Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HELEN FRANKENTHALER VE NİCOLAS DE STAËL ESERLERİNDEKİ MEKÂN ANLAYIŞINA DAİR BİR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 334 - 349, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1048671

Öz

Mekân kavramı geçmişten günümüze pek çok alanda sürekli olarak üzerinde tartışılan bir kavram niteliğini taşımaktadır. Özellikle sanat alanında estetik bir sorunsallık taşıyan mekân kavramı tarih boyunca sanatsal disiplinlerde önemi giderek artan bir konu olmakla kalmamış aynı zamanda sanatçının eser üretiminde yeni bir anlatım dili olmuştur. Eser üretiminde mekân kavramı, fiziki gerçekliği olan gerçek mekân anlayışı ve fiziki gerçekliği olmayan soyut mekân anlayışı olarak düşünülebilir. Bu araştırmada, mekân kavramı bağlamında fiziki gerçekliği olmayan soyut mekân anlayışını Helen Frankenthaler ve Nicolas de Staël eserleri ele alınarak incelemek araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, bu amaç doğrultusunda eser-mekân ilişkisi 20. yy ile birlikte sorgulanmaya başlayarak sanat eserinin izleyicisiyle bütünleşmesini sağlayacaktır. Bu çerçeveden bakıldığında geleneksel izleyici anlayışı, günümüzde yerini sorgulayan, deneyimleyen, mekân ve sanat nesnesinin bir parçası haline gelen izleyici profilini ortaya çıkarmıştır. Bu araştırma, mekânın sanatçı veya izleyici tarafından algılanmasına yönelik farklı bakış açıları sunacağından “Helen Frankenthaler ve Nicolas de Staël eserlerindeki mekân anlayışına dair bir inceleme” adlı çalışmanın eğitimcilere ve araştırmacılara önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • • Akarsu, B. (1998). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • • Anonim (1997). Sanat kitabı: 500 sanatçı 500 sanat eseri. İstanbul: Yem Yayın.
  • • Bell, J. (2009). Sanatın yeni tarihi. İstanbul: NTV Yayınları.
  • • Building Information Limited, Rakennustieto, Helsinki.
  • • Çatalbaş, G. (2003). Modern Resimde Soyutlama, Biçimbozma, Başkalaşım Sorunu ve Uygulamalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Çevik, N. (2018). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (78), ss. 49-60.
  • • Doğanay, E. (Ed.). (2011). Ölmeden önce görmeniz gereken 1001 resim. (s. 669). Çin: Caretta.
  • • Erdoğan, E., Yıldız, Z. (2018). Zaman ve mekân kavramları arasındaki paradoksal
  • • İlişkinin “Bulut Atlası” filmi üzerinden okunması, METU JFA, 35(1), 1-25.
  • • Ergüven, M. (2002). Yoruma doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Evren, S., ve Şendil, D. (2015). Tarih Boyunca Sanat Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 104.
  • • Farting, S. (2011a). Ölmeden önce görmeniz gereken 1001 resim. İstanbul: Carette Yayınları.
  • • Farting, S. (2012b). Sanatın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • • Graham-Dixon, A., Selvi, S., Sabuncuoğlu, A. (Ed.). (2010). Sanat Atlası. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • • Hançerlioğlu, O. (2010). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • • Honour, H. and Fleming, J. (2016). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • • İpşiroğlu, M., N. (1993). Sanatta devrim (3.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • • Kandinsky, W. (2007). Kandinsky. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • • Kolektif, (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Cilt 1.) Rona, Z. Soyut Sanat. İstanbul: Yapı- Endüstri Merkezi Yayınları.
  • • Kolektif, (2015). Tarih Boyunca Sanat: Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, (Çev. D. Şendil, S. Evren), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Man, T. S. (2017). Plastik sanatlarda sanat nesnesi ve mekânla ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Manfred, B. and Kosing, A. (1999). Bilimsel Felsefe Sözlüğü (Çev. Veysi Bildik), İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • • Mert, V. (2007). Rönesans’ tan günümüze resim sanatında mekân, mekân algılayışı ve bakış. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Morkoç, M. (2013). Sanat nesnesi ve mekân üzerine uygulamalar. Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Öztütüncü, S. ve Özkartal, M. (2015). Soyut Resimde Yapısal Bütünlük ve Biçim Verme. Akdeniz Sanat Dergisi, 8 (1593), 92.
  • • Pallasmaa, J. (2001). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema,
  • • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur Modern Ustaları Anlamak. İstanbul: Hayalperest.
  • • Tunalı, İ. (2003). Felsefenin Işığında Modern Resim. Rh+sanat yayınları, İstanbul.
  • • Türkdoğan, O., Gökçe, O. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Ankara: Çizgi Kitabevi.

