20. Yüzyılda tanımlanan postmodernizm, moderniteyi sorgulayan bir bakış açısı geliştirmiştir.
Buna göre; modernizme ait olan kesin tanımlar ve tanımlanan türler yapıbozumuna uğramış, deneysellik,
türlerarasılık, parçalılık gibi kavramlar ön plana çıkmaya başlamıştır. Tiyatro sanatında ise bu bakış açısı,
yeni bir öz ve biçim sorgusu ile teatral olanın peşinden postdramatik tiyatro kavramını doğurmuştur.
Postdramatik tiyatro ise Castelluci gibi başka sanat dallarında eğitim görmüş uygulayıcıların elinde kendi
görsel dilini yaratmıştır. İtalyan sanatçı, 2000’li yıllardan itibaren disiplinlerarası performatif çalışmalarla
dikkat çeken bir yönetmendir. Bu makale, Romeo Castellucci’nin Endojen Tragedya performansının
Paris epizodunun göstergebilimsel açıdan incelenmesini merkezinde bulundurmaktadır. Castellucci, bu
yapımında, kendi yıkımını yaratan insan türünün yeryüzündeki yolculuğunu kurgulanmış göstergeler
aracılığıyla tarif etmektedir. Bu epizotta arkaik çağlardan başlayarak postmodernizme dek uzanan soy yıkım
yolculuğu göstergelerin yıkılıp yeniden oluşturulmasıyla aktarılmaktadır. Bu araştırma ise yönetmenin “Paris”
epizodunu göstergebilimsel açıdan çözümleyerek yönetmenin gösterge seçimlerinin içerdiği özü bulgulamayı
amaçlamaktadır. Böylelikle Endojen Tragedya örneği sayesinde tiyatral olan bir gösterimde postdramatik
tiyatronun bileşenlerinin, göstergelerinin ne olduğuna ve yapı ile ilişkisinin neler olabileceğine ilişkin bir
yaklaşımı da ortaya çıkarması hedeflenmektedir.
Postdramatik Tiyatro Endojen Tragedya Romeo Castellucci Paris
Postmodernism, defined in the 20th century, has developed a perspective that questions
modernity. According to this; Definitive definitions, defined genres belonging to modernism have been
deconstructed, and concepts such as experimentation, interspecies, and fragmentation have come to the fore.
In theater art, this point of view has led to the postdramatic theater concept after the theatrical with a new
question of essence and form. Postdramatic theater, on the other hand, has created its visual language in the
hands of practitioners trained in other arts such as Castellucci. The Italian artist is a director who has attracted
attention with interdisciplinary performative works since the 2000s. This article centers on the semiotic
examination of the Paris episode of Romeo Castellucci’s performance in Tragedia Endogonidia. Castellucci
defends the human species journey that created its own destruction through the use of fictional indicators.
In this episode, the journey of genealogical destruction starting from the archaic ages to postmodernism is
conveyed by the destruction and reconstitution of signs. This research aims to find the essence of the director’s
episode of “Paris” by analyzing it semiotically. Thus, thanks to the example of Tragedia Endogonidia, it aims to
reveal an approach to the components and indicators of the postdramatic theater and how they are formed in
a theatrical performance.
Postdramatic Theatre Tragedia Endogonidia Romeo Castellucci Paris
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |