BibTex RIS Kaynak Göster

ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ STRATEJİSİ OLARAK KÜMELENME: YAŞ MEYVE SEBZE KÜMESİ VAKA ANALİZİ

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 16, 71 - 86, 01.12.2015

Öz

Rekabetçilik kavramına yeni bir bakış açısı getiren kümelenme yaklaşımı pek çok ülkenin bölgesel kalkınma politikaları kapsamında uyguladığı en önemli araçlardan birisidir. 2010 yılında Mersin’de kurulan Yaş Meyve Sebze Kümesi'nin gelişimini sağlıklı şekilde devam ettirerek, başarılı bir küme örneği olabilmesi için yapılması gerekenleri ortaya çıkartmak için tasarlanan bu çalışmada, Mersin Yaş Meyve Sebze Kümesi Vaka Analizi metoduyla incelenmiştir. Kümenin rekabetçilik düzeyi Porter’ın Elmas Modeli çerçevesinde araştırılmıştır. Araştırma sonunda; Mersin Yaş Meyve Sebze Kümesinin, organik bir küme olarak yaşam evresinin gelişme döneminde olduğu tespit edilmiştir. Bu kümenin büyüyebilmesi kümenin iç bölgesinde olan Hatay, Adana ve Antalya’nın, gerek ihracat rakamları gerekse firma sayısı bakımından önemli bir potansiyele sahip olduğu tespit edilmiştir. Küme kuruluşundan itibaren, Türkiye geneli sektör ihracatının üzerinde büyüyerek başarılı bir performans sergilemiş ve kümelenme yaklaşımına uyumlu faaliyetler ile gelişmesini sürdürmüştür. Çalışmada, mevcut durumdaki girdi koşullarının, ilgili ve destekleyici kuruluşlarının ve devlet faktörlerinin kümenin uluslararası rekabet gücü açısından dezavantajlı bir konumda olduğu belirlenmiştir. Çalışma, öncelikle Mersin Yaş Meyve Sebze Kümesi için ve Türkiye'de oluşan diğer kümeler için rehber niteliğinde yönetsel bir dökümandır

Kaynakça

  • Akın, H. B. (1999). Rekabetçi Üstünlük ve Teknoloji: Küresel Bir Yaklaşım. Milli Prodüktevite Merkezi Verimlilik Dergisi, 4: 57-80.
  • Albayrak, T ve Caber, M. (2011). Önem-Performans Analizi: Destinasyon Yönetimine Dair Bir Örnek. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(4): 627-638.
  • Brenner, T. ve Mühlig, A. (2007). Factors and Mechanisms Causing the Emergence of Local Industrial Clusters: A Meta Study of 159 Cases. Papers on Economics and Evolution, 23, 1-43.
  • Çivi, E., Erol, İ., İnanlı T. ve Erol E. (2008). Uluslararası Rekabet Gücüne Farklı Bakışlar, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1): 1-22.
  • Çoban, O. (2001). Teknolojik Gelişme ve Rekabet Gücü, Verimlilik Dergisi, 4, 32.
  • Enright, M. J. (2003). Regional Clusters: What We Know and What We Should Know. Paper Prepared for the Kiel Institute International Workshop on Innovation Clusters and Interregional Competition, 99-129.
  • Kara, M. (2008). Bölgesel Rekabet Edebilirlik Kavramı ve Bölgesel Kalkınma Politikalarına Yansımaları. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezleri, No: 2774.
  • Maskell, P. ve Kebir, L. (2006). What Qualifies As A Cluster Theory? Danish Research Unit For Isdustrial Dynmamics, 1-22.
  • Maskell, P. ve Malmberg, A. (2007). Myopia, Knowledge Development And Cluster Evolution, Journal of Economic Geography, 7(5): 603-618.
  • Marshall, A. (1920). Principles of Economics, (8. bs). London: Mcmillan
  • Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press
  • Porter, M. (1998). Clusters and the New Economics of Competition. Harward Business Review, 76(6): 77-90.
  • Porter, M. E. (2000). Location, Competition and Local Clusters in A Global Economy, Economic Development Quarterly, 14(1), 15-34
  • Rabellotti, R. (1995). Is There an Industrial District Model? Footwear Districts in Italy and Mexico Compared. World Development, 23(1): 29-41.
  • Rosenfeld, S. (2002). Creating Smart Systems A Guide To Cluster Strategies in Less Favoured Regions. European Union-Regional Innovation Strategies Report, 1-35.
  • Schmitz, H. (2001). Global Competition and Local Cooperation: Success and Failure in The Sinos Walley. World Development, 27(9): 1627-1650.
  • Tutar, F., Tutar, E ve Eren, V. (2011). Bölgesel/Yerel Ekonomik Kalkınmanın Popülerleşen Yeni Aktörü: Kümelenme, Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3(2): 94-116.

