Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ SANATTA GÖÇ TEMASI, TEMSİLİ VE ÇELİŞKİLERİ ÜZERİNE

Yıl 2021, , 482 - 497, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049029

Öz

Bu makale, göçün ve mülteci krizinin çağdaş sanata etkisini son yıllardan seçilen örnekler üzerinden tartışmayı amaçlıyor. Savaş, ekonomik adaletsizlik ve ekolojik felaketler gibi farklı nedenlerle ülkelerini terk etmek zorunda kalan sanatçılar, yapıtlarıyla, çağdaş sanat üretimini, sanat ve kültür kurumlarını etkiler ve dönüştürür. Politik ve toplumsal etkileriyle göç konusu çağdaş sanatta, kendileri de çeşitli nedenlerle göç etmiş ya da bu duruma tanıklık eden sanatçılar tarafından ele alınır. Bu sanatçılar, Batı kurumlarının aranan mümessilleri olur, ancak çalışmalarının çağdaş sanat kurumlarında ve piyasasında araçsallaştırılma tehlikesi de vardır. Gelişmiş ülkelerin, mültecilere ve göçmenlere yönelik şiddet, insan hakları ihlalleri gibi göz yumduğu konular, sanat eserleri aracılığıyla kültür ve sanat alanında çokkültürlülüğe katkı olarak ilgi çeker. Makalede, göçün çağdaş sanata nasıl yansıdığı, sanatta ele alınmasındaki temsil sorunları ve çelişkiler, göç konulu sanat eserleriyle ilgili politik tartışmaların nasıl yeni bir kamusallık oluşturduğu, Suriye’deki iç savaşın şiddetlenmesiyle göç konusunun dünyanın ve Avrupa Birliği’nin gündeminde olduğu 2016 ve 2017 yılından örnekler üzerinden inceleniyor.

Kaynakça

  • • Adorno, T. (2012). Minima Moralia, Çeviri : Ahmet Doğukan, Orhan Koçak İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • • Agamben, G. (2013). Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat, Çeviri: İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Badiou, A. (2014). “Der demokratische Despotismus” (Der Philosoph Alain Badiou im Gespräch mit Thomas Ostermeier und Carolin Emcke), 16 Kasım 2014, Schaubühne, Berlin.
  • • Becker, Howard S. (1982). Art worlds, Berkeley: University of California Press.
  • • Chénieux-Gendron, J., Eastman, A. (1996). “Surrealists in Exile: Another Kind of Resistance”, Poetics Today, Vol. 17, No. 3, Creativity and Exile: European/American Perspectives I (Autumn, 1996), ss. 437-451.
  • • Danto, A. (1964). ‘The Artworld’, The Journal of Philosophy, Vol. 61, No. 19, 1964, ss. 571-584.
  • • Demos, T. J. (2013). The migrant image: the art and politics of documentary during global crisis, Durham; London: Duke University Press.
  • • Derrida, J; Dufourmantelle, A. (2020). Davet: Konukseverlik Üstüne, Dufourmantelle Derrida’yı Konukseverliğin Sorumluluğunu Almaya Davet Ediyor, Çeviri: Aslı Sümer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Ilona, A. (1993). “Olu Oguibe: Recent works”, Third Text, 7:25, 87-89, DOI: 10.1080/09528829308576457
  • • Flusser, V. (2002). Writings, Edited by Andreas Ströhl, Translated by Erik Eisel. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • • Mortensen, M. (2017). “Constructing, confirming, and contesting icons: the Alan Kurdi imagery appropriated by #hu- manitywashedashore, Ai Weiwei, and Charlie Hebdo”, Media, Culture&Society, (2017, Vol.39(8) 1142–1161, DOI: 10.1177/0163443717725572.
  • • Obrist, H. (2016). Ai Weiwei Speaks: With Hans Ulrich Obrist, London: Penguin Books.
  • • Rancière, J. (2010). Dissensus, On Politis and Aesthetics, Edited and translated by Steven Corcoran. London: Continuum.
  • • Rancière, J. (2013). Özgürleşen Seyirci, Çeviri: E. Burak Şaman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Said, E. W. (1995). Entelektüel: Sürgün marjinal yabancı, Çeviri: Tuncay Birkan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Sontag, S. (2004). Başkalarının acısına bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Wu C.T. (2009). “Biennales without Borders”, New Left Review, No: 57, ss.107-115.
  • • Yıldız, E. (2012). “Asla Pişman Olma”, Altyazı, Sayı: 119, s. 76.

