Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

University students’ perceptions on foreign language learning: the case of a state university

Yıl 2019, Sayı: 17, 1 - 13, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656143

Öz

Students’ perceptions about a foreign language is closely related to their foreign language learning desires, aims, needs, prejudices, and learning environments. It is clear that knowing foreign language learners' perceptions towards foreign languages will make foreign language teachers and researchers more informed and equipped. Research has shown that one of the most important problems encountered in learning foreign languages is the lack of motivation. Therefore, it is thought that there is a connection between foreign language perceptions, attitudes, beliefs, foreign language perspectives and motivations of students. In this context, the present study aims to reveal the university students’ perspectives about foreign languages in Turkey. A total of 200 students studying in preparatory and first year classes at different undergraduate programs of a state university participated in the study in the 2016-2017 academic year. The collected data based on the Likert type questionnaire were analyzed through descriptive statistics in the SPSS 20 program. The survey, which consists of five dimensions, aims to find out students’ general views about foreign languages, their perceptions of the native language use in foreign language learning, their perspectives on basic language skills, and their attitudes towards the foreign language learning. As a result of the research, it was found that the vast majority of the university students have a positive view towards the foreign languages in general, they tend to use Turkish language as much as possible in the foreign language learning process, and they attach importance to the language learning motivation. In addition to these, it has been determined that students are prejudiced against speaking and writing skills in foreign languages and developed a negative viewpoint. Moreover, it was revealed that over half of the students who participated in the survey had external motivation to learn a foreign language.

Kaynakça

  • Acat, B. M., & Demiral, S. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 312-329. Akalın, S., & Zengin, B. (2007). Türkiye’de halkın yabancı dil ile ilgili algıları. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(1), 181-200. Arslan, M. & Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi. 24, 179-191. Aydın, S. (2006). İkinci Dil Olarak İngilizce Öğrenimindeki Başarı Düzeyinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285. Ayırır, İ. O., Arıoğul, S., & Ünal, D. Ç. (2012). Cinsiyetin ve Öğrenim Alanlarının Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejisi Kullanımına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). Babanoğlu, M. P., & Ağçam, R. (2016). Learner perceptions on EFL teaching practices in Turkish higher education. Turkish Journal of Education, 5(3), 119-129. Baştürk, M. (2012). İkinci Dil Öğrenme Algılarının Belirlenmesi: Balıkesir Örneği. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 15(28-1), 251-270. Bayraktaroğlu, S. (2012). Neden yabancı dil eğitiminde başaralı olamıyoruz? İçinde A. Sarıçoban ve H. Öz (Eds.), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim Ne olmalı? (9-14). Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Bayyurt, Y. (2012). 4+4+4 Eğitim sisteminde erken yaşta yabancı dil eğitimi. İçinde A. Sarıçoban ve H. Öz (Eds.), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim Ne olmalı? (1-7). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Breen, M. P. (Ed.). (2001). Learner contributions to language learning: New directions in research. Essex: Pearson Education Limited. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Can, E. & Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63. Çimen, B. A. (2017). Challenges in EFL Education in Turkey and Potential Solutions from the Tertiary- Level Instructors' Perspectives. International Journal of Language Academy, 5(6), 213-228. Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. SETA. http://file.setav.org/Files/Pdf/20150707131308_131_yabancidil_we b.pdf Accessed on 28.04.2018. Durmuşçelebi, M., Bozgeyikli, H., & Çetinkaya, M. (2018). Lise Öğrencilerinin Dil Öğrenme İnançları ve Öğrenen Özerkliğinin Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8, 248-262. Ekmekçi, Ö. (1983). Yabancı dil öğretimi ve sorunları: Yabancı dil öğretiminde psiko-sosyal etmenler. Türk Eğitim Derneği Bilim Dizisi, Ankara: Şafak Matbaası. Haznedar B. (2010), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. ICONTE International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey Haznedar, B. (2004). Türkiye’de yabancı dil öğretimi: ilköğretim yabancı dil programı. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 21(2). Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20, 559-562. Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor?. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), pp-15. Kaçar, I. G., & Zengin, Z. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 55-89. Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the English language and its use in Turkish context. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, 7, 73-87. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Kizildag, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3), 188-201. Kuşçu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca Öğrenme Profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği Learning Profiles of Undergraduate Students Taking French as A Second Foreign Language: Sample of Pamukkale University Faculty of Education and Faculty Letters and Science. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 1. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Paker, T. (2012). Türkiye’de Neden Yabancı Dil (İngilizce) Öğretemiyoruz ve Neden Öğrencilerimiz İletişim Kurabilecek Düzeyde İngilizce Öğrenemiyor?. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 89-94. Pan, V. L., & Akay, C. (2015). Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97. Suna, Y., & Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlemesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(5), 7-24. Tabachnick and Fidell, 2013 B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston (2013) Ünal, M. (2015). Yabancı Dile Yönelik Kalıplaşmış Düşünce Ölçeği. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(19), 218-233. Ünal, M., & İlhan, E. (2017). A Case Study on the Problems and Suggestions in Foreign Language Teaching and Learning at Higher Education. Journal of Education and Training Studies, 5(6), 64-72. Ünal, M., & Özdemir, M. Ç. (2008). Eğitim Fakültelerinde Ortak Ders Olarak Okutulan Yabancı Dil Derslerinde Öğrencilerin Bilişsel Hazır bulunuşluk Düzeylerinin Akademik Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 13-22. Yaman, Ş. (2012). Students'beliefs In Language Learnıng: Area and Gender Varıables of Study. Humanities Sciences, 7(2), 83-92.

Üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme algıları: bir devlet üniversitesi örneği

Yıl 2019, Sayı: 17, 1 - 13, 21.12.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.656143

Öz

Öğrencilerin yabancı dile bakışları; yabancı dil öğrenme istekleri, amaçları, ihtiyaçları, önyargıları ve öğrenme ortamlarıyla oldukça yakından ilişkilidir. Yabancı dil öğrenenlerin yabancı dile bakış açılarını bilmenin yabancı dil öğretmenlerini ve araştırmacıları daha donanımlı hâle getireceği açıktır. Günümüzde yabancı dil öğrenmede karşılaşılan en önemli sorunlardan birinin motivasyon eksikliği olduğu da yapılan araştırmalarda ortaya konulmuştur. Dolayısıyla öğrencilerin yabancı dil algıları, tutumları, inançları, yabancı dile bakış açıları ve motivasyonları arasında bir ilişki olduğu düşünülmektedir. Bu çerçevede mevcut çalışma üniversite öğrencilerinin Türkiye’de yabancı dile bakış açılarının ortaya çıkarılmasını hedeflemektedir. Çalışmaya 2016-2017 akademik yılında bir devlet üniversitesinin farklı lisans programlarında hazırlık ve birinci sınıflarında öğrenim gören toplam 200 öğrenci katılmıştır. Likert tipi anket kullanılarak toplanan verilerin SPSS 20 programında betimleyici istatistikleri çıkarılmıştır. Toplam beş boyuttan oluşan araştırmada üniversite öğrencilerinin yabancı dile olan genel bakışı, yabancı dil öğreniminde ana dili kullanımına yönelik algıları, temel dil becerilerine olan bakış açıları, yabancı dil öğrenmede amaç ve olumlu tutumlarının olup olmadığı değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin büyük çoğunluğunun genel anlamda yabancı dile karşı olumlu bakış açısının olduğu, yabancı dili büyük oranda sınıf ortamında öğrendikleri, yabancı dil öğrenme sürecinde mümkün olduğunca Türkçeden yararlanma eğiliminde oldukları ve dil öğrenme motivasyonunu önemsedikleri ortaya çıkmıştır. Bunlara ilaveten araştırma sonucunda özellikle yabancı dilde konuşma ve yazma becerilerine karşı öğrencilerin önyargılı olup olumsuz bakış açısı geliştirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin yarısından fazlasının yabancı dili öğrenmede dışsal motivasyona sahip oldukları sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, B. M., & Demiral, S. (2002). Türkiyede yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 312-329. Akalın, S., & Zengin, B. (2007). Türkiye’de halkın yabancı dil ile ilgili algıları. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(1), 181-200. Arslan, M. & Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi. 24, 179-191. Aydın, S. (2006). İkinci Dil Olarak İngilizce Öğrenimindeki Başarı Düzeyinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285. Ayırır, İ. O., Arıoğul, S., & Ünal, D. Ç. (2012). Cinsiyetin ve Öğrenim Alanlarının Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenme Stratejisi Kullanımına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). Babanoğlu, M. P., & Ağçam, R. (2016). Learner perceptions on EFL teaching practices in Turkish higher education. Turkish Journal of Education, 5(3), 119-129. Baştürk, M. (2012). İkinci Dil Öğrenme Algılarının Belirlenmesi: Balıkesir Örneği. Balikesir University Journal Of Social Sciences Institute, 15(28-1), 251-270. Bayraktaroğlu, S. (2012). Neden yabancı dil eğitiminde başaralı olamıyoruz? İçinde A. Sarıçoban ve H. Öz (Eds.), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim Ne olmalı? (9-14). Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Bayyurt, Y. (2012). 4+4+4 Eğitim sisteminde erken yaşta yabancı dil eğitimi. İçinde A. Sarıçoban ve H. Öz (Eds.), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitiminde Eğilim Ne olmalı? (1-7). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Breen, M. P. (Ed.). (2001). Learner contributions to language learning: New directions in research. Essex: Pearson Education Limited. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Can, E. & Işık Can, C. