Görüş Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

School administrator education in Türkiye: Could 'signature pedagogy' offer a reinterpretation opportunity?

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 130 - 134, 31.12.2024

Öz

The training and appointment system for school administrators in Türkiye still lacks an institutionalized model, and the current system does not adequately consider the additional qualifications required for management roles. The Teacher Academies education programs, which the Ministry of National Education is set to make mandatory in the near future, could potentially fill this gap. However, the experience and practice involved in training school administrators appear to be overlooked. The Non-Thesis Master's Programs in Educational Management have gained years of experience in training school administrators. The concept of signature pedagogy, which encourages candidates to reinforce theoretical knowledge with practical experience, offers a pioneering approach to these programs and provides forecasts for the future. In this context, it is necessary to address the questions of 'what should be taught' at the surface level, 'how it should be taught' at the deeper level, and 'with which values' the theory and practice should be integrated in a tacit manner.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Teknik ve toplumsal yönleriyle okul yöneticiliği. Pegem A Yayıncılık.
  • Cansoy, R., Gümüş, S., & Walker, A. (2024). Challenges in implementing instructional leadership: Insights from Türkiye school principals. Educational Management Administration & Leadership, 17411432241263915. https://doi.org/10.1177/17411432241263915
  • Deniz, Ü., & Erdener, M. A. (2020). Levels of school administrators exhibiting instructional supervision behaviours: Teachers’ perspectives. Research in Educational Administration and Leadership, 5(4), 1038-1081. https://doi.org/10.30828/real/2020.4.3
  • Gümüş, S., & Akçaoğlu, M. (2013). Instructional leadership in Türkiye primary schools: An analysis of teachers’ perceptions and current policy. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 289-302. https://doi.org/10.1177/1741143212474801
  • Kılınç, A. Ç., Er, E., & Beycioğlu, K. (2021). Mapping the terrain of training and appointment of educational leaders in the Türkiye context: An historical perspective. In Internationalisation of Educational Administration and Leadership Curriculum: Voices and Experiences from the ‘Peripheries’ (pp. 139-157). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-864-220211009
  • Kondakçı, Y., Orucu, D., Oguz, E., & Beycioglu, K. (2019). Large-scale change and survival of school principals in Türkiye. Journal of Educational Administration and History, 51(4), 301-315. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1574724
  • MEB. (2024). Öğretmenlik meslek kanunu. Resmi Gazete (Sayı: 32696). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm
  • Shulman, L. S. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus, 134(3), 52-59.
  • Şimşek, H. (2004). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi: karşılaştırılmalı örnekler ve Türkiye için öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(307), 13-21.
  • Sincar, M. (2013). Challenges school principals facing in the context of technology leadership. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1273-1284.
  • Uğurlu, C. (2014). Current problems in terms of supervision process of school principals' views. Hacettepe Unıversıtesı Egıtım Fakultesı Dergısı-Hacettepe University Journal of Education, 29(3).
  • Yavuz, Mustafa. Ed. (2016). Yeni nesil okul “araştıran okul”. Eğitim Kitabevi.

Türkiye'de okul yöneticisi eğitimi: ‘İmza Pedagojisi’ yeniden anlamlandırma fırsatı olabilir mi?

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 130 - 134, 31.12.2024

Öz

Okul yöneticilerini yetiştirme ve atama sistemi, Türkiye’de hâlâ kurumsallaşmış bir modelden yoksundur ve mevcut sistem, yöneticilik için gerekli ek yeterlilikleri yeterince dikkate almamaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı'nın yakın bir gelecekte zorunlu hale getireceği Öğretmen Akademileri eğitimleri, bu boşluğu doldurmaya aday olabilir. Ancak okul yöneticisi yetiştirme konusundaki deneyim ve pratik göz ardı edilecek gibi gözükmektedir. Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans programları, yıllardır okul yöneticisi yetiştirme konusunda bir deneyime erişmiştir. Okul lideri adaylarının teorik bilgileri pratik deneyimlerle pekiştirmelerini teşvik eden yenilikçi bir yaklaşım olarak ön plana çıkan imza pedagojisi anlayışıyla bu programları yorumlamak gelecek için öngörüler sağlamaktadır. Bu bağlamda okul yöneticisi adaylarına yüzeyde ‘ne öğretilmeli’, derinde ‘nasıl öğretilmeli’ ve bunlar örtük olarak ‘hangi değerlerle’ teoriyi ve pratiği buluşturmalı sorularına cevap aramak gerekmektedir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1998). Teknik ve toplumsal yönleriyle okul yöneticiliği. Pegem A Yayıncılık.
  • Cansoy, R., Gümüş, S., & Walker, A. (2024). Challenges in implementing instructional leadership: Insights from Türkiye school principals. Educational Management Administration & Leadership, 17411432241263915. https://doi.org/10.1177/17411432241263915
  • Deniz, Ü., & Erdener, M. A. (2020). Levels of school administrators exhibiting instructional supervision behaviours: Teachers’ perspectives. Research in Educational Administration and Leadership, 5(4), 1038-1081. https://doi.org/10.30828/real/2020.4.3
  • Gümüş, S., & Akçaoğlu, M. (2013). Instructional leadership in Türkiye primary schools: An analysis of teachers’ perceptions and current policy. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 289-302. https://doi.org/10.1177/1741143212474801
  • Kılınç, A. Ç., Er, E., & Beycioğlu, K. (2021). Mapping the terrain of training and appointment of educational leaders in the Türkiye context: An historical perspective. In Internationalisation of Educational Administration and Leadership Curriculum: Voices and Experiences from the ‘Peripheries’ (pp. 139-157). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-864-220211009
  • Kondakçı, Y., Orucu, D., Oguz, E., & Beycioglu, K. (2019). Large-scale change and survival of school principals in Türkiye. Journal of Educational Administration and History, 51(4), 301-315. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1574724
  • MEB. (2024). Öğretmenlik meslek kanunu. Resmi Gazete (Sayı: 32696). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/10/20241018-1.htm
  • Shulman, L. S. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus, 134(3), 52-59.
  • Şimşek, H. (2004). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi: karşılaştırılmalı örnekler ve Türkiye için öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(307), 13-21.
  • Sincar, M. (2013). Challenges school principals facing in the context of technology leadership. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(2), 1273-1284.
  • Uğurlu, C. (2014). Current problems in terms of supervision process of school principals' views. Hacettepe Unıversıtesı Egıtım Fakultesı Dergısı-Hacettepe University Journal of Education, 29(3).
  • Yavuz, Mustafa. Ed. (2016). Yeni nesil okul “araştıran okul”. Eğitim Kitabevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Yorum
Yazarlar

Metin Özkan 0000-0002-4891-9409

Emre Arslan 0000-0001-5626-4062

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Aralık 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkan, M., & Arslan, E. (2024). Türkiye’de okul yöneticisi eğitimi: ‘İmza Pedagojisi’ yeniden anlamlandırma fırsatı olabilir mi?. Okul Yönetimi, 4(2), 130-134.