ON THE THEME OF MIGRATION IN CONTEMPORARY ART, ITS REPRESENTATION AND CONTRADICTIONS

Yıl 2021, , 482 - 497, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049029

Öz

This article aims to discuss the impact of migration and the refugee crisis on contemporary art through selected examples from recent years. Artists who had to leave their countries due to war, economic injustice and ecological disasters affect and transform contemporary art production and the arts and cultural institutions with their artworks. With its political and social impacts, migration theme is addressed in contemporary art through the artists who migrated for various reasons or the artists who themselves witnessed migration. These artists become agents of Western institutions, but there is also a risk of instrumentalization of their artworks within art institutions and art markets. Issues that developed countries turn a blind eye such as human rights violations and violence against refugees and migrants, attract attention in the arts and culture scene as a contribution to multiculturalism through artworks. In this article, how migration is reflected in contemporary art, the problems of its representation in art and its contradictions, and how political debates about artworks in migration theme form a new publicness are examined with the examples from 2016 and 2017, at the time migration was on the agenda of the world and the EU as the civil war escalated in Syria.

Kaynakça

  • • Adorno, T. (2012). Minima Moralia, Çeviri : Ahmet Doğukan, Orhan Koçak İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • • Agamben, G. (2013). Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat, Çeviri: İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Badiou, A. (2014). “Der demokratische Despotismus” (Der Philosoph Alain Badiou im Gespräch mit Thomas Ostermeier und Carolin Emcke), 16 Kasım 2014, Schaubühne, Berlin.
  • • Becker, Howard S. (1982). Art worlds, Berkeley: University of California Press.
  • • Chénieux-Gendron, J., Eastman, A. (1996). “Surrealists in Exile: Another Kind of Resistance”, Poetics Today, Vol. 17, No. 3, Creativity and Exile: European/American Perspectives I (Autumn, 1996), ss. 437-451.
  • • Danto, A. (1964). ‘The Artworld’, The Journal of Philosophy, Vol. 61, No. 19, 1964, ss. 571-584.
  • • Demos, T. J. (2013). The migrant image: the art and politics of documentary during global crisis, Durham; London: Duke University Press.
  • • Derrida, J; Dufourmantelle, A. (2020). Davet: Konukseverlik Üstüne, Dufourmantelle Derrida’yı Konukseverliğin Sorumluluğunu Almaya Davet Ediyor, Çeviri: Aslı Sümer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Ilona, A. (1993). “Olu Oguibe: Recent works”, Third Text, 7:25, 87-89, DOI: 10.1080/09528829308576457
  • • Flusser, V. (2002). Writings, Edited by Andreas Ströhl, Translated by Erik Eisel. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • • Mortensen, M. (2017). “Constructing, confirming, and contesting icons: the Alan Kurdi imagery appropriated by #hu- manitywashedashore, Ai Weiwei, and Charlie Hebdo”, Media, Culture&Society, (2017, Vol.39(8) 1142–1161, DOI: 10.1177/0163443717725572.
  • • Obrist, H. (2016). Ai Weiwei Speaks: With Hans Ulrich Obrist, London: Penguin Books.
  • • Rancière, J. (2010). Dissensus, On Politis and Aesthetics, Edited and translated by Steven Corcoran. London: Continuum.
  • • Rancière, J. (2013). Özgürleşen Seyirci, Çeviri: E. Burak Şaman, İstanbul: Metis Yayınları.
  • • Said, E. W. (1995). Entelektüel: Sürgün marjinal yabancı, Çeviri: Tuncay Birkan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Sontag, S. (2004). Başkalarının acısına bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • • Wu C.T. (2009). “Biennales without Borders”, New Left Review, No: 57, ss.107-115.
  • • Yıldız, E. (2012). “Asla Pişman Olma”, Altyazı, Sayı: 119, s. 76.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Yıldız Bu kişi benim 0000-0003-4624-1208

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Yıldız, E. (2021). ÇAĞDAŞ SANATTA GÖÇ TEMASI, TEMSİLİ VE ÇELİŞKİLERİ ÜZERİNE. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 11(2), 482-497. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1049029