CLUSTERS AS A STRATEGY OF INTERNATIONAL COMPETITIVE ADVANTAGE: A CASE STUDY ON FRESH FRUIT AND VEGETABLE CLUSTER

Yıl 2015, Cilt: 8 Sayı: 16, 71 - 86, 01.12.2015

Öz

Clustering approach, bringing a new perspective to competition concept, is one of the most important means within the regional development policies of most countries. This study is planned to put forward the things that to be done for the wholesomely continuation of the progress of the Fresh Fruit and Vegetable Cluster which was established in 2010 in Mersin and become a successful cluster example. Mersin Fresh Fruit and Vegetable Cluster were examined by case study method and the competitiveness level of the Cluster was studied within the scope of Porter's Diamond Model. At the end of the study it was determined that; in order Mersin Fresh Fruit and Vegetable Cluster, as an organic cluster in development phase of its life cycle, to prosper Hatay, Adana and Antalya has an important potential with respect to export figures and company number. Cluster, since its establishment, by growing over the general sector export has shown a successful performance and continued its progress with the activities compatible with clustering approach. However, it was specified that existing input conditions, relevant and supportive establishments and government are in disadvantageous condition for the international competitive advantage of the Cluster. It is expected that the study will be guidance for Fresh Fruit and Vegetable Cluster and the other establishing clusters

Kaynakça

  • Akın, H. B. (1999). Rekabetçi Üstünlük ve Teknoloji: Küresel Bir Yaklaşım. Milli Prodüktevite Merkezi Verimlilik Dergisi, 4: 57-80.
  • Albayrak, T ve Caber, M. (2011). Önem-Performans Analizi: Destinasyon Yönetimine Dair Bir Örnek. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(4): 627-638.
  • Brenner, T. ve Mühlig, A. (2007). Factors and Mechanisms Causing the Emergence of Local Industrial Clusters: A Meta Study of 159 Cases. Papers on Economics and Evolution, 23, 1-43.
  • Çivi, E., Erol, İ., İnanlı T. ve Erol E. (2008). Uluslararası Rekabet Gücüne Farklı Bakışlar, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1): 1-22.
  • Çoban, O. (2001). Teknolojik Gelişme ve Rekabet Gücü, Verimlilik Dergisi, 4, 32.
  • Enright, M. J. (2003). Regional Clusters: What We Know and What We Should Know. Paper Prepared for the Kiel Institute International Workshop on Innovation Clusters and Interregional Competition, 99-129.
  • Kara, M. (2008). Bölgesel Rekabet Edebilirlik Kavramı ve Bölgesel Kalkınma Politikalarına Yansımaları. Devlet Planlama Teşkilatı Uzmanlık Tezleri, No: 2774.
  • Maskell, P. ve Kebir, L. (2006). What Qualifies As A Cluster Theory? Danish Research Unit For Isdustrial Dynmamics, 1-22.
  • Maskell, P. ve Malmberg, A. (2007). Myopia, Knowledge Development And Cluster Evolution, Journal of Economic Geography, 7(5): 603-618.
  • Marshall, A. (1920). Principles of Economics, (8. bs). London: Mcmillan
  • Porter, M. (1990). The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press
  • Porter, M. (1998). Clusters and the New Economics of Competition. Harward Business Review, 76(6): 77-90.
  • Porter, M. E. (2000). Location, Competition and Local Clusters in A Global Economy, Economic Development Quarterly, 14(1), 15-34
  • Rabellotti, R. (1995). Is There an Industrial District Model? Footwear Districts in Italy and Mexico Compared. World Development, 23(1): 29-41.
  • Rosenfeld, S. (2002). Creating Smart Systems A Guide To Cluster Strategies in Less Favoured Regions. European Union-Regional Innovation Strategies Report, 1-35.
  • Schmitz, H. (2001). Global Competition and Local Cooperation: Success and Failure in The Sinos Walley. World Development, 27(9): 1627-1650.
  • Tutar, F., Tutar, E ve Eren, V. (2011). Bölgesel/Yerel Ekonomik Kalkınmanın Popülerleşen Yeni Aktörü: Kümelenme, Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3(2): 94-116.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Canan Madran Bu kişi benim

Mehmet Sami Süygün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Madran, C., & Süygün, M. S. (2015). ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ STRATEJİSİ OLARAK KÜMELENME: YAŞ MEYVE SEBZE KÜMESİ VAKA ANALİZİ. Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 8(16), 71-86.