Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DÖRDÜNCÜ ENDÜSTRİ DEVRİMİ VE MODA ENDÜSTRİSİNE ETKİLERİ

Yıl 2022, , 559 - 578, 21.12.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221915

Öz

Endüstri devriminin başlangıcı olarak kabul edilen 18. yüzyıldan günümüze bilim ve teknolojideki
gelişmeler endüstrileşme sürecini oluşturmuş ve bu süreç belirli dönemlere ayrılmıştır. 20. yüzyıl sonlarından
itibaren bilim ve teknolojideki ilerlemelerle endüstride ortaya çıkan gelişmeler Dördüncü Endüstri Devrimi
olarak tanımlanmaktadır. Dördüncü Endüstri Devrimi robotik, yapay zekâ, özerk taşıtlar, nesnelerin
interneti, üç boyutlu yazıcılar, nano-teknoloji, biyo-teknoloji, malzeme bilimi gibi çok çeşitli alanlarda
yenilikçi teknolojik atılımları kapsamaktadır. Yeniliklerin çok daha hızlı bir biçimde dünyayı şekillendirdiği
21. yüzyılda moda endüstrisi de değişimlerden etkilenmektedir. Çalışma bu süreçte moda endüstrisinde
meydana gelen değişimleri ürün tasarımı, üretimi, satış ve dağıtım başlıkları çerçevesinde incelemektedir.
Süreçte ortaya çıkan durumun betimlenmesi, moda tasarımcıları ve üreticileri için oluşturacağı fırsat ve
güçlüklerin açıklanması amaçlamaktadır. Araştırma süreçte ortaya çıkan bu yenilikleri sınıflandırarak,
daha sonra ortaya çıkabilecek yenilikleri takip etmek isteyen tasarımcı ve araştırmacılar için bir yol haritası
geliştirilmesi hedeflemektedir. Çalışmada Dördüncü Endüstri Devrimi kapsamında genel eğilimlerin moda
endüstrisine yansıması olarak ortaya çıkan yeni uygulamalar açıklanarak, metin betimleyici örneklerle
zenginleştirilmektedir.

Kaynakça

  • • Andia, A. (2002). Reconstructing the Effects of Computers on Practice aand Education During the Past Three Decades. Journal of Architectural Education, 56(2), 7-13.
  • • Baydemir, A., Bıyıklı, N. E. (2021) Biyotekstillerin Yenilikçi Malzeme Olarak Kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 14(27), 606-631.
  • • Bertola, P., & Teunissen, J. (2018). Fashion 4.0. Innovating Fashion Industry Through Digital Transformation. Research Journal of Textile and Apparel, 22(4), 352-369.
  • • Camcı, A., Temur, G. T., Beşkese, A., Çorum, A., Sivri, Ç., Cevahiroğlu, H. (2018). Türkiye’de Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektörü İçin Endüstri 4.0 Dönüşümü. Bildiriler Kitabı, 41.
  • • Kagermann, H., Wahlster, W., Helbig J. (2013). Industrie 4.0 Working Group,2013. Final Report of the Industrie 4.0 Working Group. Frankfurt.
  • • Kaplan, K. ve Ertürk, E., (2012). Dijital Çağ ve Bireyin İdeolojik Aygıtları. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC. October 2012 2-4
  • • Kipöz, Ş.(2013). Moda Tasarım (Edt. F. Curaoğlu). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3014
  • • Kumar, K. (2013). Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. 4. Baskı. Ankara: Dost Kitabevi.
  • • Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2.2
  • • Luce, L. (2018). Artificial Intelligence for Fashion: How AI İs Revolutionizing The Fashion İndustry. Apress.
  • • McQuillan, H. (2020). Digital 3D Design as a Tool for Augmenting Zero-Waste Fashion Design Practice. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 13(1).
  • • Narin, N. G. (2021). A Content Analysis of the Metaverse Articles. Journal of Metaverse, 1(1), 17-24.)
  • • Özdoğan, O. (2017). Endüstri 4.0: Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarları. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • • Sayar, M., Yüksel, H. (2018). Endüstri 4.0 ve Türkiye Kamu Sektöründe Endüstri 4.0 Dönüşümü. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 10(2).
  • • Sbai, O., Elhoseiny, M., Bordes, A., LeCun, Y., Couprie, C. (2018). Design: Design İnspiration from Generative Networks. In Proceedings of the European Conference on Computer Vision (ECCV).
  • • Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi. Optimist. İstanbul.
  • • Siersema, I. (2015). The Influence of 3D Simulation Technology on The Fashion Design Process and The Consequences For Higher Education. In Digital Fashion Conference 2015, 28 November 2015, Seoul, Korea (pp. 9-13).
  • • Şen, C., Kılıç, A., & Öndoğan, Z. (2020). Endüstri 4.0 ve Moda Sektöründeki Uygulamaları. Turkish Journal of Fashion Design and Management. 2(2)
  • • Tarakçıoğlu, I. (2002). Türk ve Dünya Tekstili. Tekstil İşveren Dergisi, 276 http://www.tekstilisveren.org.tr/dergi/2002/aralik/ 34.html
  • • Wiederhold, B. K. (2022). Ready (or Not) Player One: Initial Musings on the Metaverse. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(1), 1-2.)
  • • Yap, Y. L ve diğ.,(2014). Additive Manufacture of Fashion and Jewellery Products: A Mini Review: This Paper Provides an İnsight into the Future of 3D Printing İndustries for Fashion and Jewellery Products, Virtual and Physical Prototyping, Vol. 9, No. 3
  • • Yıldıran, M. (2017). Üç Boyutlu Yazıcılar ile Moda Ürünlerine Yönelik Yüzey Tasarımları. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Yılmaz Ünlü, Z. (2022). Analysis of Online and In-Store Clothes Shopping Experiences Taking a User Journey Approach (Master’s thesis, Middle East Technical University).

