Regarding the primary curriculum that considers constructivist approach, teachers become guides in the teaching-learning process. Accordingly, teachers’ oral feedback becomes important. The aim of this research is to investigate the effects of teachers’ oral feedback on primary pupils’ metacognitive awareness, academic achievement and attitudes towards the lesson. The research was carried out in the 2013–2014 academic year. 3rd grade students from a primary school in Gallipoli participated the research. Pretest/posttest design is employed in this research. The study group consists of 58 students in total (29 students for the control group and 29 students for the experimental group). In the experimental group, Nicol’s (2007) effective feedback criteria are used during the teaching–learning process. However, in the control group lessons are taught without considering these criteria. Besides, both in the experimental and control group objectives are taught simultaneously. Findings of this research revealed that teachers’ effective feedback affects pupils’ academic success, attitudes to lessons and metacognitive awareness positively.
Verbal feedback; academic achievement; attitude; metacognitive awareness; teaching–learning process
Yapılandırmacı yaklaşımı esas alan ilkokul programları kapsamında öğretmen öğrenme-öğretme sürecinde rehber rolünü üstlenmiştir. Bu doğrultuda, öğretmenin bu süreçte öğrenciye vermiş olduğu sözlü dönütler önem kazanmıştır. Bu araştırmanın amacı öğrenme-öğretme sürecinde öğretmen tarafından etkili bir biçimde verilen sözlü dönütün ilkokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalıklarına, akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkilerini incelemektir. Araştırma 2013–2014 akademik yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya Gelibolu ilçe merkezinde yer alan bir ilkokulun üçüncü sınıfında öğrenim gören öğrenciler katılmıştır. Ön test–son test kontrol gruplu deneysel modele göre yapılan araştırmanın deney ve kontrol grupları toplam 58 öğrenciden (29 öğrenci deney grubu ve 29 öğrenci kontrol grubu) oluşmaktadır. Deney grubunda dersler Nicol ve Macfarlane–Dick’in (2007) etkili dönüt uygulaması esas alınarak işlenirken; kontrol grubunda ise bu kriterler dikkate alınmadan işlenmiştir. Bununla beraber, hem deney hem de kontrol grubunda aynı kazanımlar eş zamanlı olarak işlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular öğretmenin öğrenme–öğretme sürecinde etkili dönüt vermesinin öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve üstbilişsel farkındalıklarını anlamlı derecede etkilediğini ortaya çıkarmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 29 |