mediator should be regarded as a data controller remains debatable. In the mandatory mediation process, the primary actor responsible for the collection of data, determination of processing purposes, and operation of the automated system is the Ministry of Justice. This study focuses on determining whether the mediator acts as a data controller or merely as a data processor in the context of mandatory mediation and personal data processing.
Personal data data processing data controller data processor mandatory mediation
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 2 |