THE FOURTH INDUSTRIAL REVOLUTION AND EFFECTS ON THE FASHION INDUSTRY

Yıl 2022, , 559 - 578, 21.12.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221915

Öz

Since the 18th century, the beginning of the industrial revolution to the present, developments
in science and technology have formed the industrialization process and this process is divided into certain
periods. The developments that have emerged in industry with the advances in science and technology
since the end of the 21st century are defined as the Fourth Industrial Revolution. Fourth industrial revolution
is a term that covers robotics, artificial intelligence, autonomous vehicles, internet of things, 3D printers,
nano-technology, bio-technology, which are innovative in a variety of fields such as materials science and
technological advances. In the 21st century, where innovations shape the world much faster, the fashion
industry is also affected by the changes. The study examines the changes in the fashion industry in this
process within the framework of product design, production, sales and distribution and aims to describe
the situation that emerged in the process and to explain the opportunities and difficulties it will create for
fashion designers and manufacturers. By classifying these innovations that occur in the process, it aims to
develop a roadmap for designers and researchers who want to follow the innovations that may occur later. In
the study, new applications that emerged as a reflection of general trends in the fashion industry within the
scope of the Fourth Industrial Revolution are explained and enriched with descriptive examples.

Kaynakça

  • • Andia, A. (2002). Reconstructing the Effects of Computers on Practice aand Education During the Past Three Decades. Journal of Architectural Education, 56(2), 7-13.
  • • Baydemir, A., Bıyıklı, N. E. (2021) Biyotekstillerin Yenilikçi Malzeme Olarak Kullanımı. Art-e Sanat Dergisi, 14(27), 606-631.
  • • Bertola, P., & Teunissen, J. (2018). Fashion 4.0. Innovating Fashion Industry Through Digital Transformation. Research Journal of Textile and Apparel, 22(4), 352-369.
  • • Camcı, A., Temur, G. T., Beşkese, A., Çorum, A., Sivri, Ç., Cevahiroğlu, H. (2018). Türkiye’de Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektörü İçin Endüstri 4.0 Dönüşümü. Bildiriler Kitabı, 41.
  • • Kagermann, H., Wahlster, W., Helbig J. (2013). Industrie 4.0 Working Group,2013. Final Report of the Industrie 4.0 Working Group. Frankfurt.
  • • Kaplan, K. ve Ertürk, E., (2012). Dijital Çağ ve Bireyin İdeolojik Aygıtları. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC. October 2012 2-4
  • • Kipöz, Ş.(2013). Moda Tasarım (Edt. F. Curaoğlu). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3014
  • • Kumar, K. (2013). Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. 4. Baskı. Ankara: Dost Kitabevi.
  • • Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2.2
  • • Luce, L. (2018). Artificial Intelligence for Fashion: How AI İs Revolutionizing The Fashion İndustry. Apress.
  • • McQuillan, H. (2020). Digital 3D Design as a Tool for Augmenting Zero-Waste Fashion Design Practice. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 13(1).
  • • Narin, N. G. (2021). A Content Analysis of the Metaverse Articles. Journal of Metaverse, 1(1), 17-24.)
  • • Özdoğan, O. (2017). Endüstri 4.0: Dördüncü Sanayi Devrimi ve Endüstriyel Dönüşümün Anahtarları. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • • Sayar, M., Yüksel, H. (2018). Endüstri 4.0 ve Türkiye Kamu Sektöründe Endüstri 4.0 Dönüşümü. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 10(2).
  • • Sbai, O., Elhoseiny, M., Bordes, A., LeCun, Y., Couprie, C. (2018). Design: Design İnspiration from Generative Networks. In Proceedings of the European Conference on Computer Vision (ECCV).
  • • Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi. Optimist. İstanbul.
  • • Siersema, I. (2015). The Influence of 3D Simulation Technology on The Fashion Design Process and The Consequences For Higher Education. In Digital Fashion Conference 2015, 28 November 2015, Seoul, Korea (pp. 9-13).
  • • Şen, C., Kılıç, A., & Öndoğan, Z. (2020). Endüstri 4.0 ve Moda Sektöründeki Uygulamaları. Turkish Journal of Fashion Design and Management. 2(2)
  • • Tarakçıoğlu, I. (2002). Türk ve Dünya Tekstili. Tekstil İşveren Dergisi, 276 http://www.tekstilisveren.org.tr/dergi/2002/aralik/ 34.html
  • • Wiederhold, B. K. (2022). Ready (or Not) Player One: Initial Musings on the Metaverse. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(1), 1-2.)
  • • Yap, Y. L ve diğ.,(2014). Additive Manufacture of Fashion and Jewellery Products: A Mini Review: This Paper Provides an İnsight into the Future of 3D Printing İndustries for Fashion and Jewellery Products, Virtual and Physical Prototyping, Vol. 9, No. 3
  • • Yıldıran, M. (2017). Üç Boyutlu Yazıcılar ile Moda Ürünlerine Yönelik Yüzey Tasarımları. Yüksek Lisans Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Yılmaz Ünlü, Z. (2022). Analysis of Online and In-Store Clothes Shopping Experiences Taking a User Journey Approach (Master’s thesis, Middle East Technical University).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mine Yıldıran Bu kişi benim 0000-0002-4690-2398

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yıldıran, M. (2022). DÖRDÜNCÜ ENDÜSTRİ DEVRİMİ VE MODA ENDÜSTRİSİNE ETKİLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 12(2), 559-578. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221915