In recent years, tourism has been turning to local and traditional themes under the influence of various factors such as health, economy and time. Local dishes, which include elements such as health, economy and taste that tourists expect from businesses, have become a travel motivation tool for tourists today. So much so that tourists are ready to travel many kilometers to experience a local product or meal. For this reason, local restaurants have undertaken an important mission in the field of gastronomy, whose importance in the tourism sector is increasing day by day. This study was conducted to determine the opinions of tourists participating in the tourism movement in Kyrgyzstan on local food and products, to determine their preference for these products, and to determine their reasons for going to local restaurants. The research was conducted on tourists visiting major cities of Kyrgyzstan. In the research, it was determined that when Kyrgyz cuisine is mentioned, the first thing that comes to mind is horse meat as a local product and Kyrgyz manti as a local dish. They prefer local foods because they think they are more delicious, healthy, fresh and reliable, and they also think that they reflect the culture and provide information about the region. In addition, it has been determined that they prefer local food and beverage establishments due to their search for new tastes, and the use of local decoration, playing local music and having staff wearing local clothes are among the factors that affect their preferences. As a result of the research, more varieties of local dishes should be included in the menus of local restaurants, especially those frequently visited by tourists. Suggestions have been made that these dishes should be prepared according to standard recipes as much as possible, and that the planning and decoration of local restaurants should be in a way that highlights the cultural values of the region and the region such as clothing, music, kitchen and household items.
Tourism Gastronomy Local Food Local Products Local Restaurant
Son yıllarda turizm sağlık, ekonomi, zaman gibi çeşitli faktörlerin etkisi ile yöresel ve geleneksel temalara dönmektedir. Turistlerin işletmelerden beklediği sağlık, ekonomi, lezzet gibi unsurları içeren yöresel yemekler günümüzde turistler için bir seyahat motivasyon aracı olmuştur. Öyle ki, turistler yöresel bir ürünü ya da yemeği deneyimlemek için kilometrelerce yolu gitmeyi göze almaktadırlar. Bu nedenle, her geçen gün turizm sektöründe önemi artan gastronomi alanında yöresel restoranlar önemli bir misyon yüklenmiştir. Bu çalışma, Kırgızistan’da turizm hareketine katılan turistlerin yöresel yemek ve ürünler üzerine düşüncelerini belirlemek, bu ürünleri tercih etme durumlarını tespit etmek, yöresel restoranlara gitme nedenlerini saptamak amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, Kırgızistan’ın büyük şehirlerini ziyaret eden turistler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, Kırgız mutfağı denildiğinde ilk olarak akla gelen yöresel ürün olarak at etinin ve yöresel yemek olarak Kırgız mantısının geldiği, yöresel gıdaların daha lezzetli, sağlıklı, taze ve güvenilir olduğunu düşündükleri için tercih etikleri, ayrıca kültürü yansıttığını ve yöreye yönelik bilgiler verdiğini düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca, yeni tat arayışı nedeniyle yöresel yiyecek ve içecek işletmeleri tercih ettikleri, yöresel dekorasyon kullanılması, yöreye özgü müziklerin çalınması ve yöresel kıyafet giyen personelin olması da tercihlerini etkileyen faktörler arasında olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, özellikle turistlerin sıklıkla gittikleri yöresel restoranların menülerinde daha fazla çeşitte yöresel yemeklere yer verilmeli. Bu yemekler mümkün olduğunca standart reçetelere göre hazırlanması, yöresel restoranların planlama ve dekorasyonun yörenin ve bölgenin giyim, müzik, mutfak ve ev eşyaları gibi kültürel değerlerini ön plana çıkaracak şekilde olmasına dikkat edilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.
Turizm Gastronomi Yöresel Yemek Yerel Ürün Yöresel Restoran. Abstract
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |