Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL DEĞERLERİN VE ULUSAL KİMLİĞİN OLİMPİYAT OYUNLARI LOGO TASARIMLARINA YANSIMALARININ İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 23 - 42, 09.07.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.970744

Öz

Bütün ülkeleri bir araya getiren büyük bir spor organizasyonu olan olimpiyat oyunları; dünya barışının devamlılığını sağlamak amacıyla modernize edilerek gerçekleştirilmekte ve olimpizm ruhunun canlı tutulabilmesi için, bu etkinliğin liderliğini 1894 yılında kurulan Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC) yürütmektedir. Olimpiyat oyunları ilk yıllarda ayrıntılı poster ve tabela resimleri gibi cesur görsel deneyimlerle karakterize edilmiş, ilerleyen yıllarda grafik sunuma verilen önemle birlikte bu ayrıntılı sanat eserlerinin yerini basit sembol ve logo grafikleri almıştır. Tarihte ilk kapsamlı görsel kimlik çalışmasının 1964 Tokyo Yaz Olimpiyatları için yapılmış olması ve bu görsel kimlik çalışmasının daha sonraki olimpiyat oyunlarına örnek olmasından dolayı “Kültürel Değerlerin ve Ulusal Kimliğin Olimpiyat Oyunları Logo Tasarımlarına Yansımalarının İncelenmesi” adlı bu çalışmada 1964-2020 yılları arasındaki Yaz Olimpiyat Oyunları logo tasarımları incelenmiştir. 2012 Londra Olimpiyat Oyunları logo tasarımında ev sahibi ülkeye ait ulusal kimlik ve kültürel değerlerle ilgili herhangi bir gösterge bulunmadığı için çalışmada yer verilmemiştir. Literatür tarama tekniklerinden de yararlanılarak Olimpiyat Oyunları’nın logoları görsel göstergebilimsel kuramlar ışığında incelenmiş, kültürel değerlerin ve ulusal kimliğin olimpiyat oyunları logo tasarımlarına grafik öğelerle nasıl yansıtıldığı açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • • Aslan Odabaşı, H. (2006). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları.
  • • Çeken, B. ve Ersan, M. (2017). Ülke Markaları: Turizm Logolarının Tipografik Açıdan İncelenmesi. idil, 6 (37), 2505-2520.
  • • Elal, B. (2018). 1945-1961 Dönemi Posta Pullarında Propaganda ve Ulusal Kimlik: Değişimler, Süreklilikler. Yayımlanmış Doktora Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • • Osterwalder, M. (2020). Olympic Games: The Design 1 (Cilt 1). Niggli.
  • • Osterwalder, M. (2020). Olympic Games: The Design 2 (Cilt 2). Niggli.
  • • Özdilek, Ç., Entürk, A., ve Döşyılmaz, E. (2003). Modern Olimpiyat Oyunları’nın Tarihsel Gelişimi ve Olimpiyatların Gezici Olma İlkesinin Günümüze Kadar Düzenlenen Oyunlar Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (9).
  • • Piercy, J. (2014). Semboller. İstanbul: Aykırı Yayıncılık.
  • • Sayın, Z. (2004). Göstergelerin Göstergebilimsel (Semiotik) açıdan değerlendirilmesi: Ankara Büyükşehir Belediye’sinin “Ankara” Amblemine Bir Yaklaşım. “Sanat Yazıları” dergisi, Ankara: HÜGSF Yayınları, (8), 83-94.
  • • Teker, U. (2002). Grafik Tasarım ve Reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar. Ankara: Detay Yayınları.
  • • Wei Yew. (1996). The Olympic Image: The First 100 Years. Quon Editions.
  • • Wyman, L. (2009). Yönlendirme Sistemleri. Grafik Tasarım Dergisi , (28), 68-77.
  • • Yılmazkol, Ö. (2001). Kitle İletişim Araçlarının Ulusal Kimlik Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü

INVESTIGATION OF CULTURAL VALUES AND THE REFLECTION OF NATIONAL IDENTITY ON LOGO DESIGN OF OLYMPIC GAMES

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 23 - 42, 09.07.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.970744

Öz

The Olympic Games, a major sports organization that brings all countries together; The International Olympic Committee (IOC), founded in 1894, is the leader of this event in order to keep the Olympic spirit alive. In the early years the Olympic games were characterized by bold visual experiences such as detailed posters and signage paintings, with the emphasis on graphic presentation in the following years, these elaborate works of art were replaced by simple symbol and logo graphics. Since the first comprehensive visual identity study in history was made for the 1964 Tokyo Summer Olympics and this visual identity study was an example for the later Olympic Games, this study titled “Examining the Reflections of Cultural Values and National Identity on the Olympic Games Logo Designs” designs have been examined. Since the 2012 London Olympic Games logo design did not contain any indication of national identity and cultural values of the host country, it was not included in the study. Using the literature scanning techniques, the logos of the Olympic Games were examined in the light of visual semiotic theories, and it was tried to explain how cultural values and national identity were reflected in the logo designs of the Olympic Games with graphic elements.

Kaynakça

  • • Aslan Odabaşı, H. (2006). Grafikte Temel Tasarım. İstanbul: Yorum Sanat Yayınları.
  • • Çeken, B. ve Ersan, M. (2017). Ülke Markaları: Turizm Logolarının Tipografik Açıdan İncelenmesi. idil, 6 (37), 2505-2520.
  • • Elal, B. (2018). 1945-1961 Dönemi Posta Pullarında Propaganda ve Ulusal Kimlik: Değişimler, Süreklilikler. Yayımlanmış Doktora Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • • Osterwalder, M. (2020). Olympic Games: The Design 1 (Cilt 1). Niggli.
  • • Osterwalder, M. (2020). Olympic Games: The Design 2 (Cilt 2). Niggli.
  • • Özdilek, Ç., Entürk, A., ve Döşyılmaz, E. (2003). Modern Olimpiyat Oyunları’nın Tarihsel Gelişimi ve Olimpiyatların Gezici Olma İlkesinin Günümüze Kadar Düzenlenen Oyunlar Açısından Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (9).
  • • Piercy, J. (2014). Semboller. İstanbul: Aykırı Yayıncılık.
  • • Sayın, Z. (2004). Göstergelerin Göstergebilimsel (Semiotik) açıdan değerlendirilmesi: Ankara Büyükşehir Belediye’sinin “Ankara” Amblemine Bir Yaklaşım. “Sanat Yazıları” dergisi, Ankara: HÜGSF Yayınları, (8), 83-94.
  • • Teker, U. (2002). Grafik Tasarım ve Reklam. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar. Ankara: Detay Yayınları.
  • • Wei Yew. (1996). The Olympic Image: The First 100 Years. Quon Editions.
  • • Wyman, L. (2009). Yönlendirme Sistemleri. Grafik Tasarım Dergisi , (28), 68-77.
  • • Yılmazkol, Ö. (2001). Kitle İletişim Araçlarının Ulusal Kimlik Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Çeken Bu kişi benim 0000-0001-8112-992X

Cihan Aybay Bu kişi benim 0000-0002-8607-665X

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çeken, B., & Aybay, C. (2021). KÜLTÜREL DEĞERLERİN VE ULUSAL KİMLİĞİN OLİMPİYAT OYUNLARI LOGO TASARIMLARINA YANSIMALARININ İNCELENMESİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 11(1), 23-42. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.970744