A REVIEW OF THE SPACE UNDERSTANDING IN HELEN FRANKENTHALER AND NICOLAS DE STAËL WORKS

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 334 - 349, 27.12.2021
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1048671

Öz

The concept of space is a concept that has been constantly discussed in many areas from the past to the present. The concept of space, which has an aesthetic problematic especially in the field of art, has not only been an increasingly important subject in artistic disciplines throughout history, but has also become a new language of expression in the production of the artist’s work. The concept of space in the production of work can be considered as a real understanding of space with physical reality and an abstract understanding of space without physical reality. In this research, the main purpose of the research is to examine the abstract space concept, which has no physical reality in the context of the concept of space, by considering the works of Helen Frankenthaler and Nicolas de Staël. The relationship between work and space has begun to be questioned with the 20th century, and the art has become integrated with the audience. From this perspective, the traditional viewer understanding has revealed the audience profile that questions its place, experiences, and becomes a part of the space and art object. Since this research will present different perspectives for the perception of the space by the artist or the audience, the study titled “A review of the space understanding in Helen Frankenthaler and Nicolas de Staël works” is thought to be an important resource for educators and researchers.

Kaynakça

  • • Akarsu, B. (1998). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • • Anonim (1997). Sanat kitabı: 500 sanatçı 500 sanat eseri. İstanbul: Yem Yayın.
  • • Bell, J. (2009). Sanatın yeni tarihi. İstanbul: NTV Yayınları.
  • • Building Information Limited, Rakennustieto, Helsinki.
  • • Çatalbaş, G. (2003). Modern Resimde Soyutlama, Biçimbozma, Başkalaşım Sorunu ve Uygulamalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Çevik, N. (2018). Çağdaş Sanatlarda Mekânsal Sınırları-Sınırlılıkları Aşan Kurgusal Düzenlemeler, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (78), ss. 49-60.
  • • Doğanay, E. (Ed.). (2011). Ölmeden önce görmeniz gereken 1001 resim. (s. 669). Çin: Caretta.
  • • Erdoğan, E., Yıldız, Z. (2018). Zaman ve mekân kavramları arasındaki paradoksal
  • • İlişkinin “Bulut Atlası” filmi üzerinden okunması, METU JFA, 35(1), 1-25.
  • • Ergüven, M. (2002). Yoruma doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Evren, S., ve Şendil, D. (2015). Tarih Boyunca Sanat Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 104.
  • • Farting, S. (2011a). Ölmeden önce görmeniz gereken 1001 resim. İstanbul: Carette Yayınları.
  • • Farting, S. (2012b). Sanatın tüm öyküsü. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • • Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • • Graham-Dixon, A., Selvi, S., Sabuncuoğlu, A. (Ed.). (2010). Sanat Atlası. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • • Hançerlioğlu, O. (2010). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • • Honour, H. and Fleming, J. (2016). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • • İpşiroğlu, M., N. (1993). Sanatta devrim (3.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • • Kandinsky, W. (2007). Kandinsky. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • • Kolektif, (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (Cilt 1.) Rona, Z. Soyut Sanat. İstanbul: Yapı- Endüstri Merkezi Yayınları.
  • • Kolektif, (2015). Tarih Boyunca Sanat: Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, (Çev. D. Şendil, S. Evren), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Man, T. S. (2017). Plastik sanatlarda sanat nesnesi ve mekânla ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Manfred, B. and Kosing, A. (1999). Bilimsel Felsefe Sözlüğü (Çev. Veysi Bildik), İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • • Mert, V. (2007). Rönesans’ tan günümüze resim sanatında mekân, mekân algılayışı ve bakış. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Morkoç, M. (2013). Sanat nesnesi ve mekân üzerine uygulamalar. Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Öztütüncü, S. ve Özkartal, M. (2015). Soyut Resimde Yapısal Bütünlük ve Biçim Verme. Akdeniz Sanat Dergisi, 8 (1593), 92.
  • • Pallasmaa, J. (2001). The Architecture of Image: Existential Space in Cinema,
  • • Thompson, J. (2014). Modern Resim Nasıl Okunur Modern Ustaları Anlamak. İstanbul: Hayalperest.
  • • Tunalı, İ. (2003). Felsefenin Işığında Modern Resim. Rh+sanat yayınları, İstanbul.
  • • Türkdoğan, O., Gökçe, O. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Ankara: Çizgi Kitabevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Gürbüz Bu kişi benim 0000-0001-7258-199X

Asena Sarcan Bu kişi benim 0000-0003-1824-3118

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürbüz A., & Sarcan, A. (2021). HELEN FRANKENTHALER VE NİCOLAS DE STAËL ESERLERİNDEKİ MEKÂN ANLAYIŞINA DAİR BİR İNCELEME. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 11(2), 334-349. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1048671