Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Sakarya Üniversitesi Tömer örneği

Yıl 2021, Sayı: Ö10, 461 - 479, 21.10.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1012470

Öz

Bu çalışmanın amacı Sakarya Üniversitesi Türk Dili Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde (TÖMER) Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğreticilerin görüşleri doğrultusunda Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminin olumlu ve olumsuz yönlerini belirlemektir. Çalışma grubu seçilirken seçkisiz örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir ve Sakarya Üniversitesi TÖMER’de görev yapan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 15 öğretim görevlisi oluşturmuştur. Veriler dijital ortamda hazırlanan yarı-yapılandırılmış bir form aracılığı ile toplanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yöntemiyle yürütülen bu çalışmaya ait elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğreticilerin genel anlamda bu süreçte motivasyonlarının düştüğünü ancak sanal derslerde kendilerini ifade etmede zorluk yaşamadıkları ve iletişimi iyi bir şekilde yürütebildikleri görülmüştür. Diğer taraftan öğreticilerin bu süreçte çeşitli teknik aksaklıklar yaşadıkları ve sürekli bilgisayar başında ders anlatmanın fiziksel ve psikolojik olarak onları yorduğunu belirtmişlerdir. Bunlara ilave olarak öğrencilerin motivasyonunu ve katılımını artırmak için çevrim içi oyunlar, etkinlikler ve ders dışı sohbetler gerçekleştirdikleri; bu sürecin kendi bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerine katkı sağladığını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, TOJET, 1(11), 92-97.
  • Barış, M. F. ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, W.J. (2020). Araştırma deseni. Eğiten Kitap: Ankara.
  • Duman, N. S. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Hazaymeh, W. A. (2021). EFL Students' Perceptions of Online Distance Learning for Enhancing English Language Learning during COVID-19 Pandemic. International Journal of Instruction, 14(3), 501-518.
  • Karagöl, E. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 6(2), 121-159. DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v06i2001
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241. DOI: 10.29000/rumelide.752297.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kırık, A. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Moser, K. M., Wei, T. ve Brenner, D. (2021). Remote teaching during COVID-19: Implications from a national survey of language educators. System, 97, 102431.
  • Mshvidobadze, T., ve Gogoladze, T. (2012). About web-based distance learning. International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS), 3(3), 133-143, https://doi.org/10.5121/ijdps.2012.3313
  • Özköse, H., Arı, S. ve Çakır, Ö. (2013). Uzaktan Eğitim Süreci için SWOT Analizi. Middle Eastern& African Journal of Educational Research, 5 (41).
  • Özüdoğru, F. ve Hişmanoğlu, M. (2016). Views of freshmen students on foreign language courses delivered via e-learning. Turkish Online Journal of Disance Education, 17(1), 31-47.
  • Sarıçam, İ., Özdoğan, Ü. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim bünyesindeki Türkçe dersinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish Studies - Education, 15(4), 2943-2959. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.42919 Şen, Ü. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 411-428.
  • Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • URL 1 https://istatistik.yok.gov.tr adresinden 01.10.2021 tarihinde alınmıştır.

Opinions of teachers who teach Turkish as a foreign language on distance education: The case of Sakarya University Tömer

Yıl 2021, Sayı: Ö10, 461 - 479, 21.10.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1012470

Öz

The aim of this study is to determine the positive and negative aspects of distance education of Turkish as a foreign language regarding the opinions of the teachers who teach Turkish as a foreign language at Sakarya University TÖMER. The convenience sampling method, one of the random sampling methods, was preferred while choosing the study group and 15 lecturers working at Sakarya University Turkish Language Teaching Application and Research Center (TÖMER) were formed and agreed to participate in the study voluntarily. The data were collected through a semi-structured form prepared in a digital environment. The data obtained from this study, which was carried out with the phenomenology method, one of the qualitative research methods, was evaluated by the content analysis technique. According to the research findings, it was seen that the motivation of the instructors decreased in this process in general, but they did not have difficulty in expressing themselves in virtual lessons and they were able to conduct communication well. On the other hand, they stated that the instructors experienced various technical problems in this process and that constantly lecturing on the computer tired them physically and psychologically. In addition to these, they held online games, activities and extracurricular conversations to increase students' motivation and participation, stating that this process contributed to their information and communication technology skills.

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, TOJET, 1(11), 92-97.
  • Barış, M. F. ve Çankaya, P. (2016). Akademik personelin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, W.J. (2020). Araştırma deseni. Eğiten Kitap: Ankara.
  • Duman, N. S. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretimine İlişkin Öğrenici ve Öğretici Görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1163-1191.
  • Hazaymeh, W. A. (2021). EFL Students' Perceptions of Online Distance Learning for Enhancing English Language Learning during COVID-19 Pandemic. International Journal of Instruction, 14(3), 501-518.
  • Karagöl, E. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 6(2), 121-159. DOI: 10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v06i2001
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241. DOI: 10.29000/rumelide.752297.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Kırık, A. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, (21), 73-94.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Moser, K. M., Wei, T. ve Brenner, D. (2021). Remote teaching during COVID-19: Implications from a national survey of language educators. System, 97, 102431.
  • Mshvidobadze, T., ve Gogoladze, T. (2012). About web-based distance learning. International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS), 3(3), 133-143, https://doi.org/10.5121/ijdps.2012.3313
  • Özköse, H., Arı, S. ve Çakır, Ö. (2013). Uzaktan Eğitim Süreci için SWOT Analizi. Middle Eastern& African Journal of Educational Research, 5 (41).
  • Özüdoğru, F. ve Hişmanoğlu, M. (2016). Views of freshmen students on foreign language courses delivered via e-learning. Turkish Online Journal of Disance Education, 17(1), 31-47.
  • Sarıçam, İ., Özdoğan, Ü. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim bünyesindeki Türkçe dersinin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Turkish Studies - Education, 15(4), 2943-2959. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.42919 Şen, Ü. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 411-428.
  • Toker Gökçe, A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • URL 1 https://istatistik.yok.gov.tr adresinden 01.10.2021 tarihinde alınmıştır.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Safa Eroğlu 0000-0002-3036-6981

Murat Topal Bu kişi benim 0000-0001-5270-426X

Erdal Özcan Bu kişi benim 0000-0003-3186-2992

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: Ö10

Kaynak Göster

APA Eroğlu, S., Topal, M., & Özcan, E. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Sakarya Üniversitesi Tömer örneği. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö10), 461-479. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012470