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63. Çimen, B. A. (2017). Challenges in EFL Education in Turkey and Potential Solutions from the Tertiary- Level Instructors' Perspectives. International Journal of Language Academy, 5(6), 213-228. Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. SETA. http://file.setav.org/Files/Pdf/20150707131308_131_yabancidil_we b.pdf Accessed on 28.04.2018. Durmuşçelebi, M., Bozgeyikli, H., & Çetinkaya, M. (2018). Lise Öğrencilerinin Dil Öğrenme İnançları ve Öğrenen Özerkliğinin Akademik Başarı Açısından İncelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8, 248-262. Ekmekçi, Ö. (1983). Yabancı dil öğretimi ve sorunları: Yabancı dil öğretiminde psiko-sosyal etmenler. Türk Eğitim Derneği Bilim Dizisi, Ankara: Şafak Matbaası. Haznedar B. (2010), Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi: Reformlar, Yönelimler ve Öğretmenlerimiz. ICONTE International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya-Turkey Haznedar, B. (2004). Türkiye’de yabancı dil öğretimi: ilköğretim yabancı dil programı. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 21(2). Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20, 559-562. Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor?. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(2), pp-15. Kaçar, I. G., & Zengin, Z. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 55-89. Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the English language and its use in Turkish context. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences, 7, 73-87. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Kizildag, A. (2009). Teaching English in Turkey: Dialogues with teachers about the challenges in public primary schools. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(3), 188-201. Kuşçu, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Olarak Fransızca Öğrenme Profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Örneği Learning Profiles of Undergraduate Students Taking French as A Second Foreign Language: Sample of Pamukkale University Faculty of Education and Faculty Letters and Science. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 1. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Paker, T. (2012). Türkiye’de Neden Yabancı Dil (İngilizce) Öğretemiyoruz ve Neden Öğrencilerimiz İletişim Kurabilecek Düzeyde İngilizce Öğrenemiyor?. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 89-94. Pan, V. L., & Akay, C. (2015). Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 79-97. Suna, Y., & Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlemesi. OPUS-Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 3(5), 7-24. Tabachnick and Fidell, 2013 B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston (2013) Ünal, M. (2015). Yabancı Dile Yönelik Kalıplaşmış Düşünce Ölçeği. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(19), 218-233. Ünal, M., & İlhan, E. (2017). A Case Study on the Problems and Suggestions in Foreign Language Teaching and Learning at Higher Education. Journal of Education and Training Studies, 5(6), 64-72. Ünal, M., & Özdemir, M. Ç. (2008). Eğitim Fakültelerinde Ortak Ders Olarak Okutulan Yabancı Dil Derslerinde Öğrencilerin Bilişsel Hazır bulunuşluk Düzeylerinin Akademik Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 13-22. Yaman, Ş. (2012). Students'beliefs In Language Learnıng: Area and Gender Varıables of Study. Humanities Sciences, 7(2), 83-92.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Emrah Ekmekçi 0000-0001-5585-8512

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Ekmekçi, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme algıları: bir devlet üniversitesi örneği. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(17), 1-13. https://doi.org/10.29000/rumelide.656143

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.